Hyvä reseptikirja, jossa taaperolle maistuvia ruokia
En löydä mistään nettikaupoista hyviä reseptikirjoja, kauppoihin en jaksaisi lähteä. Perusrespetikirjoja meillä on, mutta nyt etsisin lapselle maistuvia yksinkertaisia reseptejä. Olen oikeasti huono kokkaamaan. Hyvät reseptit olisi sellaisia, että kaikki vaan vuokaan ja uuniin :) Ja kasviksia niissä saisi olla! Ja netistäkin löytäisi hyviä, mutta selailen mielummin kirjaa. Olen aika turhautunutkin, sillä kaikki tekemäni ruoka ei kelpaa 2-vuotiaalle, joten ruoanlaittointo menee siinäkin.
Kommentit (15)
en ajatellut mitään vauvanruokia tehdä. Tietenkin koko perhe syö sitä samaa. Ideana olikin löytää helppoja reseptejä, jotka syntyvät nopeasti lapsiperheessä! Puhuinko jossain vaiheessa mauttomasta ruoasta, tai että tekisin eri ruoan lapselle kuin muille? Sanoinkin jo, että ruoanlaittotaitoja ei ole.
aloituksesi niin, että et uskalla käyttää mausteita tai tehdä mitään erikoisempaa. Itse käytät aloituksessasi muotoiluja, kuten "Olen aika turhautunutkin, sillä kaikki tekemäni ruoka ei kelpaa 2-vuotiaalle" ja "etsisin lapselle maistuvia yksinkertaisia reseptejä".
Taaperolle MAISTUU se, mikä aikuisillekin, usko tai älä. Toki lapsi voi olla neofobinen ja karttaa kaikkia uusia makuja, mutta noin yleensä lapsi oppii syömään hyvinkin eksoottisia ruokia, jos niitä hänelle pienestä pitäen tarjotaan. Valikoivuus lisääntyy oikeastaan vasta tarhaiässä, kun lapsi oppii muilta lapsilta, että "se ei ole hyvää, ei voi syödä"... eli lapsista tulee konservatiivisempia noin viisivuotiaana. Taaperona uppoaa monenlaiset jutut, varsinkin pienen totuttelun jälkeen.
Oikeasti siis etsitkin HELPPOJA PATARUOKIA, niinkö?
Tulosta täältä reseptit vaikkapa kansioon:
http://kotiliesi.fi/ruoka/arkiruoka/pataruokaa-kerralla-koko-ateria
ja
http://sandra79.vuodatus.net/blog/category/Pataruoat
JOS nyt kumminkin toivot keittokirjaa, niin Aura Liimatainen on keittokirjojen Tahko Pihkala, eli kuuluisa perustaitaja, joka on tehnyt hurjan määrän keittokirjoja, konstailematta. Voisit kokeilla vaikka tätä:
http://www.bookplus.fi/kirjat/liimatainen%2c_aura/keit%c3%a4mme_ja_leiv…
Tämä on tosi monipuolinen, ostin kummitytölle yo-lahjaksikin:
http://wsoy.fi/yk/products/show/26487
Yksinkertainen resepti olisi sellainen, jossa ei ole paljon aineosia tai esivalmisteluita, mutta kyllä siinä mausteita saa olla. Mausteita koitan käyttää kyllä, usein monissä resepteissä ei niitä juurikaan ole. Tiedän kyllä, että lapset tykkääväät samalla tavalla maistuvasta ruoasta kuin aikuiset. Olemme nuoria vanhempia, ensimmäinen lapsi, ja kun haluaisin tehdä jotain itse enkä vain antaa purkkiruokia niin eipä täältä kannata neuvoa kysyä.. Meillä vielä minä syön eri ruokaa, joten päivisin on vain lapsi ruokittavana, siksi kysyin nimenomaan lapselle sopivia reseptejä...
siksi kysyin nimenomaan lapselle sopivia reseptejä...
kaikki reseptit ovat lapselle sopivia. Lapsi voi syödä ihan samaa ruokaa kuin aikuinenkin.
voin ottaa esiin meidän thaimaan reseptikirjan, voi kiitos neuvosta.
Yksinkertainen resepti olisi sellainen, jossa ei ole paljon aineosia tai esivalmisteluita, mutta kyllä siinä mausteita saa olla. Mausteita koitan käyttää kyllä, usein monissä resepteissä ei niitä juurikaan ole. Tiedän kyllä, että lapset tykkääväät samalla tavalla maistuvasta ruoasta kuin aikuiset. Olemme nuoria vanhempia, ensimmäinen lapsi, ja kun haluaisin tehdä jotain itse enkä vain antaa purkkiruokia niin eipä täältä kannata neuvoa kysyä.. Meillä vielä minä syön eri ruokaa, joten päivisin on vain lapsi ruokittavana, siksi kysyin nimenomaan lapselle sopivia reseptejä...
osaa sanoa, mitä tarvitsee. Turhaan kiukuttelet, sinä tässä nyt olet epämääräinen. Eli: haluatko helppoja pataruokia vai - kuten nyt tuossa taas muotoiletkin - neuvoja vauvojen soseisiin?
Menee tässä jo vähemmästäkin sekaisin, vaikka haluaisin oikeasti auttaa.
Jos kyse on purkkiruo'oista siirtymisestä tavallisiin ruokiin, niin sellainenkin keittokirja on,
http://www.bookplus.fi/kirjat/lahti%2c_matleena/luomuruokaa_lapselle-17…
Vaikka resepteissä käytetään luomua, voit tehdä samat ruuat tietenkin ihan tavallisistakin raaka-aineista.
4/5
Vai luuletko ettei thailapset syö mitään? Tai että niille tehdään jotain nauravia nakkeja?
Meidän taapero vetää innoissaan sushia, eikä se ole japanilainen.
pitäen myös thaimaalaista ja intialaista ruokaa. Ainoa, mitä rajoitin, on suola.
Ja pippureita lisäsin vähitellen, muutaman kuukauden päästä söivät jo samaa kuin me vanhemmatkin.
Kannattaa muistaa, että ko. maissa lapset tosiaan syövät noita pienestä pitäen.
-4/5-
mistään vauvanmössöistä. Pyysin apua, koska olen huono kokki. Kyllä tiedän, että lapsille ja lapsiperheille on omia ruokakirjoja, pyysin niistä vinkkejä. Vai väitättekö vastaan? Tiedän myös, että tyttöni on nirso, ja olen monta annosta joutunut heittämään roskiin. Olen koko aikuisikäni tehnyt itselleni vain kasvisruokia, enkä siksi osaa tehdä liharuokia. Ja käytän mielummin aikaa leikkipuistossa, kuin keittiössä, siksi pyysin helppoja reseptejä. Ja monet suomalaiset lapset syövät varmaan mielummin suomalaisia arkiruokia kuin eksoottista ruokaa, niitä on helpompi ja edullisempi tehdäkin! Ei tarvitse vastata enää mitään, täällä on vain hyvin vittumaisia "älypäitä". Onneksi lapsiperheille tosiaan on omia reseptikirjoja, löydän ne ilman teidän apuanne.
Olemme nuoria vanhempia, ensimmäinen lapsi, ja kun haluaisin tehdä jotain itse enkä vain antaa purkkiruokia niin eipä täältä kannata neuvoa kysyä...
Annoin sinulle vinkkejä, joten turhaan siellä nyt haukut. Lähetät itse niin ristiriitaisia viestejä, että paha on saada selville, mitä haluat.
Tässä lisää ehdokkaita, jos Liimatainen ei nappaa:
Tuulia Matilainen - Kiireisen arjen kotiruokakirja
http://www.gummerus.fi/page.asp?sivuID=280&component=/PublishDB/Kirjat_…
tai
https://www.suurikuu.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=9511203533
4/5
purkissahan on ruokia 1-3 vuotiallekin, en siis anna 2-vuotiaalle niitä vauvanmössöjä. Mielestäni esitin ongelmani hyvin, etsin nopeita ja helppoja reseptejä, jotka maistuvat taaperollekin. Ja kun hän ajanputteen vuoksi niitä purkkeja saa, olisi edessä siirtymävaihe ja siksi en voi siirtyä suoraan niihin thaimaalaisiin vokkiruokiin, joista itse tykkään. Kiitos kirjavinkeistä. Osa vastaajista on selkeäsi erittäin katkeria kotiäitejä, kun ei ole muuta tekemistä kun vastata täällä haukkuen muita ja nostaen itseään alustalle omalla viisaudellaan?
Siis jotain näin:
Olemme nuori perhe, ja kummallakaan meistä vanhemmista ei ole juurikaan ruuanlaittotaitoja. Mistä löytäisi helppoja kotiruokareseptejä sisältävän keittokirjan? Ruoat saisivat olla perusruokaa, siis sellaista, jota lapset osaavat syödä ilman pitkiä totutteluja.
(Vauvamössöillä tarkoitin mitä vaan sellaista pienten lasten ruokaa, joka on vaihtoehto purkeissa olevalle ruualle. Ei se 1-3 -vuotiaiden purkkiruokakaan nyt ihan tavallista ole, vaan aika "mössöä". Mutta ok, nyt lienen jyvällä siitä mitä ajat takaa.)
on sellainen varsin perusopas, simppeleitä perusruokia suomalaiseen makuun. Et tarvitse mitään taaperoruokakirjaa vaan ihan tavallinen kotiruokakirja on hyvä. Näitä on varmaan hyvä, mutta Kotiruoka ehkä se klassisin. Jauhelihakastike on helppo ja maku paranee jos sen antaa hautua kauan. Kiusaukset on perushelppoa suomiruokaa. Perunaviipaleet (vaikka pakastepussista), jotain proteiinia (kinkku, jauheliha, kala, pavut,,) ja maito-kermaseos ja mausteita oman maun mukaan. Sitten 1.5h uunissa eli ulkoilut hoituu tällä väliilä ja ruuan voi muussatakin. Kaikki keitot on helppoja myös. Riisi on lapsen helppo syödä jos sekaan laittaa jotain sosetta (maissia, porkkanaa tms). Itse myös keitin lihan ja soseutin ja pakastin sitten jääpalakuutioissa. Tällainen kuutio on helppo lisätä ruokaan kuin ruokaan, vaikka siihen sinun tykkäämääsi wokkiin. Minä ekan kanssa myös yritin tehdä 'taaperoruokaa', mutta ei muksu syönyt. Sitten aloin tehdä sellaista ruokaa, että voin itse sitä syödä, että ei mene niin paljoa hukkaan. Alkoi sitten se taaperokin syömään. Niin ja ne muksut ei aina vaan syö, turha siitä on stressata.
meinaatko opettaa sen 2-vuotiaasi syömään pelkkää mautonta lastenmössöä, vai miksi eri ruuat? Missä iässä ajattelit että se alkaisi syödä samaa ruokaa muiden kanssa, vai siirryttekö koko perhe siihen "lastenruokaan"? Ihan vaan tiedoksi, että lapsi syö samaa ruokaa kuin muutkin ihmiset, ei niille tarvitse tehdä erikoisruokia kuin ihan vauvana.