Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttaako esim TV-sarjat nimivalinnassa?

21.11.2005 |

Olen miettinyt tätä...

Tuossa olikin ihana pino noista nimivalintaan vaikuttavista jutuista. Miten on, vaikuttaako TV-sarjat nimivalintaasi?

Minulla on mahdollisen tulevan poikavauvan varalle Perttu-nimi odottamassa. No nythän BigBrother-talossa on aikas persoonallinen nimen kantaja. Olen jo miettinyt, että pitääkö koko nimi hylätä. Toisaalta tälläinen tositvtähti ei välttämättä kauaa ole pinnalla, ja unohtuu piankin. Eikä täällä pohjanmaalla edes näy subtv, muuta kuin boxin kautta....En sitäpaitsi ole vielä edes raskaana, joten ei ehkä ole kovin aiheellista murehtia tätä ;)

Mutta ihan näin periaatteessa. Tai oletko kenties ihastunut johonkin nimeen jonkin sarjan kautta?

Minä olen alunperin bongannut tyttömme nimen, eräältä näyttelijältä...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivoja kyselet.

Meillä ei varsinaisesti töllö ole kyllä vaikuttanut nimivalintoihin, mutta kirja kylläkin ;o) Ei varmaan meidän toinen neiti olisi Peppi, jos ei samannimistä esikuvaa olisi kirjassa (ja tietty telkassakin nykyään).

Luulenpa, että kirjallisuus on yleensäkin enemmän vaikutteita antava näissä nimiasioissa. Tietysti jotkut nimet myös telvision vaikutuksesta nousevat suosioon.

Tuo Perttu nimi on aivan ihana ! Ja enpä panisi BB sarjan vaikutukselle paljoakaan arvoa, eli en antaisi sen vaikuttaa moiseen valintaan. Jos meille tulisi vielä poika (vaan eipä tule) niin vahva ehdokas P-sarjamme jatkoksi olisi tuo Perttu ;o)

paitövei, saammeko kuulla susta toisaalla ?

:: perenna

Vierailija
2/8 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorena haaveilin just monista kirjoissa olevista nimista. Eemeli ja Marikki ja monet muut vannoin antavani omille lapsille :)

Itse en antaisi Brookea tai Ridgea lapseni nimeksi.

taa nyt jai jotenki kesken kun en yhtakkia muista mita aioin kirjottaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi aikanaan yleistynyt jonkun saksalaisen sarjan henkilön mukana. Siihen aikaan (70-luvun alussa) olikin kyllä niin vähän tarjontaa televisiossa, että kaikki katsoivat varmaankin samoja sarjoja eli nimet olivat varmaan nykyistä enemmän kaikkien yhtäläisessä tiedossa.

Vierailija
4/8 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta myönnän, että tv:n kautta monet alunperin oudommat nimet on alkaneet tuntua paljon tutummilta, ja siten niitä varmasti tulee harkittua nimivalintoja tehdessä - ilman tv-sarjoja tuskin tulisikaan. Ja kyllähän tv ikään kuin " nostaa esiin" jotain harvinaisempia nimiä.

Minulle tuli kynnyskysymys joskus about vuosi sitten - olen aina haaveillut tytöstä nimeltä Eeva-Leena, ja sitten " Popstars" -ohjelmassa olikin se Eeva-Leena joka pääsi kai siihen bändiinkin... Ja minä ikään kuin kyllästyin koko nimeen! Nyt en voi (enkä enää halua) antaa sitä lapselleni, sillä itse assosioin tuon nimen heti siihen popstara-tyttöön (joka on kyllä varmasti ihan mukava ihminen, ei sillä). Tuskin muut edes muistaisivat koko ohjelmaa nimen kuullessaan.

Muita nimiä, joita minun mielestäni tv on nostanut pinnalle:

Maisa, Marissa, Kaapo, Veeti (itse muistan tykänneeni tästä nimestä lähinnä Veeti Kallion vuoksi), Jasper...

Vierailija
5/8 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta esim. nimi Neela tuli tunnetuksi jossain Tv- sarjassa (Teho-osasto?) olleen sen nimisen henkilön myötä.

Kyllä varmaan aika monet harvinaiset nimet yleistyvät juuri siksi, että niihin tottuu television tai kirjojen välityksellä.

Esim. Minttu, Mimosa, Peppi, Ronja. Näitä ei varmaan käytettäisi niminä, jos ne eivät olisi kirjojen sankareiden nimiä.

Vierailija
6/8 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Agnes on erittäin kaunis, harvinainen nimi, mutta nyt tämän Idols-Agnesin " kohun" myötä epäilen etten halua antaa nimeä mahdolliselle seuraavalle tytölle. Toisaalta luulen myös nimen yleistyvän juuri kyseisen Agnesin takia, jolloin nimi saattaa kokea inflaation.

Minua viehättää myös nimi Karin (" kaarin" ), mutta miehen mielestä kaikille tulisi vaan mieleen " Kotikatu-Karin" ...

Eli kyllä, tv-sarjat vaikuttavat nimimakuuni, useimmiten kielteisellä tavalla.

Vierailija
7/8 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten tuli eräs tv-sarja, josta " löysin" mukavan nimen. Nyt 3kk tyttärelläni on tuo nimi sillä erolla että loppuun lisäsin vielä yhden kirjaimen (ja sain aikaiseksi erään hebrealaisen nimen). =o)

Vierailija
8/8 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei toisten lasten kohdalla ole vaikuttanut, eikä oikeastaan ekankaan, mutta...

Esikoiselle oli kaksi nimeä (tytön ja pojan) varastossa ja molemmat olivat Kauniista ja rohkeista suomennettuja nimiä. Tämä oli vahinko (siis en oikeasti ottanut niitä sieltä), mutta tietty voi kysyä, mitä alitajunta teettää. Nimet olivat Amber (=Pihka) ja Storm (=Myrsky, Brooken veli). Tyttö tuli ja hänestä tuli Pihka.

Huvittavaa on, että olisin oikeasti halunnut antaa tytölle nimeksi Aamu, mutta mies ei tykännyt siitä nimestä. Ja sehän on Salatuista elämistä... TOsin niihin aikoihin ei vielä tainnut olla sennimistä hahmoa siinä sarjassa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan