Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Oletko ollut siviilivihkimisessä, nimijuhlassa tai Prometheus-juhlassa?

Vierailija
16.05.2012 |

Millaisia ajatuksia heräsi?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siviilvihkimiset on omassa kaveripiirissä ihan tavallisia ja nimiäisiäkin yhä enemmän. Prometheus on uusi juttu.

Vierailija
2/35 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omissa nimittäin ;)

Nimiäiset onnistuivat oikein mukavasti (x2) ilman kirkollista seremoniamestariakin. Kaverin lapsen nimiäiset samaten, olivat erittäin juhlava tilaisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todistajana.

Kaunis pieni tilaisuus.

Sopi parille hyvin, kumpikin olleet kerran tahoillaan naimisissa.

Vierailija
4/35 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlat kuin juhlat, mitä ajatuksia olisi pitäny herätä?

Vierailija
5/35 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli kaunis ja tunnelmallimen tilaisuus. Juhla oli nimensä mukainen ja oli mukava juhlia vaihteeksi nimen eikä johonkin uskoon liittämisen takia.

Vierailija
6/35 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisiin mentiin maistraatissa, pojalle nimiäiset, poju itse saa päättää meneekö ripille vai Prometheus-leirille.

Vierailija
7/35 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siviilivihkimiset on tuttavapiirissämme noin puolet yleisempiä kuin kirkkovihkimiset, samoin nimijuhlat.

Vierailija
8/35 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli en, eli ei ajatuksia... ;(

Vierailija
9/35 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät eronneet mielestäni kovinkaan paljon niistä häistä/kastejuhlista, joissa pappi on vihkinyt/kastanut.

Vierailija
10/35 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siviilivihkiminen ja Protu-juhla olivat molemmat omia. Nimiäisissä en ole valitettavasti vielä ollut (oman lapsen nimiäiset edessä jahka tuo syntyy).

Vierailija
11/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut siviilivihkimisessä. Herätti iloisia fiiliksiä. Oli rennompi tunnelma kuin normihäissä.

Vierailija
12/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja morsiamena.

nimiäisissäkin on oltu.

ihan ok. ainoa mitä en ymmärrä et miksi nimijuhlissa nimetään kumme tms. kun kummius on ev kut perinne..

Vierailija
13/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siviilivihkimisessä olen ollut pari kertaa läsnä. Kyseessä oli omat ja yhden kaveripariskunnan häät. Vihkiminen tapahtui juhlapaikalla. Pari muutakin kaveripariskuntaa on siviilivihitty mutta en ollut vihkimisessä läsnä kun se oli hoidettu pienemmällä porukalla maistraatissa ja juhlat sitten pitivät jälkikäteen. Taitaa aika tasan mennä puolet ja puolet kaveriporukassa kirkko ja siviilivihlimisten kanssa.

Nimiäisissä olen ollut kerran. Eipä ne paljon ristiäisistä poikennut, paitsi että sellainen ns. Virallinen osuun jäi pois. Tässä tapauksessa lapsi kyllä kastettiin myöhemmin mutta nimiäiset pidettiin koska kaste tehtiin vasta sen jälkeen kun nimi piti jo virallisesti maistraattiin ilmoittaa.

Vierailija
14/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja morsiamena.

nimiäisissäkin on oltu.

ihan ok. ainoa mitä en ymmärrä et miksi nimijuhlissa nimetään kumme tms. kun kummius on ev kut perinne..

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kummi

Ei se kummius ole mkn ev lut-yksinoikeus.

Ja kuinka moni kummi on kummina kirkollisessa mielessä muutenkaan....?

Aika harva uskallan väittää =D

No, meilä siviilikummit toiveena että lapsellamme olisi elämässään muitakin luotettavia aikuisia kuin isä ja äiti, ja sellaiset joille puhua asioista joita teini-iässä "tyhmät vanhemmat" ei vaan tajuu ;)

Vierailija
15/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hautajaisissa, jotka olivat todellakin "maahanpaniaiset", Poika kantoi uurna, laski valmiiksi kaivettuun kuoppaan, otti lapion ja peitti kuopan, ei laulua, ei puheita, ei lämpöä, ei tunteita... Pelkkä suuri tyhjyys ja kolkkous. Aika huonot fiilikset jäi. Itse kuulun kirkkoon ja olen normitavallinen kirkkouskovainen.

Vierailija
16/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siunaus, puheet, musiikki, kukat yms ovat eri päivänä. Uurnanlaskussa on vain uurnan lasku maahan, siihen valmiiksi kaivettuun kuoppaan, joka peitetään siinä samalla. Läsnä vahtimestari ja lähiomaiset.

hautajaisissa, jotka olivat todellakin "maahanpaniaiset", Poika kantoi uurna, laski valmiiksi kaivettuun kuoppaan, otti lapion ja peitti kuopan, ei laulua, ei puheita, ei lämpöä, ei tunteita... Pelkkä suuri tyhjyys ja kolkkous. Aika huonot fiilikset jäi. Itse kuulun kirkkoon ja olen normitavallinen kirkkouskovainen.

Vierailija
17/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa, lapsieni ja omassa, ja kaikissa näissä juhlissa myös muiden läheisten juhlissa.

Olivat tunnelmallisia ja juhlavia tilaisuuksia, niin kuin siirtymäriitit yleensä ovat.

Protuleiri oli mullistava kokemus, oma vihkiminen ihana ja lapsien nimijuhlissa olin hyvin ylpeä aikaansaannoksistani.

Vierailija
18/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut maistraatin vihkitilaisuudessa, omissa ja ystävän. Tilaisuus on todella lyhyt. Noissa tilaisuuksissa joissa olen ollut on ollut vain todistajat. Jos siviilivihkimistä olisi seuraamassa enemmän väkeä, kannattaisi ehkä kirjoittaa jotku puheet. Siinä kun vihkijä tosiaan vain toteaa yhdellä lauseella mistä syystä avioliitto on olemassa ja sitten kysyy että tahdotteko ottaa toisenne. Ei ole mitenkään kovin juhlava tilanne. Itse en muuta halunnutkaan, mutta jos tykkää seremonioista niin tuo voi tuntua vähän köppäseltä.

Vierailija
19/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se uurananlasku oli ihan uskovaisella mummollanikin. Sääli, että koit tilansuuden kolkoksi :( Meillä oli kyllä lämmin tunnelma.

Vierailija
20/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siviilivihkimisessä mies ja nainen vihittiin avioliittoon, mikäs sen hienompaa! Todistajana toimi joku virkailija viran puolesta.

Nimiäiset ja protujuhla olivat molemmat erittäin lämminhenkisiä perhejuhlia. Olen ollut myös juhlissa, joita vietettiin sekä rippi- että protujuhlina, kun nuori oli käynyt molemmat leirit.

Pirskeethän ovat enemmän kiinni juhlien järjestäjästä kuin siitä, edeltääkö juhlia muodollinen kirkko-osuus. Pidän melko tekopyhänä sitä, että monet haluavat lapsensa kastettavan tai kirkkohäät, vaikkeivät itse edes usko Jeesukseen. Olen kaksissa uskovienkin häissä ollut ja on sanottava että ne olivat jotain ihan muuta kuin normit kirkkohäät ja hyvä niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä