Kokonaan uilla elävät eivät käsitä että asuminen maksaa.
Yksikin ihminen valitteli, kun saa rahaa kuukaudessa vaan jotain 500 euroa eikä tahdo riittää. Kysyin häneltä, että kuinka paljon hänen vuokransa on. No se oli jotain yli 600 euroa.
Minä siihen että kuinkas tämä yhtälö nyt oikein toimii. Tämä ihminen sitten että ei asuminen hänelle mitään kustanna, kun "vuokra maksetaan".
Ok. Sanoin siihen että sitten sun pitää sanoa, että saat rahaa kuukaudessa luokkaa 1100 euroa. Hän siihen että ei, kun rahaa tulee se 400 elämiseen.
Minä siihen, että elämistä se on vuokranmaksukin ja että normaalistikin se on pois siitä summasta, minkä ansiotuloina vverojen jälkeen käteensä saa.
Vastauksena oli tyhjä katse. En tiedä, ymmärsikö hän edes, mitä tarkoitin.
Kommentit (24)
mutta puhut totta.
Ja toisaalta tuo sama ihminen saattaa sanoa että jotkut saavt jopa 2000 euron palkkoja ja olla kateellinen siitä.
tajuamatta, että tuosta 2000 eurosta jää tasan sama summa elämiseen kuin hänelle, verojen ja kaikkien asumiskulujenjälkeen.
Itse tienaan noin 2000 Euroa/kk ja eräs tuttuni saa 900 Euroa/kk. Aina päivittelee, kuinka paljon saan häneen verrattuna. Pieni juttu on vaan, että hän saa tuon 900 Euroa/kk siis vuokran päälle. Ts. oikeasti verrannolliset nettotulot melkein 1700 Euroa/kk ja minusta erotus on tosi vähän, kun huomioi, että minä käyn töissä ja hän ei.
Vielä parempi vastaava tapaus on nainen, joka jättää vuokrat maksamatta ja hakee ne erikseen. Ts. saa ensin sossusta noin 1400 Euroa, käyttää ne ja hakee 700 Euron vuokran vielä päälle. Aika mukaviin tuloihin jo pääsee yhden lapsen kanssa. Siinä saa joku vaikka yh-hoitaja 3-vuorotyössä ihmetellä, kun nipin napin pääsee yli elareiden ja lapsilisän kanssa.
Kyllähän tämä ihminen sen n.1100e kuussa saa, mutta eihän hänelle tosiaan jää elämiseen kuin se 500.
En minäkään (olinpa sitten ollut työtön tai työssäkäyvä) ole laskenut vuokraan ja laskuihin menevää rahaa siinä vaiheessa mukaan, kun olen laskeskellut, että miten jää missäkin kuussa käteen rahaa. Ja sitten tilanteesta riippuen joko ollut iloinen tai nyrpistellyt nenääni. ;p
joskus enemmän joskus vähemmän riippuen tilanteestani.
Nyt kun käyn työssä on selvää etten saa asumistukea kuten ennen.
Vuokrat ovat niin korkeita ettei köyhät pysty niitä maksamaan ilman tukia.
Jos tuet lakkautettaisiin jouduttaisiin muuttamaan kaduille ja onko sekään hyvä ratkaisu. Suomen olot jossa neljä vuodenaikaa ei mahdollista sitä että perheet majoittuisi ulkosalle tai hökkeleihin.
Yllättävän moni perhe jossa on työssäkäyvä vanhempi joutuu siitäkin huolimatta menemään toimeentuloluukulle. On aloja joissa on todella pieni palkka jolla ei vaan pärjää näillä hinnoilla mitä ruoka ja asuminen maksaa.
Kyllä sitä omaa osuutta jää vuokrasta, ei asumistuki ole 100% kenelläkään. Toki lopun osaa voi saada soskusta jos kuuluu toimeentulotuen piiriin.
Älkää kadehtiko luukulla käyviä. Luukulta saa suomalaiset vain minimin, ulkomaalaisista en tiedä muuta mitä netistä olen lukenut.