Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimisit tällaisessa perhetilanteessa? Mielipiteet otetaan kiitollisena vastaan.

Vierailija
17.05.2012 |

Faktat ovat:

Perhe asuu paikkakunnalla A. Äiti on hoitovapaalla lapsia hoitamassa, isä toimii yrittäjänä. Yritys ei kuitenkaan menesty hyvin, ja käteen jäävä kuukausipalkka on vain satasia kuussa. Isä ei kuitenkaan halua luopua yrityksestään, koska usko tulevaisuuteen on vahva (isällä). Perhe kitkuttelee lapsilisien, kotihoidontuen ja säästöjen turvin.

Perheen äiti on vähitellen tekemässä paluuta työelämään. Perheen asuinpaikkakunnalta ei kuitenkaan löydy ammattia vastaavaa työtä, ja äidin mielessä onkin paluu vakituiseen työhönsä, joka sijaitsee paikkakunnalla B, 180 kilometrin päässä perheen kodista. Äidin työssä käteen jää nettona noin 2000 euroa kuussa. Isä ei haluaisi muuttaa.

Siinä faktoja. Olen itse tämän perheen äiti ja kelaan mielessäni vuorotellen kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja, esimerkiksi työskentelyä paikkakunnalla B viikolla ja viikonloppuisin kotona paikkakunnalla A. Tai sitten toisinpäin, mies viikot A:lla ja viikonloput B:llä.

Miltä tilanne ulkopuolisen silmin vaikuttaa? Alan tässä olla ihan jo solmussa, kun mietin itsekseni näitä asioita.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Edellyttääkö yrityksen pyörittäminen sitä, että mies on paikkakunnalla A tietyn tuntimäärän päivässä/viikossa? Mikä tämä tuntimäärä suunnilleen on?

- Pyörittääkö mies yritystä kotoa käsin, vai onko hänellä jokin toimitila, jossa oleminen on välttämätöntä (jos on, niin kuinka monta tuntia suunnilleen viikossa).

- Pystyykö mies itse määrittämään työaikansa, vai onko työaika järkevää sijoittaa virka-aikaan?

- Pystytkö sinä tekemään etätöitä säännöllisesti?

- Onko sinulla mahdollisuutta osittaiseen hoitovapaaseen?

- Olisiko teillä mahdollisuutta muuttaa paikkakunnan A ja B puoliväliin?

Vierailija
2/8 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen toimentulo, se raha, on kuitenkin aika olennainen juttu. Se joka tuo leivän pöytään, eli tienaa enemmän, sen paikkakunnalle muutetaan. Mies voi käydä sieltä tienaamassa sen 200e kuussa, sun työsi kuitenkin on tärkeämpi koska sillä palkalla te elätte.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen mukaan mennään kuka sen rahan tuo perheeseen. Miehen on turha vaalia yritystään, joka ei tuota - unelmia ei voi jahdata muiden hyvinvoinnin kustannuksella loputtomiin.

Muutatte siis sinun työpaikkakunnallesi, mies hakee myös itselleen töitä. Yritystähän ei tarvitse kokonaan lopettaa, mutta on naurettavaa vain odottaa, että kyllä se joskus tulevaisuudessa tuottaa.

Vierailija
4/8 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikkakunnalla, missä minun (perheen äiti) työpaikkani sijaitsee, koska minulla on vakituinen työpaikka. Mieheni on töissä silloin, kun on, ja missä on.

Edellä mainittu järjestely tuo taloudellista turvaa koko perheelle. Joku tietenkin voi järjestelystämme olla eri mieltä, mutta miksi taloudellisen vastuun kantamisen lisäksi minun pitäisi vielä kuluttaa aikaani pitkään työmatkaan.

Vierailija
5/8 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Edellyttääkö yrityksen pyörittäminen sitä, että mies on paikkakunnalla A tietyn tuntimäärän päivässä/viikossa? Mikä tämä tuntimäärä suunnilleen on? - Pyörittääkö mies yritystä kotoa käsin, vai onko hänellä jokin toimitila, jossa oleminen on välttämätöntä (jos on, niin kuinka monta tuntia suunnilleen viikossa). - Pystyykö mies itse määrittämään työaikansa, vai onko työaika järkevää sijoittaa virka-aikaan? - Pystytkö sinä tekemään etätöitä säännöllisesti? - Onko sinulla mahdollisuutta osittaiseen hoitovapaaseen? - Olisiko teillä mahdollisuutta muuttaa paikkakunnan A ja B puoliväliin?

Meillä molemmilla on kokopäivätyö, jota ei voi tehdä etänä ja joka sijoittuu virka-aikaan. Mies voisi mahdollisesti tiivistää viikkonsa neljään päivään. Minulla olisi ehkä mahdollisuus osittaiseen hoitovapaaseen, mutta luulen, että mun pitäisi kuitenkin tehdä "kaikki työt" vaikka palkkaus olisikin osittainen. Mutta, periaatteessa osittainen hoitovapaa voisi olla yksi vaihtoehto, samoin muutto puoliväliin. Itse koen, että mies suhtautuu jääräpäisemmin paikkakunnalle A jäämiseen kuin minä. Yritän tässä kuitenkin keksiä jotain hyvää ratkaisua, teidän avullanne :)

Vierailija
6/8 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen saanut juuri sellaisia vastauksia kuin toivoinkin, eli että minun työni mukaan tässä tulisi nyt mennä. Miten saan puolison ymmärtämään sen?

Vierailija
7/8 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että muutto paikkakunnalle B olisi paras ratkaisu. Mutta miten saada mies tajuamaan asia...olet varmaan jo puhunut ystävällisesti jne. mutta varmaan avaintekijä on, että puhuu ilman syyttelyä ja aggressiota faktoista. Että ymmärrät miten tärkeä yritystoiminta on hänelle, mutta fakta on, ettette pärjää sen tuloilla. Lisäksi sinä olet ollut hoitovapaalla ja joustanut miehen "uran" (

Vierailija
8/8 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi sinä olet ollut hoitovapaalla ja joustanut miehen "uran" (

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi