Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teistä ristiriitaista, jos vanhemmat kieltävät lapsilta tupakan polton, vaikka polttavat itse?

Vierailija
19.05.2012 |

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla on täysi oikeus kieltää lapsilta tietyt asiat, vaikka tekisivät niitä itse. Ei lasten todellakaan kuulu saada ja tehdä kaikkea mitä aikuiset tekevät. Ehkäpä jotkut vanhemmat myös haluavat ehkäistä, että lapset olisivat fiksumpia eivätkä sortuisi samaan kuin he itse.

Vierailija
2/35 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaasti tuhota terveytensä, sitä ennen ei, koska se on minun vastuullani siihen asti ja koska rakastan lastani hyvin paljon, en halua hänelle mitään pahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpahan se varoittava esimerkkikin aika lähellä...

Varsinkin, jos sattuu olemaan sitä sorttia, että vieroitusoireet näkyy ja kuuluu kauas, niin sitähän voi vaikka koittaa lopettaa.. Ja teini voi sit ihan miettiä miksi vanhempi haluaa, ettei hän koskaan edes kokeile...

Vierailija
4/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älä sä rupee koskaan vetään röökiä" on kuulunut tuhat kertaa äitini ja isäni suusta, kun ovat kessut sytyttäneet. "Älä saatana kiroile" oli isäni absurdein lausahdus koskaan. "Alkoholi on viisasten juomaa" sanottiin alkuillasta ja loppuillasta sammuttiin sohvalle taiörvellettiin ja riideltiin kännissä.

Turha mielestäni itkeä, jos lapsi alkaa polttaa, kun sen omalla esimerkillään sallii kuitenkin.

Vierailija
5/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älä sä rupee koskaan vetään röökiä" on kuulunut tuhat kertaa äitini ja isäni suusta, kun ovat kessut sytyttäneet. "Älä saatana kiroile" oli isäni absurdein lausahdus koskaan. "Alkoholi on viisasten juomaa" sanottiin alkuillasta ja loppuillasta sammuttiin sohvalle taiörvellettiin ja riideltiin kännissä.

Turha mielestäni itkeä, jos lapsi alkaa polttaa, kun sen omalla esimerkillään sallii kuitenkin.

Vierailija
6/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakkaa ei saa myydä eikä luovuttaa alaikäisille. Vanhemmat lienevät täysi-ikäisiä...

Me poltamme molemmat mutta onneksi lapsemme ovat viisaampia, eivätkä tupakoi. Enkä helpolla luovuttaisi, jos joku heistä tupakointia aloittelisi. Tekisin kyllä paljon sen eteen, etteivät jäisi koukkuun. Niin turha tapa ja huono asia terveydelle.

Vierailija
7/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyllä ne oltiin me suurimmaksi osaksi siellä koulunnurkalla salaa polttelemassa, joiden kotonakin poltettiin. Ja me sitä viinaakin ruvettiin juomaan kakaroina, joiden kotona sillä avoimesti läträttiin. Oli siellä joukossa pari uhmakasta herranterttuakin ja niitä joiden luona läträttiin joka ruoan kanssa viineillä, mutta kyllä me sitä suurinta määrää edustettiin tuossa porukassa.

Täytyihän sen olla jotain siistiä ja mahtavaa, koska vanhemmatkin sitä jatkuvasti teki ja koko ajan kiellettiin.

-5

Vierailija
8/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se on yhtä typerää kuin se näky kun vanhemmat pyöräilevät lasten kanssa ilman kypärää ja lapsilla sellaiset löytyy.

Jos vanhempi näyttää idioottimaista esimerkkiä, niin turha siinä on mutista, jos lapsi seuraa perässä.

Vierailija
9/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se on yhtä typerää kuin se näky kun vanhemmat pyöräilevät lasten kanssa ilman kypärää ja lapsilla sellaiset löytyy.

Jos vanhempi näyttää idioottimaista esimerkkiä, niin turha siinä on mutista, jos lapsi seuraa perässä.

Käytän itse kypärää pyöräillessäni, helppo vaatia lapsiltakin. Poltan tupakkaa mutta en salli sitä lapsilleni, koska se on kielletty alle 18-vuotiailta. Kypäränkäyttö on sallittua kaikille.

Omat vanhempani ovat tupakoineet kyllä mutta en minä sitä tapaa alaikäisenä opetellut, enkä alkoholinkäyttöäkään.

Samalla logiikallahan (=vanhemmat polttaa-lapsikin saa polttaa) alkoholinkäyttöäkään ei voisi kieltää lapsiltaan, jos itse nauttii..

Vierailija
10/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempien pitäisi sallia lasten tupakointi/kypärättä pyörällä ajo...jos itse polttavat/ajavat ilman kypärää???

Itse syyllistyn kumpaankin paheeseen, mutta lapsilta en niitä salli.

Olen lasteni kanssa keskustellut molemmista asioista ja he luojan kiitos ovat fiksumpia kuin minä.

Vierailija
11/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempien pitäisi sallia lasten tupakointi/kypärättä pyörällä ajo...jos itse polttavat/ajavat ilman kypärää???

Olen lasteni kanssa keskustellut molemmista asioista ja he luojan kiitos ovat fiksumpia kuin minä.

henkilö, mutta totta helvetissä vanhemmat kieltää nuo asiat lapsiltaan, mutta ei se voi tulla täytenä yllätyksenä, että lapsi jää alaikäisenä kiinni tupakan poltosta, jos itse annat sen esimerkin kotona! En minäkään kypärää pitänyt päässä, muutakuin pihasta lähtiessä, otin sen heti pois ja laitoin sarvelle roikkumaan, kun kotipiha jäi taakse. Miksi minäkään, jos ei äitikään.

Vierailija
12/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakkaa ei saa myydä alaikäisille. Vanhemmat ovat täysi-ikäisiä. Ei lasten kuulu tehdä aikuisten asioita! Muutenkin monet varmaan toivovat, että jälkikasvu olisi järkevämpää sorttia kuin itse eivätkä alkaisi pilata terveyttään.

Vierailija
13/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilö, mutta totta helvetissä vanhemmat kieltää nuo asiat lapsiltaan, mutta ei se voi tulla täytenä yllätyksenä, että lapsi jää alaikäisenä kiinni tupakan poltosta, jos itse annat sen esimerkin kotona! En minäkään kypärää pitänyt päässä, muutakuin pihasta lähtiessä, otin sen heti pois ja laitoin sarvelle roikkumaan, kun kotipiha jäi taakse. Miksi minäkään, jos ei äitikään.

mutta omassa kommentissasi on pieni ristiriita

"mutta ei se voi tulla täytenä yllätyksenä, että lapsi jää alaikäisenä kiinni tupakan poltosta, jos itse annat sen esimerkin kotona!"

Aikuiset saavat tehdä monia asioita mitä lapset eivät. Aikuinen ei ole alaikäinen, joka näyttäisi esimerkkiä. Aikuiselle tupakointi on sallittua, lapsille ei.

Vierailija
14/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pahan tavan vaan saisi vältettyä jälkikasvulta, eikä vaan se tapa vaan kaikki terveysseuraamukset sen lisäksi.

Vierailija
15/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusta lähtien olen tehnyt selväksi, että aikuiset saavat tehdä tiettyjä asioita, jotka ovat lapsilta kiellettyjä.

Vierailija
16/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti on parempi, että tupakoitsija kieltää lapsiaan polttamasta kuin että ei kieltäisi.

Vierailija
17/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en polta mutta otan joskus alkoholia, silti en salli sitä meidän teinille. En mä näe siinä mitään ristiriitaa, se tai ne on alaikäisiltä kiellettyjä asioita ja sillä siisti!

Vierailija
18/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti on parempi, että tupakoitsija kieltää lapsiaan polttamasta kuin että ei kieltäisi.

Periaatteessa asia menee niin, että jotkin asiat ovat sallittuja aikuisille, kuten vaikka tupakan poltto ja alkoholin juominen.

Oma isäni polttaa, kuten myös minä. Kun jäin teininä kiinni polttamisesta, isäni vain huokaisi syvään ja totesi, että hänen on turha kieltää tai saarnata, koska polttaa itse. Toisin sanoen, sain isäni siunauksen polttamiselle ja hän vieläpä osti tupakat minulle (vanhempani olivat siis eronneet tuolloin ja huoltajuus isälläni).

Näin jälkeen päin ajateltuna isäni teki väärin. Hänen olisi pitänyt laittaa selvät rajat koska minä olin lapsi ja isäni aikuinen. Kuten sanottua, jotkin asiat ovat sallittuja aikuisille mutta ei lapsille.

Ehkä totaalikielto olisi saanut minut irti tupakista jo silloin, ehkä en polttaisi nyt. Eihän sitä teininä koskaan ajatellut vaikkapa terveyttä. Nyt yritän koko ajan pyristellä irti (jälleen kerran, koska raskausajat olen ollut ilman mutta aina ratkennut) eikä tämäkään kivaa ole.

Enkä pelkästään terveyteni takia eroon tupakasta vaan myös lasteni takia. Nyt jo 6v. on kysynyt, että miksit poltat kun se on myrkkyä (siskoni, joka ei tupakoi, oli pitänyt ns. valistusta kyselyiässä olevalle...).

Vierailija
19/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa asia menee niin, että jotkin asiat ovat sallittuja aikuisille, kuten vaikka tupakan poltto ja alkoholin juominen.

Oma isäni polttaa, kuten myös minä. Kun jäin teininä kiinni polttamisesta, isäni vain huokaisi syvään ja totesi, että hänen on turha kieltää tai saarnata, koska polttaa itse. Toisin sanoen, sain isäni siunauksen polttamiselle ja hän vieläpä osti tupakat minulle (vanhempani olivat siis eronneet tuolloin ja huoltajuus isälläni).

Näin jälkeen päin ajateltuna isäni teki väärin. Hänen olisi pitänyt laittaa selvät rajat koska minä olin lapsi ja isäni aikuinen. Kuten sanottua, jotkin asiat ovat sallittuja aikuisille mutta ei lapsille.

Ehkä totaalikielto olisi saanut minut irti tupakista jo silloin, ehkä en polttaisi nyt. Eihän sitä teininä koskaan ajatellut vaikkapa terveyttä. Nyt yritän koko ajan pyristellä irti (jälleen kerran, koska raskausajat olen ollut ilman mutta aina ratkennut) eikä tämäkään kivaa ole.

Enkä pelkästään terveyteni takia eroon tupakasta vaan myös lasteni takia. Nyt jo 6v. on kysynyt, että miksit poltat kun se on myrkkyä (siskoni, joka ei tupakoi, oli pitänyt ns. valistusta kyselyiässä olevalle...).

Ja hölmöjä olette te vastaajat, joiden mielestä te voitte päättää missä asiassa olette lapsillenne esimerkkejä ja missä ette.

Kyllä se lapsi imee kotoa vaikutteita tasapuolisesti, ja todellakin tupakointi esim. "periytyy" tutkitusti hyvin voimakkaasti.

Mä itse poltan hyvin satunnaisesti, ja äärimmäisen harvoin niin, että lapset sen näkevät. Olen puhunut lapsilleni tupakasta hyvin avoimesti, miksi ihmiset sitä polttaa, miksi minä joskus poltan, mitkä on sen haittapuolet. Ihan samalla lailla kuin pelkästään saarnaava ja pelotteleva päihdevalistus ei toimi, en usko että sama toimii tupakankaan kanssa. Ei ne lapset ( ainakaan kauaa) ole niin tyhmiä, että uskovat sen, että ihmiset ihanväen väkisin tekee jotain mikä on vain tyhmää ja kurjaa. Ja sitten kun kokeilevat ja huomaavat siinä ne kivat puolet, se on menoa.

Vierailija
20/35 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin, kun jäin 80-luvulla koulussa kiinni tupakasta. Äiti siitä totesi, että huono juttu mutta ei hänellä ole varaa kovin pahasti asiasta meteliä nostaa, kun itsekin polttaa.

Siihen aikaan tupakanpoltto oli aivan normaalia niissä piireissä, ja rippileirillä iso osa porukasta poltti, vaikka alle 16-vuotiaille ei tuohon aikaan saanut tupakkaa myydä. No, ei se myymästä tietenkään kovin usein estänyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme