Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 3,5vko ikäinen syödä näin??? Esikoisesta kyse...

Vierailija
19.05.2012 |

Meidän ensimmäinen lapsemme on nyt 3,5vko ikäinen. Ekan puoltoista viikkoa söi noin puolentoista tunnin välein öin ja päivin ja kerralla n. 50ml. Sitten alkoi määrät kasvaa ja syöttövälit pidentyä ja noin parin viikon ikäisestä eli nyt reilun viikon on syönyt kerralla 150-250ml ja syöttöväli on päivällä 3,5-4tuntia eli syö 5kertaa päivällä ja yöunilta herää kerran syömään. Yöunilla vauva on 21.00-21.30 menee unille ja heräilee 7.00-7.30.

Voinko antaa syödä noin, lähinnä nuo määrät mietityttää, tuntuu todella paljolta aikaisempaan verrattuna, toisaalta ei kyllä syö niin useasti kun aiemmin.

Vauva syntyi laskettuna päivänä, painoa oli 2690g ja olisi pitänyt painon takia herätellä 2h välein, mutta vauva söi tiheämmin ja noin viikon iässä oli 3kg ylitetty eikä enää tarvinnut vahtia syömisvälejä.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis että viiden lapsen kokemuksella ja itsevarmuudella ei tarvis enää lähteä lyttäämään ensimmäisen lapsensa saanutta äitiä, vaan vois antaa muille tilaa tehdä omat päätöksensä.

Vierailija
22/30 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saman ikäinen vauva, ja aika samoja määriä syö, tosin vähemmän kerralla ja lyhyemmillä syöttöväleillä. Ihan niinkuin moni onkin jo täällä sanonut, niin vauva kyllä itse osaa syödä tarvitsemansa määrän.

Ja turha ottaa paineita tuosta imetysfanaatikkojen huutelusta. Itse en imetä enkä imettänyt ekaakaan lasta sairauden takia, ja esikoinen on silti tuttavapiirini terveimpiä leikki-ikäisiä (ollut elämänsä aikana edes nuhassa vain muutaman kerran, ja kunnon kuumetta ei ole muistaakseni noussut koskaan). Sen sijaan esim. siskoni kaikkien suositusten mukaan täysimetetty taapero on ollut koko ajan sairana ja jonottaa nyt korvien putkitukseen... Otin esikoisen vauva-aikana kamalia paineita imettämättömyydestä, mutta näin jälkikäteen ajatellen ihan turhaan. Pidän imetystä parempana vaihtoehtona, mutta kaikilla siihen ei valitettavasti ole mahdollisuutta. Onneksi niihin tilanteisiin on sitten olemassa hyvät korvikkeet ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

useamman ns. tissitakiaisen, joka ei ole millään huolinut pulloa, vaikka sitä olisi koitettu alusta saakka tarjota tissin ohella.

Lisäksi lääkäri sanoi, ettei suosittele imetyksen aloittamista, koska se kestäisi vain hetken ja vieroitus saattaisi olla hankalaa.

ap

Imetys kestää hetken ja vieroitus voi olla vaikeaa?

Olen itse imettänyt 5 lasta. On täysin imetettyä ja osittain. Nytkin on rinnalla lapsi jota imetän osin. Välillä annan korviketta jos tarvitsee mutta määrät korvikkeelle vähenee ja rintamaitoa menee enempi.

En todellakaan ajattele että pääsee helpommalla jos lapsi ottaa korviketta; se maksaa, siinä joutuu lämmittämään, pesemään ja kiikuttamaan laukussa ylimäärästä tavaraa. Imetyksessä kaikki on mukana.

Vanhimmat 4 lasta on pois rinnalta ja se voi olla ihan kivutontakin kun lapselle tarjotaan maito mukista tai pullosta myöhemmin. Meillä lapset on varmaan niin persoja ruualle ettei haittaa tuleeko se rinnasta tai pullosta.

Tällä nuorimmallakin menee mukavasti molemmat.

Tärkeää on minusta lähteä kokeilemaan omaa tapaa, ei tehdä niinkuin joku sanoo.

Mistä ihmeestä ap.n lääkäri voi olettaa imetyksen pituuden? Voihan kiinteitäkin antaa samalla kuin imettää myöhäsemmällä iällä. Imetyksestä voi halutessaan tehdä pitkän.

Pumppaamalla maitoa maidontuotantoa saa ylläpidettyä ja lapsi lisää määrää myöhemmin.

aivonsa ulos synnyttänyt/imettänyt mamma.

Jos ap on menossa leikkaukseen, jonka jälkeen ei voi imettää pitkään aikaan niin turha sitä lasta on opettaa tissille ja sitte vierottaa korvikkeelle, joillekkin se voi olla tosi rankkaa se vieroitus, ei kaikki ole helppoja lapsia. Ja tuskin ap:n tarvitsee leikkauksesta kipeänä alkaa pumppailemaan tissejään 8 kertaa päivässä, että maidon tuotanto pysyy yllä vain sen takia, että sitä voisi taas sitten ruveta aikojen päästä ruveta antamaan.

Vierailija
24/30 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon 100ml jälkeen tulee yleensä röyhy, joka ei aina tule heti vaan kestää välillä puolikin tuntia ja tuon jälkeen menee vaihtelevasti vielä 50-150ml

ap

noin kk ikäisenä lääkärinohje oli 6-8 x vrk väh 120 ml kerralla.

oikeastiko vetää ton 250 ml kerralla, että ei sillai ensin 100 ja tunnin päästä 150 lisää?

mutta muuten ei tarvi terveen vauvan syömisiin puuttua. Vauvalle pitää antaa ruokaa niin paljon ko se haluaa. Ei syö jos ei ole nälkä. (tai puklaa ylimääräiset pihalle)

Vierailija
25/30 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. lääkityksen takia ja pelkkä lääkitys tulee kestämään useita kuukausia leikkauksesta ja pahimmassa tapauksessa edessä on vielä toinen leikkaus ennen kun vauva on edes puolta vuotta.

ap

Mistä ihmeestä ap.n lääkäri voi olettaa imetyksen pituuden?

Vierailija
26/30 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. lääkityksen takia ja pelkkä lääkitys tulee kestämään useita kuukausia leikkauksesta ja pahimmassa tapauksessa edessä on vielä toinen leikkaus ennen kun vauva on edes puolta vuotta.

ap

Mistä ihmeestä ap.n lääkäri voi olettaa imetyksen pituuden?

sinulla on? Kuulostaa vakavalta :(

Vierailija
27/30 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka sinulle on sellaiset sattunutkin!?!

Itselläni seitsemän lasta, kolme "helppoa" kaksi vaikeahkoa ja kaksi todella vaikeata, joista toisen syntymän jälkeen jouduin äkillisesti lopettamaan imetyksen (vauva tuolloin 1kk 1vk ikäinen) leikkauksen takia ja siinä mies sitten antoi aluksi vaan lusikasta maitoa, kun ei mistään pullosta kelvannut. Tämä vauva ei koskaan huolinut pulloa, mutta 3kk iässä harjoittelun myötä oppi nokkamukiin, onneksi.

Ymmärrän siis todella hyvin, ettei ap halunnut aloittaa imetystä, koska se olisi kestänyt vain hetken.

useamman ns. tissitakiaisen, joka ei ole millään huolinut pulloa, vaikka sitä olisi koitettu alusta saakka tarjota tissin ohella.

Lisäksi lääkäri sanoi, ettei suosittele imetyksen aloittamista, koska se kestäisi vain hetken ja vieroitus saattaisi olla hankalaa.

ap

Olen itse imettänyt 5 lasta. On täysin imetettyä ja osittain. Nytkin on rinnalla lapsi jota imetän osin. Välillä annan korviketta jos tarvitsee mutta määrät korvikkeelle vähenee ja rintamaitoa menee enempi.

En todellakaan ajattele että pääsee helpommalla jos lapsi ottaa korviketta; se maksaa, siinä joutuu lämmittämään, pesemään ja kiikuttamaan laukussa ylimäärästä tavaraa. Imetyksessä kaikki on mukana.

Vanhimmat 4 lasta on pois rinnalta ja se voi olla ihan kivutontakin kun lapselle tarjotaan maito mukista tai pullosta myöhemmin. Meillä lapset on varmaan niin persoja ruualle ettei haittaa tuleeko se rinnasta tai pullosta.

Mistä ihmeestä ap.n lääkäri voi olettaa imetyksen pituuden? Voihan kiinteitäkin antaa samalla kuin imettää myöhäsemmällä iällä. Imetyksestä voi halutessaan tehdä pitkän.

Pumppaamalla maitoa maidontuotantoa saa ylläpidettyä ja lapsi lisää määrää myöhemmin.

Vierailija
28/30 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka jälkeen ei voi enää imettää kolmen viikon päästä.

ap

Vierailija
29/30 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
30/30 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pulloruokkinut kaksi nuorintani. Kukaan ei ole tullut suoraan päin näköä haukkumaan. Näin anonyyminä ja etenkin tällä palstalla saa haukut päällensä.

Katsokaas, tämän palstan täydelliset imettävät ja äitiyteen täysin uponneet mammat ovat sitä mieltä, että ainoastaan rintaruokittu vauva on rakastettua ja ainoastaan tissi suussa tuo vauvalle sen raukkauden, jota kautta lapsen kanssa uhmat ja murkkuiät lutvuiutuvat kivuttomasti, koulun käynti sujuu ongelmitta jne.

Korvikkeella ja pulloruokittuna lapsi pudotetaan metallihäkkiin ruokailun ajaksi, sylissähän sitä lasta ei voi syöttää, eli pulloruokittu lapsi ei saa syliä, ei läheisyyttä, ei rakkautta.

Marttyyrimamma myös imettää lasta läpi yön, vaikka sitten omat yöunet jäävät väliin, ja päivällä leikitään, askarrellaan isompien kanssa, tehdään itse luomuruokaa jne, näytetään hehkeän kauniilta, pidetään koti siistinä ja mieskin pidetään tyydytettynä..

ap:n vauva tuntuu voivat hyvin ja etenkin pulloruokittuna lapsi kyllä säätelee itse syömisensä. Kiinteät voi aloittaa 4 kk ikäisenä, koska on jo nyt korvikkeella, niin mitään 6 kk "imetystä" ei kannata pitää. Hyvin on kasvaneet ja terveitä ovat. ainakin nämä minun mukulani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi