Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

yli-itsevarmojen ja itsekritiikittömien ihmisten puheisiin ei voi luottaa

Vierailija
13.05.2012 |

Mua tällaisena melko analyyttisena ja kriittisesti ajattelevana ihmisenä ärsyttää joidenkin suoraviivainen aivotoiminta. Kysymys on siitä, että uskotaan omiin luuloihin niin täysillä, että kerrotaan päällepäsmärinä "totuuksia" ties mistä. Siis siihen malliin, että jos mulle nyt vaan sattuu tulemaan mieleen että kirahvit elää Australiassa, niin mä niin ihanan jämerästi ja tomerasti tätä kerron sitten keskustelussa, ja alan tietenkin myös väittää vastaan kauheasti, jos joku toinen sanoo ettei asia ole näin.

Joillakin ihmisillä ei tunnu olevan minkäänlaista kykyä tunnistaa omia mielenliikkeitään luuloiksi, arveluiksi tai sattumanvaraisiksi assosiaatioiksi. Kun jokin asia on omaan mieleen pölähtänyt niin sen täytyy olla totta. Siis jos mulla tulee mieleen, että "asia x on näin", niin mä pystyn kyllä aika hyvin arvioida sen, että millä todennäköisyydellä tuo mun muistikuva pitää paikkansa. Mä siis tunnistan, että muistanko mä jonkin asian tai tilanteen oikeasti ihan tarkalleen, vai onko mun muisti sotkenut omiaan sekään. Toisille taas kaikki mitä se oma mieli suoltaa on yhtä totta. Näitä ihmisiä yhdistää yleensä sellainen jämäkkä itsevarmuus (ei niin hyvällä tavalla), se että oman itsen kyseenalaistaminen ei ole millään tapaa tuttua. Sitten kuitenkin kun näiden ihmisten kanssa joskus olen väittelyyn ajautunut, niin olen poikkeuksetta ollut se, joka on oikeassa. Vaikka se toinen osapuoli on aina ollut se, joka nielurisat vilkkuen on paasannut omaa oikeassa olemistaan.

Sitten kun nämä ihmiset juttelevat keskenään ja "jakavat faktoja" niin on helppo ymmärtää, miksi "rikkinäinen puhelin" toimii niin kuin toimii.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa puhut. Pakettiin kuuluu joskus myös suunapäänä meuhkaaminen vaikkapa omalla "sosiaalisuudellaan", ainainen huomion hakeminen, suunnaton itsekehu ja siinä samalla muiden tosi ikävä vähättely. Sitten kun tuohon lisätään vielä joku aivan sokea usko vaikkapa siis johonkin horoskooppeihin, niin ai että. ;)

Vierailija
2/11 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä todellakaan tunnista itseäni tuosta kuvauksesta. Tiedän aina mistä puhun, sanon aina että tämä on minun mielipiteeni eikä se kyllä ikinä koske vääriä fartoja vaan vähän isompia kokonaisuuksia.

t. Pohdiskelija

Ai joo, ainoa asia joka ei perustu täysin sataprosenttisiin faktoihin on mielipiteeni tasavertaisista ihmisoikeuksista. Se on myös tunneasia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä todellakaan tunnista itseäni tuosta kuvauksesta. Tiedän aina mistä puhun, sanon aina että tämä on minun mielipiteeni eikä se kyllä ikinä koske vääriä fartoja vaan vähän isompia kokonaisuuksia.

t. Pohdiskelija

Ai joo, ainoa asia joka ei perustu täysin sataprosenttisiin faktoihin on mielipiteeni tasavertaisista ihmisoikeuksista. Se on myös tunneasia.

Joo, no jätän sanomatta mitä tästä mieleen tulee. Sanoiko ap että hän tarkoittaa itsevarmoja ihmisiä yleensäkin?? Että kaikki ihan semmoset itsevarmat ihmiset sitä tai tätä? Ei. Ei ollut siitä tässä kyse, mutta oikeastaan todistat hienosti tuon ap:n väitteen puolesta... :D

Ja minusta itsevarma ihminen nimenomaan osaa an

Vierailija
4/11 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sen tärkeämpää jatkoa ollutkaan.

Vierailija
5/11 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. Pohdiskelija

Joo, no jätän sanomatta mitä tästä mieleen tulee. Sanoiko ap että hän tarkoittaa itsevarmoja ihmisiä yleensäkin?? Että kaikki ihan semmoset itsevarmat ihmiset sitä tai tätä? Ei. Ei ollut siitä tässä kyse, mutta oikeastaan todistat hienosti tuon ap:n väitteen puolesta... :D

Ja minusta itsevarma ihminen nimenomaan osaa an

jos tosiasiassa tarkoittaa tyhmää. Lisäksi tekstistä paistoi ap:n pikkumainen suuttuminen ihmisten väittämille ja mielipiteille. Aivan turhaa energianhaaskausta.

Vierailija
6/11 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet kohdannut ihmisen, jolla on persoonallisuushäiriö.

Vierailija
7/11 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta myynti- ja markkinointiväestä osa lupaa ummetlammet ja puhuu läpiä päähänsä. Lupaa mikä ei ole mahdollista. Ei puhu totta. Eivät tajua itse, että tekevät mokia ja haittaa. Uskovat itse omiin satuihinsa, eli tavallaan ovat rehellisiä.

Vierailija
8/11 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua tällaisena melko analyyttisena ja kriittisesti ajattelevana ihmisenä ärsyttää joidenkin suoraviivainen aivotoiminta. Kysymys on siitä, että uskotaan omiin luuloihin niin täysillä, että kerrotaan päällepäsmärinä "totuuksia" ties mistä. Siis siihen malliin, että jos mulle nyt vaan sattuu tulemaan mieleen että kirahvit elää Australiassa, niin mä niin ihanan jämerästi ja tomerasti tätä kerron sitten keskustelussa, ja alan tietenkin myös väittää vastaan kauheasti, jos joku toinen sanoo ettei asia ole näin. Joillakin ihmisillä ei tunnu olevan minkäänlaista kykyä tunnistaa omia mielenliikkeitään luuloiksi, arveluiksi tai sattumanvaraisiksi assosiaatioiksi. Kun jokin asia on omaan mieleen pölähtänyt niin sen täytyy olla totta. Siis jos mulla tulee mieleen, että "asia x on näin", niin mä pystyn kyllä aika hyvin arvioida sen, että millä todennäköisyydellä tuo mun muistikuva pitää paikkansa. Mä siis tunnistan, että muistanko mä jonkin asian tai tilanteen oikeasti ihan tarkalleen, vai onko mun muisti sotkenut omiaan sekään. Toisille taas kaikki mitä se oma mieli suoltaa on yhtä totta. Näitä ihmisiä yhdistää yleensä sellainen jämäkkä itsevarmuus (ei niin hyvällä tavalla), se että oman itsen kyseenalaistaminen ei ole millään tapaa tuttua. Sitten kuitenkin kun näiden ihmisten kanssa joskus olen väittelyyn ajautunut, niin olen poikkeuksetta ollut se, joka on oikeassa. Vaikka se toinen osapuoli on aina ollut se, joka nielurisat vilkkuen on paasannut omaa oikeassa olemistaan. Sitten kun nämä ihmiset juttelevat keskenään ja "jakavat faktoja" niin on helppo ymmärtää, miksi "rikkinäinen puhelin" toimii niin kuin toimii.

Tunnistan kyllä kuvailusi kaltaisen ihmisrodun, mutta tässä on myös toinen puoli paperissa. Sinunlainen on niin itsevarma ja ajatella täysin erehtymätön. Lue uudestaan EREHTYMÄTÖN! Se on raskasta katsottavaa ja kuunneltavaa sekin, tottavie. Erilaisuuden sietämiseen tarvitaan sekä esimerkkisi, että itsesi kaltaisten kanssa vain malttia ja kaksi askelta sivuun.

Henkilökemiat vaikuttavat myös tilanteen humoristisuuteen, eli kun sinä ylierinomaisena ihmisenä kohtaat hössöhoroskooppityypin, niin se on kyllä vain kahden niin erilaisen kommunikoinnin yhteentörmäystä, ei muuta, usko pois. Sellaisesta vain on kysymys. (toki sinä luulit olevasi se viisas, mutta erehdyit) Eli alapas kehittämään omia kommunikointitaitojasi vain! Heip!

Vierailija
9/11 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka amerikassa asunkin. Minua ärsyttää suunnattomasti ihmiset jotka muka välittävinä antavat kritiikkiÄ vain valittamisen ilosta. Eivät tarjoa oikeastaan mitään ratkaisuja.

Vierailija
10/11 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmismielen heikkous on se että se etsii seuraa ja toista ihmistä joka on samaa mieltä itsensä kanssa. Joillekin ihmisille on helppo mukautua toisten mielipiteisiin, jos se tarkoittaa sitä että saa nauttia toisen seurasta vähän pidempään, välttääkseen yksinäisyyden tunnetta. Näitä heikkomielisiä ihmisiä on jotka ovat kyllästyneitä kyseenalaistamaan omia ajatuksiaan tai joilla ei ole kärsivällisyyttä sellaiseen alunalkaenkaan. Tämä tekee tilaa suoraviivaisuudelle. Tosiasiassa jokaisen muisti on valikoiva ja me katsomme asioita useasti vain yhden kerran.

Sekä analysointi että suoraviivainen ajattelu molemmat palkitsevat tavallaan. Ylianalysoijien elämäntehtävänä on opetella ajattelemaan nopeammin ja päättäväisemmin, suoraviivaisten ajattelijoiden elämäntehtävänä on opetella ajattelemaan hitaammin.

Vierailija
11/11 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli heti mieleen mun entinen duunikaveri, ketä oli just tota osastoa...

Hilpeimpiä episodeja oli se, kun kuvailin hänelle erästä sairauttani (reumatyyppinen), joka mulla on ollut yli kymmenen vuotta. Tämä sitten selittämään, kuinka hänen lätkäkaverillaan on myös ko. sairaus ja että kuinka tähän tautiin voi lopulta KUOLLA. Minä siihen sitten, että öööö, voisin olettaa, että mulle olisi jossain vaiheessa varmaankin kerrottu jos tämä tautimme olisi tappava... :) Tämä eikun suu vaahdossa pauhaa, että "kyllä, siihen vaan VOI kuolla!!!" Hohhoijaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi