Olenko törkeä jos leikkuutan poikani hiukset vastoin mieheni tahtoa?
3 v. pojallamme on puoleen selkään ulottuvat, paksut luonnonkiharat hiukset.Niitä ei ole leikattu koskaan.Nyt haluaisin lyhennyttää lapseni hiuksia tuntuvasti, muttei ihan lyhyeksi kuitenkaan.Hiusten hoito on hankalaa ja ne ovat kuumat jo nyt,saati kesällä.Päiväkodissakin on useasti suositeltu parturireissua.Mieheni ei kuitenkaan suostu missään nimessä.Asiasta on nyt kevään aikana ollut kinaa,kiivastakin,harva se päivä.
Olenko kamala vaimo jos vain vien lapseni parturiin? Minä ne hiukset joudun aina taistellen harjaamaan ja pesemäänkin.
Kommentit (16)
1) Se hoitakoon pojan hiukset, joka pitkät hiukset tahtoo. Eli miehelle sitten koko homma. Sinä et tästä lähtien tee mitään, mies hoitakoon hiusten kampaamisen ja pesun.
2) Kysykää pojalta! Kyllä itsekin olen huomannut, että 3v osaa jo sanoa mistä tykkää. Eli millaiset hiukset poika itse haluaa?
3) Hei haloo, kyseessä on kuitenkin vain tukka. VAIN tukka. Se on uusiutuva luonnonvara ja kasvaa tarvittaessa takaisin. Miksi tehdä asiasta noin iso ongelma?
1) Se hoitakoon pojan hiukset, joka pitkät hiukset tahtoo. Eli miehelle sitten koko homma. Sinä et tästä lähtien tee mitään, mies hoitakoon hiusten kampaamisen ja pesun.
2) Kysykää pojalta! Kyllä itsekin olen huomannut, että 3v osaa jo sanoa mistä tykkää. Eli millaiset hiukset poika itse haluaa?
3) Hei haloo, kyseessä on kuitenkin vain tukka. VAIN tukka. Se on uusiutuva luonnonvara ja kasvaa tarvittaessa takaisin. Miksi tehdä asiasta noin iso ongelma?
Lapsi haluaisi itse lyhyet hiukset, mutta isä ei. Lapsi vihaa hiustensa harjaamista ja pesua, ja se on ihan järkkyä taistelua, eikä kyllä meinaa antaa kumpaakaan tehdä suosiolla.
Ja tosiaan, kyseessä on VAIN tukka, se kasvaa takaisin, sitä olen miehelle sanonut. MINÄ en tee asiasta todellakaan ongelmaa, vaan mies, enkä ymmärrä miksi.
Lastentarhanopettaja sano puhuvansa miehen kanssa asiasta, kun siellä tosiaan ovat hiusten leikkauksen kannalla. Tosin tokkopa sekään auttaa.
kai hänell on joku selitys asiaan?
kai hänell on joku selitys asiaan?
No ihan vain siksi että hänelläkin on ollut lapsena aika kauan pitkät hiukset, ja että ne ovat niin kauniit.
Ovathan ne toki kauniit, mutta ei niitä voi auki pitää koskaan, ovat yksi kiharakasa joka on aina tiellä.
Sitäpaitsi poikaa luullaan tosi usein tytöksi hiusten takia, vaikka olisi poikien vaatteet. Yhtenäkin päivän oli sini-musta vk-haalari ja turkoosi Cars-pipo, ja leikkipuistossa joku puhui lapsestani tyttönä. Ja se on lähes jokapäiväistä.
Kaikkein pahin on, kun terveyskeskuksessa joku eläkeläisrouva alkoi suureen ääneen paasaamaan pojastani että ei pojalla voi pitkää tukkaa olla, koska pitkätukkaiset pojat ja miehet näyttävät ihan homoilta. Ihan oikeasti sanoi juuri noin!!
Mies ei sitäkään ymmärrä että tuollaiset puheet loukkaavat poikaa. :-(
Ihan oikeasti kyllä vien tuon lapsen lähiaikoina parturiin, sanoi mies mitä halusi.
Mutta kerro miehellesi ensin. "Ensi viikolla vien pojan parturiin ja hänelle leikataan poikamaisempi tukka."
äläkä keskustele enempää. jos mies ei ymmärrä niin voi voi. Sinä kyllä voitp itää poikasi puolia myös miestä vastaan.
Mutta kerro miehellesi ensin. "Ensi viikolla vien pojan parturiin ja hänelle leikataan poikamaisempi tukka."
äläkä keskustele enempää. jos mies ei ymmärrä niin voi voi. Sinä kyllä voitp itää poikasi puolia myös miestä vastaan.
Olen samaa mieltä kanssasi. Ja tosiaan kun poika itsekin on ihan kypsä hiuksiinsa. :-(
Eli koska lapsikin haluaa lyhyen tukan, niin tottakai leikkaatte. Mies saa nyt tässä jäädä kakkoseksi mielipiteineen.
Tuota vaan jäin miettimään, että miksi ihmeessä tukan hoitaminen on pojalle niin vaikeaa, että jopa päiväkodissa suositellaan leikkaamista, kun kuitenkin on ihan yleistä, että tytöillä on pitkät tukat...
tietenkin lyhyemmissä parempi olo.
Tuota vaan jäin miettimään, että miksi ihmeessä tukan hoitaminen on pojalle niin vaikeaa, että jopa päiväkodissa suositellaan leikkaamista, kun kuitenkin on ihan yleistä, että tytöillä on pitkät tukat...
Siksi koska aina kun hiuksia harjataan, poika karkailee, rimpuilee ja huutaa, ei suostu siihen vapaaehtoisesti. Ja vähänkin kun kirpaisee, huutaa kuin syötävä. Sama hiuksia pestessä, se ei ole todellakaan helppoa. Ehkä sellaisilla tytöillä jotka inhoavat hiusten hoitoa yhtä paljon, ei ole pitkiä hiuksia?
Lisäksi pojan hiukset ovat melko pehmeää sorttia ja todella kiharaiset, eli menevät alka aikayksikön sotkuun, ja ponnarit ei pysy kunnolla päässä vaan löystyvät. Lisäksi pipot ei pysy enää päässä ollenkaan, vaan nousevat ponnarikohdan yli ja putoavat, montaa eri mallia ollaan kokeiltu. Lippiksistä pysyy vain sellainen malli jossa on se kolo takana, siitä saa ponnarin ulos. Onneksi hiljattain alkoi aamuisinkin tarjeta lippiksessä.
niin tekisikö äidit niin, pk:n henkilökuntaa miellyttääkseen. Entäs tyttöjen hiukset? Saako isä leikkauttaa ne, jos äiti ei missään nimessä halua?
Miksi ette voi neuvotella miehen kanssa? Onko miehellä itsellään pitkä tukka, niin että tietää minkälaista taistelua sen kanssa oleminen on?
niin tekisikö äidit niin, pk:n henkilökuntaa miellyttääkseen. Entäs tyttöjen hiukset? Saako isä leikkauttaa ne, jos äiti ei missään nimessä halua?
Miksi ette voi neuvotella miehen kanssa? Onko miehellä itsellään pitkä tukka, niin että tietää minkälaista taistelua sen kanssa oleminen on?
Miten niin "miksi ette voi neuvotella miehen kanssa?" kun nimenomaan ollaan neuvoteltu. Vuosi sitten jo halusin viedä pojan parturiin, mies on ruikuttanut aina lykkäystä, ja takaraja oli se kun poika täyttää 3 vuotta. viikko sitten täytti, ja nyt taas ruikutti että kesän jälkeen vasta jne.Nimenomaan minä tässä olen pitkin hampain joustanut ja ollaan neuvoteltu takaraja, ja mies ei ole suostunut vaikka takaraja on tullut vastaan. ja poika tosiaan itse haluaisi lyhyemmät hiukset, ja päiväkodin hlökunta.
kyllä mies hoitaakin lapsen hiuksia joskus, mutta se ei ole aina mahdollista, kun mies on esim töissä tai muualla kun kylvetän lasta tai herätän lapsen aamulla.
Jos kyseessä olis tyttö, niin leikkaisitko senkin hiukset? Jos joku leikkais mun pojan hiukset ilman mun lupaa niin voi voi... kyllä saisin hirveen slaagin.
Jos kyseessä olis tyttö, niin leikkaisitko senkin hiukset? Jos joku leikkais mun pojan hiukset ilman mun lupaa niin voi voi... kyllä saisin hirveen slaagin.
Mutta mitä mieltä poika itse on? Haluaako pitkät vai lyhyet hiukset (meillä ainakin lapset ovat jo tuossa iässä osanneet sanoa, mikä miellyttää eniten). Entä kompromissi, hiuksista leikataan vaikka 10-15 senttiä pois?
En lähtisi salaa leikkuuttamaan, sillä siitä saattaa seurata todellinen soppa. Sen sijaan toteaisin ykskantaan, että hiusten hoito siirtyy sille, joka pitkää tukkaa vaatii, eli miehelle.
Mies hoitakoon hiukset ja jos ei ole aikaa niin mies järjestää sitä aikaa tai sitten teette edes kompromissin, että puolet pehkosta pois.
Ja kyllä meillä ainakin 3v. jo itse tiesi halusiko pitää kesällä ne niskakikkurat eli poika halusi itse kesäksi lyhyet hiukset kun oli aina niska hiestä märkänä.
Isosisko ei kyllä ilahtunut kun veljen ihanat kikkurat läx ;) ei kyllä tykkännyt siitäkään kun veljen "vauvaposket" laihtui 1v. mutta niin ne pikkuveljetkin kasvaa...