Ei jumalauta, miten voi lapsi olla NIIN pihalla???
Tekee siis nyt englannin tehtäviään, kun illan läksyntenttausoperaatiossa kärähti tekemättömistä tehtävistä.
Siellä on tämmönen täydennettävä lause:
We ____ __________ ____ lunch.
(keskimmäisen viivan alla teksti "odottaa")
Lapsi on sitä mieltä, että lyhkäisille viivoille tulee "as" siis A ja S. Kysyin että mikä ihmeen as, ja lapsi väittä kiven kovaa että ope on sanonut että tälläsissä pitää käyttää "as", sitten se kysytty sana, jonka jälkeen toisen kerran "as".
Oikeesti, kun kaikki "tietämys" englannista on tällä tasolla, en vaan millään käsitä, mitä voi enää tehdä. Lapsi osaa sanat aika hyvin, koska se on asia mitä voi treenata ja jota minä voin treenauttaa. Kaikki muu on täysin pimennossa. Syksyllä pitäisi mennä yläkouluun.
Kommentit (65)
Tietysti läksyt pitää hoitaa ja tunnilla seurata, mutta itsekin olin aika perse ala-asteella enkussa. Ja just soittelin työpuhelun enkuksi ja hyvin meni. Kyllä elämä sitten aikanaan opettaa.
hänellä siis vasta alkanut englanti. Joka ikisen kokeen alla olen miettinyt, miten vähän hän osaakaan, mitä kokeesta oikein tuleekaan. Ja melkein täysiä pisteitä tuo sieltä kotiin. Eli ei siis paljoa vaadita.
Englanti on ehkä se vaikein aine koulussa (jos taitoaineita kuten kuvis, musiikki, liikka) ei lasketa mukaan. Parhaansa yrittää kaikessa.
ap:n tapauksessa en tajua, miksei muka kielten opiskelija kelpaisi opeksi. Tärkeintä on, että osaa selittää asiat. Periaatteessa vaikka naapurin Mirkku saattaisi osata ne. Kun vain löytäis tän Mirkun.
Sanojen opettelu on mielestäni kaiken a ja o alkuvaiheessa, ilman sanoja ei pärjää. Jos ap:n lapsi osaa ne, niin pohja on jo. Olisitko sinä ap tiennyt itse, mitä tuohon lauseeseen tulee?
Omat vanhempani kykenivät vain ja ainoastan tohon sanojen tenttaukseen, sillä eivät olleet koskaan opetelleet englantia tai muitakaan kieliä koulussa. Molemmilla olisi silti ollut kielipäätä ja kantapään kautta oppivat esim. ruotsin aikanaan (siirtolaisia).
sekavaa sepustusta, sori.
että hän on ns. lahjaton kielissä tai vielä pahempaa, yleisesti tyhmä. Sellainen leima estää oppimiesn pitkälle aikuisuuteen tai ehkä koko loppuiän pahassa tapauksessa vaikka iän ja tehostuneiden oppimisstrategioiden myötä oppiminen muuten olisi mahdollista.
Minulle valitettavasti kävi niin että sain tuollaisen leiman. Minulle erittäin vaikeita olivat kielet ja matematiikka, koin etten ymmärtänyt niistä "mitään". Olen myös luonne joka luovuttaa aika helposti jo kaikki ei mene heti putkeen. Vanhempani eivät kouluja käymättöminä osanneet minua tukea ja sanoivatkin jotain tyyliin "ei ole meidän suvussa ollut kellään lukupäätä". Niinpä en pian enää tosissani edes yrittänyt oppia koska onhan se minulle mahdotontakin, ja turhauttava. Koulussa kun on pakko käydä niin jotenkin piti yrittää mutta eihän semmoisesta mitään hyvää tulosta tule kun oppija itse uskoo että ei pysty mitään oppimaan, eikä kiinnostakaan.
Minulle kävi sitten vasta lähempänä kolmenkympin ikää niin että kyseenalaistin koko käsitykesn että olen tyhmä eikä ole lukupäätä. Kyseenalaistin koko matemaattisen ja kielellisen lahjakkuuden käsitteet itse asiassa. Tuntui että kun olen muuten ihan yleisälykäs, mikä muka olisi se este joka estäisi minua oppimastsa matemattiikkaa tai kieliä. Totesin että lähinnä minun omat asenteeni. Nyt 10 vuotta myöhemmin minulla on maisterintutkinto matemaattis-luonnontieteelliseltä alalta ja teen alan töitä. Englanninkieli onnistuu mainiosti, ja huvikseni olen opiskellut myös saksaa ja todennut olevani hyvin tehokas oppija kun olen motivoitunut. En pidä itseäni pätkääkään matemaattisesti tai kielellisesti lahjattomana, mutta pelottavan lähellä se oli ettei se lapsena opittu uskomus saanut aikaan sitä että olisin istunut siellä elektroniikkatehtaan liukuhihnalla kolmivuorotyössä loppuikääni (sellaiseen työhön menin koulun jälkeen kun uskoin ettei jatkokoulutus ole mun juttu).
Tottakai lapsi voi oppia, vaikkei vanhempi osaa. Kai sen nyt jokainen tajuaa. Mutta jos vanhempi on niin pöljä niin luulisi, että olis vähän ymmärrystä, jos lapsella on vaikeaa...
Ja ihan tohon PÄTEVÄÄN opetukseen. Hei, se on alakoululainen, kyllä sen tasoista englantia voi opettaa helpostikin lukiolainen tai englannin opiskelija. Ei tod tarvii mitään megahyperpreppauskurssia oppiakseen peruskielioppia, jota pässi äiti ei pysty opettamaan eikä tukemalla lastaan saamaan tätä itse oppimaan, kuten jotkut oppivat... vanhemmista huolimatta ;)
lapsi ei osaa jos äitikään ei osaa. Poikkeukset vahvistavat säännön. Mutta miksi äiti täällä valittaa, että miten helvetissä lapsi voi olla niin pihalla, kun ei äiti itsekään osaa??? Auttaisi lastaan ja opettelisi itse. Ei tuo lapsi sen tyhmempi ole kuin äitikään, joten tekisi jotain.