Sanoppa rehellisesti, minne aikakaudelle haluaisit?
Bailaamaan ennen lapsia, vai?
Jos nyt saisit valita.
Kommentit (44)
No en minnekkään muulle. Hanasta tulee lämmintä vettä, on sisävessa, epiduraali, hammashuolto, autot, kukaan ei määräile vaikka olen nainen, eikä lapsiani hakkaa kukaan vain siksi että Raamatussa käsketään. En lähde.
Olin niihin aikoihin itse leikki- ja alakouluikäinen. Muistan sen ihanan turvallisena ja kiireettömänä aikana. Ja silti oli suht kehittynyttä (esim. sairaanhoito, naisten asema yms.). Ei nettiä, kännyköitä tai miljoonaa televisiokanavaa. Jäi aikaa oikeille asioille. Sienessä käyminen oli normaalia ja järkevää, eikä mitään trendikästä kotoilua.
Minusta on ihanaa, kun on olemassa ehkäisy, hammashuolto ja terveydenhuolto. Ei ole loisia, ei puutostauteja eikä sotaa. Tämä aika olisi taivas ja enemmänkin aiemmin eläneiden ihmisten mielestä.
Jokainenhan voi muuten jäädä nykyäänkin kotiin, jos haluaa tyytyä 40-luvun elintasoon. Eihän se juuri mitään maksaisi asua sähköttömässä talossa, jossa ei olisi vesijohtoja eikä sisävessaan, ja syödä ruuaksi lähinnä perunoita, maitoa, silakoita ja läskiä.
Aikaan, jolloin lapset leikki paljon ulkona suurissa porukoissa, tekniikka oli kehittymättömämpää, töitä riitti kaikille eikä niissä ollut kiinni koko valveillaoloaikaa...
Aikaan, jolloin lapset leikki paljon ulkona suurissa porukoissa, tekniikka oli kehittymättömämpää, töitä riitti kaikille eikä niissä ollut kiinni koko valveillaoloaikaa...
...sienimetsässä ei ollut hirvikärpäsiä :/
edellyttäen tosiaan että saisin valita yhteiskuntaluokan ja maan. Ei tarttisi tehdä muuta kuin elää etiketin mukaan ja pukeutua niihin IHANIIN vaatteisiin.
Noi teidän 40-50-luvun kotiäitifantasiat tulevat suoraan amerikkalaista ylempää keskiluokkaa kuvaavista leffoista. Suomessa suurin osa kansasta eli 1960-luvulle asti maalla pientilalla joka piti juuri ja juuri hengissä kun kaikki vauvasta vaariin raatoivat aamusta iltaan.
Ei tarttisi tehdä muuta kuin elää etiketin mukaan ja pukeutua niihin IHANIIN vaatteisiin.
tuossa nelissäkymmenissä viimeistään jos ei jo paljon ennen, sitten vaan kärsisit ja lopulta kuolisit.
jolloin miehistä ja naisista on tullut tasa-arvoisia perheasioissa. Eli siis aikaan, jolloin mies on isompi osa perhettään.
Millä tavalla miehen pitäisi olla isompi osa perhettään? Miehet yleensä käyvät töissä ja tuovat leivän pöytään kun nainen hoitaa kotia. Missä epätasa-arvo?
Viihdyn nykypäivässä parhaiten.
Tulevaisuus voisi kiinnostaa, mutta koska en osaa ennustaa en lähtisi tulevaisuuteenkaa.
Lähihistoria tuntuu ankealta ajalta, ainakin Suomessa. Varhaisempien aikojen kehittymättömyyskään ei viehätä. Olen urbaani ihminen, joka ei pidä edes kesämökkeilystä. Olisi kamalaa joutua asumaan johonkin kesämökkielämään.
Haluaisin 1950-luvulle musiikin ja estetiikan takia (mm.vaatteet ja autot).
osa perhettään mitenkään enemmän kuin nyt, päinvastoin. Esim. mieheni isomumma kysyi ihan hämmästyneenä, että mitä ihmettä osaako "Jorma" vaihtaa vauvalle vaipan? Olihan siinä kysymyksessä varmasti jo paljon dementiaa mukana, muisti lähinnä miten asiat oli hänen nuoruudessaan tai jotain.
haluaisin aikaan ennen syntiinlankeemusta, Paratiisiin.En ottaisi sitä omenaa...
niin kauas tulevaisuuteen kuin olisi mahdollista ja haluaisin vielä olla niin rikas, että ne kaikki mahdollisuudet olivat käytössäni.
naisen oli täysin ymmärrettävää hoitaa lapset kotona ja mies toi leivän pöytään..
renessanssin italia ehdottomasti!! tai 1800-luvun englanti - en tosin haluasi kuulua ns. "yläluokkaan", maatilalla oleskelu on paljon romanttisempaa :)
ja sitten voisin kokeilla elämää Versaillesin palatsissa Aurinkokuninkaan ajassa ;)
Mä olen niin kiintynyt moderniin hammashuoltoon, että mua ei saisi millekään tekariaikakaudelle enää millään. Miettikää nyt Abe Lincolnia puuhampaissaan....hyi saatana....
Vielä 50-luvulla taisi olla tavallista, että rippilahjaksi tuli sitten se hammasproteesi.
Veikkaanpa, että 1940/50-luvulla se kotirouvana oleminen oli vähän eri sorttista kuin nykyään. Hella lämpeni varmaan suurimmalla osalla puilla, pyykit pestiin käsin, ei ollut mikroa ja puolivalmisteita... Kyllä vaan taitaa vähemmällä päästä nykyajassa töissä käymällä!