Helsingin ope-paikkoja hakeneet
Oletteko saaneet paikan jo? Määräaikaiset opettajat siis? Pohdin, kuinka pitkälle nyt auki olevat paikat on jo jaettu..
Kommentit (22)
mutta mua kiinnostaa tietääkö joku, voinko hakea toista paikkaa, vaikka yhden olen jo saanut? en siis mitään sopimuksia ole kirjoittanut, mutta puhelimessa olen ottanut paikan vastaan.
voiko sinä käydä jotenki köpelösti?
tietenkin kannattaa sitten ilmoittaa mahdollisimman pian jos ei otakaan sitä paikkaa vastaan
annetaanko paikkoja niille hyville hakijoille ennen hakujen sulkeutumista? epävirallisesti siis? eli ne paikat jotka on auki, onko ne oikeasti vielä auki?
ainakin jos on muodollisesti kelpoinen. Haastatteluihinhan pyydetään jo ennen hakuajan päättymistä välillä.
soitteleeko rehtorit toisilleen hakijoista?
Siis soittelee vain jos hakija X on ollut koulussa Y niin siinä tapauksessa kouluun Y soitetaan ja kysytään miksi X ei ole siellä enää eli onko jotain vikaa.
Yleisesti ainakin tiedetään ne "pommit" jotka kiertää koulusta toiseen, kun ei pärjää missään. Ja jos on maininnut suosittelijan edellisestä työpaikasta tai cvssä mainitaa edellisia työpaikkoja, niin järkevähän on tiedustella taustoja.
on esimiehenä henkilö, jota ei huvita edesauttaa henkilön X työllistymistä vaikkapa siinä tapoauksessa että hlö X on omasta halustaan lähtenyt?
Piirit on kuitenkin sen verran pienet, että tuskin kannattaa.
työpaikassa ongelmiin niin se yleensä kertoo jostain, toki poikkeuksia on, mutta harvemmin. Ne muutamat opet, jotka ovat "joutuneet vainotuiksi" edellisellä työpaikalla, jotka tunnen ovat olleet ongelmatapauksia, mutta ehkä jossain on se poikkeuskin.
mikä tuskin kannattaa?
Että tuo taustojen kyseleminen on laitonta, jos hakija ei siis itse ole antanut siihen suostumusta esim. mainitsemalla suosittelijaa yms.
no jos on joutunut edellisessä työpaikassa ongelmiin niin se yleensä kertoo jostain, toki poikkeuksia on, mutta harvemmin. Ne muutamat opet, jotka ovat "joutuneet vainotuiksi" edellisellä työpaikalla, jotka tunnen ovat olleet ongelmatapauksia, mutta ehkä jossain on se poikkeuskin.
Olen ollut tekemisissä yhden ammatillisen puolen open kanssa, joka kertoi kärsineensä siitä, että rehtorin mielestä ruotsi tai äidinkieli ei olleet tärkeitä aineita (hänen aineensa oli siis toinen noista). Eli vähän mietityttää, jos halutaan leimata joku ongelmatapaukseksi, koska hänelle mielestäni oli tuollainen "ongelmatapauksen" rooli tuossa työyhteisössä tarjolla.
esim. valehtelemalla.
mikä tuskin kannattaa?
Että tuo taustojen kyseleminen on laitonta, jos hakija ei siis itse ole antanut siihen suostumusta esim. mainitsemalla suosittelijaa yms.
Ei kai kukaan palkkaa sikaa säkissä jos ei ole ihan pakko. Kyllähän se on kaikkien etu, että rehtori saa tietää miksi edellinen työsuhde päättyi ja miten meni.
Minun koulussani on ollut muutama tapaus, jotka tulivat taloon kertoen että "edellinen rehtori oli hullu" ja valitettavasti ongelma ei olekaan ollut edellisessä rehtorissa vaan näissä opettajissa itsessään. Miksi siis taustoja ei saisi kysellä. Toki herättää myös kysymyksiä jos ei ole laittanut ketään suosittelijaa tai haastattelussa sanoo ettei edelliseen työpaikkaan saa soittaa.
Ja tosiaan ne pommit kyllä on yleisessä tiedossa. Toivotaan vaan, että löytyy päteviä hakijoita, jotka voidaan valita niiden hankalien sijasta.
Ei kai kukaan palkkaa sikaa säkissä jos ei ole ihan pakko. Kyllähän se on kaikkien etu, että rehtori saa tietää miksi edellinen työsuhde päättyi ja miten meni.
Minun koulussani on ollut muutama tapaus, jotka tulivat taloon kertoen että "edellinen rehtori oli hullu" ja valitettavasti ongelma ei olekaan ollut edellisessä rehtorissa vaan näissä opettajissa itsessään. Miksi siis taustoja ei saisi kysellä. Toki herättää myös kysymyksiä jos ei ole laittanut ketään suosittelijaa tai haastattelussa sanoo ettei edelliseen työpaikkaan saa soittaa.
silloinhan se uusi rehtori saa tietää vain sen toisen osapuolen osuuden tarinasta. Tottakai se rikkoo työhakijan oikeuksia ja se on laitonta. Rehtorien tulisi tutustua näihin rekrytointisääntöihin.
Mä tiedän kouluja, joissa työntekijä ei ole miellyttänyt rehtoria vaikka olisi miten tahansa hyvä opettaja. Jos uuden työn saanti on kiinni aikaisemmista esimiehistä, antaa se aivan mielivaltaisen aseman esimiehille.
haastattelussa ja kertoa rehellisesti tilanteestaan edellisessä koulussa, ei ne rehtorit ennen haastatteluja minnekään soittele.
Opettajan työ on itsenäistä, joten rehtori ottaa ison riskin jos ottaa ketään ilman suosituksia.
Ja haut ovat sulkeutuneet eri päivinä. Eli eiköhän valinnatkin tehdä aivan eri aikataulujen mukaan. Ainakin erkkapuolela pätevistä hakijoista on niin kova pula, että hyvät ehdokkaat yritetään saada sitoutumaan sopimuksiin mahdollisimman pian.