Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja velvoittaa bloggaamaan

Vierailija
13.05.2012 |

mutta olen jo vuosia blogannut salaa itsekseni tismalleen samasta aiheesta.

Millä kiemurtelen tuosta työantajan vaateesta irti? En halua tunnustaa bloggaamistani, koska teen sitä nimimerkillä.

Enkä ikinä haluaisi myydä blogiani edes noihin portaaleihin, saati että ilmaiseksi pitäisi työantajan hyväksi ruveta juttuja kirjoittamaan (vapaa-ajalla kotona), huh hah hei!

Esimies kyselee jatkuvasti joko olen kirjautunut jne.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuvittelisin jotain tämmöstä, että jos olet semmoisella alalla, että siihen kuuluu kirjoittaminen niin sitten sun työaikana kirjoittamasi tuotokset kuuluvat juuri sille sun työnantajallesi. Ehkäpä ne pitäisikin sitten kirjoittaa työnantajan nimellä, vaikka sen ja sinun nimesi yhdistettynä.

Ottaisin sen anonyymin blogin pois ja lättäisin sen selvästi omalla identiteetillä tehdyksi. Sitten kirjoitat sitä todellakin työajan ulkopuolella eikä siellä saa olla mitään mikä liittyy työjuttuihisi, koska sellaisesta voi tulla ristiriitatilanteita työnantajan kanssa ja hänen tarttee tietää. On mahdollista, että työnantajasi mielestä teet jo jotain, mikä loukkaa häntä tai käyttää työtä hyväksi tms ja sellaiseen et myöskään saa ryhtyä. Ehkäpä hääräät just tämmöistä "hämäräaluetta" ja siksi hän vaatii blogia julkiseksi. Ihan oikealla asialla onkin. Jos saat taloudellista hyötyä blogistasi, niin rahat saattavat kuulua työnantajallesi.

Nyt sun on kyllä mietittävä tämä homma täysin uusiksi ihan alusta pitäen. Näillä tiedoilla ei kukaan ulkopuolinen tätä voi sinulle ratkaista. Ehkä joudut tekemään asiasta ihan sopimuksen työnantajasi kanssa. Ehkäpä haluat irtisanoa itsesi kokonaan. Millä sitten elät?

Vierailija
2/20 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos bloggaus kuuluu työtehtäviisi, se pitäisi tehdä työajalla eli ottaa osaksi työtäsi. Todellakin on olemassa töitä joihin bloggaus kuuluu ja silloin työnantaja voi siihen velvoittaa. Käsittääkseni tässä on myös tilanne, jolloin sinun tulisi selkeästi esiintyä työnantajan nimissä blogissasi, joka myös identifioidaan työnantajan nimiin. Mistä alasta on kyse, voisitko vähän vihjata?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuvittelisin jotain tämmöstä, että jos olet semmoisella alalla, että siihen kuuluu kirjoittaminen niin sitten sun työaikana kirjoittamasi tuotokset kuuluvat juuri sille sun työnantajallesi. Ehkäpä ne pitäisikin sitten kirjoittaa työnantajan nimellä, vaikka sen ja sinun nimesi yhdistettynä.

Ottaisin sen anonyymin blogin pois ja lättäisin sen selvästi omalla identiteetillä tehdyksi. Sitten kirjoitat sitä todellakin työajan ulkopuolella eikä siellä saa olla mitään mikä liittyy työjuttuihisi, koska sellaisesta voi tulla ristiriitatilanteita työnantajan kanssa ja hänen tarttee tietää. On mahdollista, että työnantajasi mielestä teet jo jotain, mikä loukkaa häntä tai käyttää työtä hyväksi tms ja sellaiseen et myöskään saa ryhtyä. Ehkäpä hääräät just tämmöistä "hämäräaluetta" ja siksi hän vaatii blogia julkiseksi. Ihan oikealla asialla onkin. Jos saat taloudellista hyötyä blogistasi, niin rahat saattavat kuulua työnantajallesi.

Nyt sun on kyllä mietittävä tämä homma täysin uusiksi ihan alusta pitäen. Näillä tiedoilla ei kukaan ulkopuolinen tätä voi sinulle ratkaista. Ehkä joudut tekemään asiasta ihan sopimuksen työnantajasi kanssa. Ehkäpä haluat irtisanoa itsesi kokonaan. Millä sitten elät?

Vierailija
4/20 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käytän ohjeissa työpaikalta henkilökunta-alennuksella ja joskus jopa ilmaiseksikin (vanhentuneita) hankittuja aineksia, joita tosin myyvät sadat muutkin kaupat Suomessa.

Ja nyt pitäisi ruveta kasaamaan tuollaista vastaavaa työnantajan piikkiin.

En halua luopua omasta blogistani enkä ruveta kirjoittamaan sitä julkisesti enkä myöskään myydä ilmaiseksi omia ohjeitani työnantajalleni.

Mutta ei tässä mitään hämärää nyt muuten ole, vai onko? Siirrynkö toisen kaupan asiakkaaksi niin saan blogata ostamistani aineksista?

ap

Vierailija
5/20 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos bloggaus kuuluu työtehtäviisi, se pitäisi tehdä työajalla eli ottaa osaksi työtäsi. Todellakin on olemassa töitä joihin bloggaus kuuluu ja silloin työnantaja voi siihen velvoittaa. Käsittääkseni tässä on myös tilanne, jolloin sinun tulisi selkeästi esiintyä työnantajan nimissä blogissasi, joka myös identifioidaan työnantajan nimiin. Mistä alasta on kyse, voisitko vähän vihjata?

"muut esimiehen määräämät työt" kyllä. En voi toisaalta esiintyä työantajan nimissä omassa blogissani ja siksipä olen sen kiertänytkin bloggaamalla nimimerkillä. ap

Vierailija
6/20 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos harrastaa ruuanlaittoa, niin reseptejä on kasoittain, laita osa työnantajan blogiin ja osa omaasi. Useimpia reseptejä voi myös muunnella, eli jos teet vaikka piirakan niin laita omaan blogiisi esim. mansikkaraparperipiirakan ohje, ja työnantajan blogiin vadelmaraparperipiirakan ohje. Myös pohjat voivat olla hieman erilaisia, toisaalta jos käytät valmispohjia tm. niin ei edes haittaa että molemmissa sama.

Ja ihan samaan tapaan muissakin, esim. lihalle on olemassa miljoonia erilaisia marinadeja, laita osa omaan ja osa työnantajan blogiin. Jos ajatellaan vaikka makronilaatikkoa, sen kun googlettaa tulee esiin useita kymmeniä erilaisia ohjeita. Ja usein tuollaiset työnantajan määrittelemät jutut ovat sellaisia, että ne kannattaa tehdä helpoiksi, ts. jokaisen pitää osata ne tehdä =simppeleitä juttuja. Jos taas pitä ruokablogia jota lukee yleensä enemmän aiheesta kiinnostuneet, voi kirjoittaa ohjeita jotka vaativat enemmän taitoa toteuttaa ne.

Vierailija
7/20 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käytän ohjeissa työpaikalta henkilökunta-alennuksella ja joskus jopa ilmaiseksikin (vanhentuneita) hankittuja aineksia, joita tosin myyvät sadat muutkin kaupat Suomessa.

Ja nyt pitäisi ruveta kasaamaan tuollaista vastaavaa työnantajan piikkiin.

En halua luopua omasta blogistani enkä ruveta kirjoittamaan sitä julkisesti enkä myöskään myydä ilmaiseksi omia ohjeitani työnantajalleni.

Mutta ei tässä mitään hämärää nyt muuten ole, vai onko? Siirrynkö toisen kaupan asiakkaaksi niin saan blogata ostamistani aineksista?

ap

mutta kyllä tuosta tulee vaikutelma, että työnantajasi haluaa sinun ottavan osaksi työtäsi blogin tekemisen, koska se liittyy työnantajan liiketoiminnan alaan. Jospa lähdettäisiin siitä.

Sinun kannattaa nyt ehdottomasti neuvotella työnantajasi kanssa tilanteesta, jos bloggaaminen on selvästi työsopimuksesi määrittelemän nykyisen tehtäväkenttäsi ulkopuolella. Se tulee joko a) sisällyttää työhösi työajan puitteista tai b) sovit erillisen käytännön bloggaamiselle ja myös erillisen korvauksen, joka kirjataan ylös työsopimukseen erillisenä lisäyksenä. Näin ei synny tehtävänkuvakiistaa tai maksukiistaa.

Toisekseen, tuo "työblogi" selvästi edellyttää, että sinulla on siinä ikäänkuin työnantajan identiteetti. Työnantajahan tahtoo, että kerrot blogissasi ko. kaupan tuotoksista ja niistä valmistettavista ruoista, eikö? Selvitä tämäkin tarkkaan.

Jos haluat kieltäytyä blogin tekemisestä, voit työsopimuksesi puitteissa hyvin kieltäytyä. Se ei ole esimerkiksi irtisanomisen peruste.

Oma blogisi on henkilökohtainen asiasi etenkin, jos se on suljettu ja vain rajatulle piirille. Sellainen pieni mahdollisuus on kyllä olemassa, että katsotaan kilpailevaksi blogiksi ja oikein vittumainen työnantaja saa kyllä siitäkin riidan aikaiseksi, mutta varsinaisia sääntöjähän alasta ei ole olemassa - vielä (varmasti vääntöjä vielä tulee, ei sen puoleen). Siksi ehdotankin, että jollei omat eettiset periaatteesi sitä estä, teet kahta blogia, omaasi ja työnantajan. Olet nimittäin ilmeisesti jo päättänyt ettet halua antaa omaa blogiasi työnantajan käyttöön. Sekin kyllä olisi mahdollista, eli alkaisitkin tehdä sitä työantajan nimiin käypää korvausta vastaan.

Sillä ei liene merkitystä, minkä kaupan asiakas olet.

Vierailija
8/20 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään voi velvoittaa sua bloggaamaan omalla ajalla ilman palkkaa. Älä nyt kaikkea usko äläkä ainakaan tuon aiemman mamman käsittämättömiä päätelmiä.

Jos susta tuntuu paremmalta niin siirry toisen kaupan asiakkaaksi mutta jatka muuten ihan samaan malliin. Maailma menee ihan päin vitutus jos joka ikiseen työnantajan typerään vaatimukseen suostutaan mukisematta. Et ole orja, työstä kuuluu saada palkkaa.

Vierailija
9/20 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihanko on ok, että työnantaja voi velvoittaa tekemään tällaisia kotona ilmaiseksi? Olen tuntipalkalla töissä 30h/vko ja mitä nyt olen tuota blogia pitäyt, siihen saa laitettua tuntejakin päivässä jos ajattelee että ohjeet kokeillaan pariin kertaan, kuvataan ja teksti viilataan.

Ta ei tiedä mun mitenkään erityisesti "harrastavan" ruoanlaittoa saati blogin pitämistä.

ap

Vierailija
10/20 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihanko on ok, että työnantaja voi velvoittaa tekemään tällaisia kotona ilmaiseksi? Olen tuntipalkalla töissä 30h/vko ja mitä nyt olen tuota blogia pitäyt, siihen saa laitettua tuntejakin päivässä jos ajattelee että ohjeet kokeillaan pariin kertaan, kuvataan ja teksti viilataan.

Ta ei tiedä mun mitenkään erityisesti "harrastavan" ruoanlaittoa saati blogin pitämistä.

ap

vastaustani?? Nimenomaan en ehdottanut, että sinun pitäisi ilmaiseksi pitää blogia työnantajalle työajan ulkopuolella. Luepa uudelleen. Minusta se on just se asia, josta koko "casessa" pitää lähteä liikkeelle. Eli jos rupeat sitä tekemään, se joko a) sisällytetään nykyiseen työhösi ja sieltä poistetaan jotakin muuta, b) sovitaan erillinen korvaus erillisesta lisätyöstä jonka hoidat vapaa-ajallasi tai on vielä yksi mahdollisuus eli c) lisätunnit joista tietysti maksetaan myös.

Kaikki muu tulee sen jälkeen.

Vierailija
11/20 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

vastaustani?? Nimenomaan en ehdottanut, että sinun pitäisi ilmaiseksi pitää blogia työnantajalle työajan ulkopuolella. Luepa uudelleen. Minusta se on just se asia, josta koko "casessa" pitää lähteä liikkeelle. Eli jos rupeat sitä tekemään, se joko a) sisällytetään nykyiseen työhösi ja sieltä poistetaan jotakin muuta, b) sovitaan erillinen korvaus erillisesta lisätyöstä jonka hoidat vapaa-ajallasi tai on vielä yksi mahdollisuus eli c) lisätunnit joista tietysti maksetaan myös.

Työantajan mielestä tuollaisen tekstin kirjoittaminen on pikkujuttu jonka voi ihan hyvin tehdä vapaa-ajallakin.

Vierailija
12/20 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Työantajan mielestä tuollaisen tekstin kirjoittaminen on pikkujuttu jonka voi ihan hyvin tehdä vapaa-ajallakin.

Varsinaiseen ruoanlaittoon mennyt aika ei merkitsisi mitään, kun teen sitä joka tapauksessa. Mitä se työnantajalle kokkaanko minä vapaa-ajallani vai en? ap

Vierailija
13/20 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset kommentoi mitään niihin hyviin vinkkeihin, joita olet saanut?

Vierailija
14/20 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se kerran on selkeästi määritelty työtehtävä, niin työnantajan mielipiteellä ei ole väliä. Vapaa-ajalla ei tehdä työtä, ei vähäpätöistäkään. Yllä oli vaihtoehdot, niistä lähdetään. MUISTA KIRJAUTTAA KAIKKI TYÖSOPIMUKSEEN!

Vierailija
15/20 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä ovat, sitä en kiellä ja olen samaa mieltä. ap

Vierailija
16/20 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun teen ruokaa samalla että en ehdi joka kommenttiin vastata. ap

Vierailija
17/20 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotko esim. kysyä työnantajalta, että tapahtuuko bloggaaminen työajalla vai saatko siitä erillisen korvauksen?

Vierailija
18/20 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotko esim. kysyä työnantajalta, että tapahtuuko bloggaaminen työajalla vai saatko siitä erillisen korvauksen?

joista olen samaa mieltä. En nyt oikeasti ehdi lukea ajatuksella jokaista riviä kaikissa kommenteissa, mutta otan toki hyvät neuvot vastaan. Eri mieltä olemiset laitan mieluummin ettei koko keskustelu mene ihan väärälle raiteelle.

Ja tosiaan laukkaan vähän väliä keittiössä joten en nyt kauheesti ehdi kommeoida että "jee, hyvä idea kiitti" yms. ap

Vierailija
19/20 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinaiseen ruoanlaittoon mennyt aika ei merkitsisi mitään, kun teen sitä joka tapauksessa. Mitä se työnantajalle kokkaanko minä vapaa-ajallani vai en? ap

Jos hän haluaa sinun pitävän blogia, kysy paljonko siihen käytetään viikkotyötunteja ja jos ei lisätunneista ole sovittu erikseen, kysy mitä töitä vähennät, jotta ehdit kirjoittaa.

Vapaa-aika on työntekijän omaa aikaa. Harrastukset tai muu ei kuulu työnantajalle. Osaamisesi on oma, eikä työnantaja voi rajoittaa osaamisesi hyödyntämistä harrastukseen. Sivuelinkeinon harjoittamiseen on kysyttävä erikseen lupa.

Vierailija
20/20 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa-aika on työntekijän omaa aikaa. Harrastukset tai muu ei kuulu työnantajalle. Osaamisesi on oma, eikä työnantaja voi rajoittaa osaamisesi hyödyntämistä harrastukseen. Sivuelinkeinon harjoittamiseen on kysyttävä erikseen lupa.

Ja juu, palkkaa en bloggaamisesta saa, mitään mainoksiakaan en ole sivustolle huolinut niin ta ei voi vedota sivuelinkeinoonkaan.

Täytyy nyt katsoa miten kommentoin kun seuraavaksi kyselee, kysyn sitä vapaa-ajanpalkkaa ainakin ;) ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme