jälleen raskaana...
moi kaikki!
meillä on tuo 1v2kk pikkumies. isin kans puhuttu tovi jo uudesta raskaudesta, olisi kiva saada pienin ikäeroin lapset. pillerit jäi pois lokakuussa, ajateltiin, ettei nyt " yrittämällä yritetä" , lapsi saa alkunsa, jos saa... tänään tein raskaustestin ja positiivinen oli! Ilo on suuri, että näin kävi, vaikkakaan emme uskoneet kaiken tapahtuvan näin pian!mutta kuitenkin on pelonsekaiset tunteet, kuinkahan sitä pärjäillään, kaikin puolin, kahden pienen kanssa?!? olisi siis kiva kuulla, kuinka muilla on mennyt mm.talouden/jaksamisen/mustasukkaisuuksien ja kaiken muun keskellä... Innoissamme ollaan, mutta ensireaktio on muuten sekava... kiitos! auttoi jo, että sai tänne kirjoittaa, kun ei tässä vaiheessa kyllä vielä toitoteta kansalle tapahtunutta, kun nimimerkin suojassa :o)
Kommentit (9)
Meillä toista alettiin odottamaan kun esikoinen oli 1v ja erinomainen ikäero on ollutkin! Nyt kun kuopus on vuosi ja kaksi kuukautta, alkaa yhteiset leikit sujua ja hauskaa on! Rankkaa on ollut mutta, siitä huolimatta, hyvä ikäero. Onnea!
tosin esikoinen vielä niin pieni et ei ymmärrä olla hirveen mustasukkainen. eli siis päivääkään en vaihtais pois.
äiti-81, poika 1v4kk ja tyttö huomenna 4vko.
Meillä tyttöjen ikäero on 1 v 7 kk ja hyvin on mennyt. Aluksi isompi on vielä niin pieni, ettei osaa olla mustasukkainen. Se vaihe tulee sitten siinä vaiheessa kun pienempi on noin 8 kk ikäinen ja alkaa liikkua ja olla enemmän hereillä. No, tätä mustasukkaisuuttakin kestää vaan aikansa.
Meillä myös tällä hetkellä tää pienempi on nyt 1 v 2 kk ja kivasti tuolla tälläkin hetkellä yhdessä leikkivät, jolloin äiti saa täällä kirjotella. Pienempi osaa jo kävellä ja vaikkei itse puhukkaan, niin ymmärtää jo kun isosisko pyytää ottamaan jotain leluja ja laittamaan niitä jonnekin jne. Nyt ne leikkii ilmapalloilla tuolla. Aina vähän väliä pitää tietysti isomman olla vähän kovakourainen pienemmälle, mutta hyvin tuo osaa jo puolustaa itseään. Tönii takaisin ja huutaa täysillä, minkä kurkusta lähtee, jos isompi kiusaa, että tiedän mennä väliin.
Tuo viimeinen puoli vuotta on ollut rankka kun iski isomman 2-v uhmis ja se mustasukkaisuus yhtä aikaa, mutta nyt kun noi on hellittänyt ja pienemmästäkin on jo huomattavasti vähemmän ns. käsityötä ja tosiaan yhteiset leikit alkaa jo löytyä, niin alkaa jo olla taas vähän helpompaa. Tekemistähän tämä vaatii ja pitää olla tarkkana kun molemmat on vielä aika pieniä ja sörkkimässä joka paikassa, mutta niinhän se ois yhdenkin lapsen kanssa. Tää on nyt tää elämänvaihe ja kohta ne on molemmat niin isoja, ettei niitä enää niin tarvitse vahtia. Mietin vaan, että jos ois isompi ikäero, niin tää vahtimis-vaihe kestäis ehkä vuosikausia putkeen kun aina ois seuraava vahdittava tulossa kun isompi kasvaa siitä ohi. Nyt nää menee tavallaan molemmalla lapsella yhtä aikaa. Vähän kuin ois kaksoset ja sitten onkin jo kaksi isoa tyttöä, joiden kanssa voi käydä kaikkialla ja tehdä kaikkea kivaa.
Mistä tommosen tiedon saa...onko tosiaan niin, että jos saan toisen lapsen niin, että esikoinen on alle kolmen vuoden, saan saman verran kun edellisen äitiysloman aikaan..vai siis...oon tässä miettinyt tätä samaista kysymystä, juuri että olisi ensin saanut tienattua töissä ettei joudu minimille..sain enemmän ensimmäisessä...esikoinen on 1,5 v ja oon yrittänyt kovasti ettiä töitä..mutta ei vain onnista...oon väliin ollut tosi masentunu, että olis kiva saada vähän tienattua. Olin ajatellut niin, että saisin nyt syksyllä varmasti jostakin töitä ja sitten vois ajatella toista hetken päästä..tosin en olisi aiemmin voinut ajatella toista, koska minua käynnistettiin viikon edellisessä synnytyksessä eikä sitten huomattu, että lapsi tuli avonaisessa otsatarjonnassa (kiitos leveän lantion, ettei jumittanut kuten tavallisesti kuulemma leikataan..) eli syy viivästymiseen oli siinä ja eikä kätilö käynyt synnytystä läpi kanssani tai kukaan muu..joten pelkopolin kautta seuraavaan,,jäi sen verran traumaa...mutta haluaisin silti nyt toisen...kun töitäkään ei oo ilmaantunu niin ehkä olisi sitten hyvä, kun en haluaisi suurta ikäeroa...tosin oon vähän liian kova miettimään asioita..mietin jo sitäkin, kun en ole saanut kiloja pois, vaikka piti ja terkkari on täällä niin tarkka, että sanoo joka kilosta, joten pelkään sitäkin, että pitäisi saada ensin laihdutettua, että uskaltaisi alkaa odottaa seuraavaa!!!!
meillä pojilla ikäeroa 1v3kk. Aluksi oli hankalaa kun esikoisen kanssa oltiin puistossa kuopus nukkui kun tultiin sisälle esikoinen päikkäreille niin toinen heräs ettei itse saanut päikkäreitä. Kun kuopus noin 7kk niin alkoivat nukkumaan samaan aikaan joten se helpotti huomattavasti.
Nytpojat 2v6kk ja 1v3kk leikkivät nätisti yhdessä ja isoveli auttaa useasti :-) Nukkumaankin menevät hyvin kuopus nukkuu 19-7.30 ja eskoinen 20- 7
Arki sujuu hyvin kun suunnittelee ohjelman eikä yritä liikaa kerralla.
Palasin töihin lokakuussa ja otin avuksi siivoojan joka kolmas viikko, joten hyvin arki pyörii eikä turhaa stressata :-)
ruut80:
Mistä tommosen tiedon saa...onko tosiaan niin, että jos saan toisen lapsen niin, että esikoinen on alle kolmen vuoden, saan saman verran kun edellisen äitiysloman aikaan..vai siis...Kyllä on, Kelan säännökset muuttuivat 1.10. 2005 alkaen. Jos tekee kaksi lasta 3 vuoden sisällä eikä välissä käy ansiotyössä, määräytyy toisen kerran vanhempainraha samojen perusteiden mukaan kuin ensimmäisenkin. Ellet usko niin tarkista Kelasta! Niin tein minäkin. Äkkiseltään en nyt löydä sinulle mustaa valkoisella Kelan sivuilta.
Käsittääkseni " työkielto" on aivan ehdoton, eli jos viikonkin verran saat ansiotuloa niin homma katkeaa. Korjatkaa jos olen väärässä.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/Docs/160701134915EH
Ja ap:lle tsemppiä! Kyllä asiat järjestyy, mutta toki käytännön juttujen järjestymistä kannattaa miettiä etukäteen.
t. T@hti ja lapset 5v9kk, 3,5v, 1v2kk ja rv 6+1
ps. kirjoittelen Syystaaperoissa ja odotuspuolella heinäsirkoissa.Molemmista löytyy siis keskusteluseuraa
Kyllä on, Kelan säännökset muuttuivat 1.10. 2005 alkaen. Jos tekee kaksi lasta 3 vuoden sisällä eikä välissä käy ansiotyössä, määräytyy toisen kerran vanhempainraha samojen perusteiden mukaan kuin ensimmäisenkin. Ellet usko niin tarkista Kelasta! Niin tein minäkin. Äkkiseltään en nyt löydä sinulle mustaa valkoisella Kelan sivuilta.
Käsittääkseni " työkielto" on aivan ehdoton, eli jos viikonkin verran saat ansiotuloa niin homma katkeaa. Korjatkaa jos olen väärässä.
[/quote]
Väärin!!
Välissä voi olla töissä ja silti saa parhaimman äp-rahan sinun kannaltasi. Minulla oli kaksi vaihtoehtoa äp-rahan laskennassa, joko sama kuin kuopuksella+indeksikorotus tai sitten edellisen toimitetun verotuksen mukaan, ja olin välissä töissä 3.5 kk (hoitovapaa->työ->ä-loma). Jo saadun kirjallisen päätöksen mukaan, minulle maksetaan äp-rahaa kuopuksen äp-rahan+indeksikorotus. Viimeksi toimitettu verotus olisi tuottanut muutaman kympin kuussa vähemmän, vaikka olikin samalta vuodelta kuin kuopuksen raha oli laskettu 6 kk mukaan.
Eli ainakin Tampereella Kela laski äidille parhaan vaihtoehdon. Ja kuopus on la:n ajoissa 1v10kk.
Pikaisesti: taloudellisesti asiat menevät varmaan hyvin, koska alle 3v ikäerolla äitiyspäivärahasi lasketaan edellisestä äippärahasta, eli mikäli se ei ollut minimi, niin tulosi nousevat. esikoinen on aikansa mustasukkainen, mutta 6kk jälken yleensä kai helpottaa.Sitten lapsille on toisistaan jo seuraa! Onnea vielä kerran!