Apua, auttakaa vaikean teinin kanssa!!
Tarvitsen apua ja vinkkejä miten kohtaan vaikean teinin..!
Elikkäs olen isossa kaupungissa koulunkäyntiavustajana ja koulukin on tietty iso. Pidän työstäni paljon ja monet oppilaat ovat hyvin mukavia. Mutta eräs luokka ja sen luokan oppilas saa mun hermot niin riekaleille...!! Olen tämän kyseisen henkilön takia siellä luokassa avustamassa. Hän keksii tahallaan kaikkea mahdollista millä saa minut ärsyyntymään. Olin aluksi niinkuin en olisi huomannutkaan sitä naljailua, mutta naljailu vain jatkui ja paheni. En voi enään olla niinkuin en huomaisi tai kuulisi. Tilanne on niinkin paha, että kuulen juoruja joissa ei ole mitään perää ja joita juuri tämä kyseinen henkilö levittää. Ja hänen naljailunsa on aika henkilökohtaista. Hän mm. luulee että rakastaisin häntä ja olisin muka hänestä kiinnostunut (Joka ei todellakaan pidä paikkaansa!!) ja muutkin kommentit on härskejä. Olen todella väsynyt tähän kapinalliseen teiniin! Olen sanonut parillekkin opettajalle tilanteesta ja koittanut kysyä heiltä neuvoa, mutta he ovat nauraneet ja toivottaneet onnea tulevaan. Miten toimin hänen kanssaan jatkossa? En voi vain olla ja niellä kaikkea paskaa mitä se ääliö suoltaa suustaan.. Mitä sanon ja miten toimin? Kuitenkin pidän työstäni todella paljon sillä jokainen päivä on erilainen. Haluaisin siksi jatkaa työssäni ilman, että yksi teini vie kohta kaikki voimani.
-Ärsyyntynyt koulunkäyntiavustaja
p.s. en kaipaa mitään vittuilua tai muuten epämääräisiä kommenteja! Kiitos!
Kommentit (21)
nyt olet kokeillut huomiotta jättämisen.
mitä jos seuraavaksi alkaisitkin sitten huomioimaan. Ilmeisesti kyseessä poikapuolinen oppilas?
Sanopa seuraavan kerran esim voi ku sä olet niiiiiiin ihana mussukka ym ja rutistelet pojan poskia. Eiköhän tämän luulisi saavan pojassa häpeän tunteen aikaiseksi.jos tämä ei tehoa niin kokeile kuria ja järjestystä. ole kova, loukkaa, ole napakka ym.
Tästä en kyllä suosittelisi loukkaamista.. Teini tarvitsee aikuisen tuen ei loukatuksi/nolatuksi tulemista (ja tarkoitan nimenomaan tahallista toimintaa). En myöskään kokeilisi rutistelua..
Onko mahdollista saada työnohjausta? Tekstistäsi välittyy että todella pidät työstäsi. Ota tämä haasteellinen tapaus ammatillisena oppina ja kehityksenä urallasi. Tämän jälkeen olet entistä osaavampi. Toivottavasti saat apua.
Itse pärjäsin hankalan oppilaan kanssa selvittämällä mahdollisimman tarkkaan, millaista hänen kotonaan on. Siitä oli helppo päätellä, mitä juttuja vaille poika on jäänyt. Niitä vajauksia kompensoimalla sain hänet ns. syömään kädestäni. Poika tosin ei ollut vielä teini-iässä, mutta aivan äärimmäisen hankala tapaus muuten.
Kiitos vastauksista! :)
Mä luulen, että tällä tapaa huomioiminen vaan innostaisi kyseistä poikaa.. Olen nimittäin ylä asteella töissä, joten veikkaan, että poika joko loukkaantuisi (eli solvaisi ja haukkuisi yms.) tai sitten levittäisi juorua kavereille kuinka olen hänelle puhunut.. Ja luulen, että mahdollisuutta työnohjaukseen ei ole. Olisin varmaan opettajilta jo kuullut siitä... :/
Oppilaiden tehtävänä ei ole olla mukavia eli miellyttää sinua.
Naljailuun sanotaan napakasti, että nyt olet hiljaa, tuollaisia ei puhuta. Nyt tosin on myöhäistä tehdä mitään, koska olet toiminut täysin epäammatillisesti tähän asti ja menettänyt aikuisen auktoriteettisi.
Lasteni luokassa oli vastaava koulunkäyntiavustaja, joka oli kaverina oppilaille eikä tajunnut, että se oli roolina väärä.
Laita sille luuukurkkkuun! selkä saunan se jätkä kaipaa ei mitään muuta!
voit saada kenkää.
Kuule on sellaisia oppilaita joihin vain jotkut saa otteen ja toiset ei.
On myös sellaisia oppilaita joihin kukaan ei saa otetta.
Toimi asiallisesti ja sitten oppilas rehtorin puhutteluun, kun on aihetta.
Oppilaiden tehtävänä ei ole olla mukavia eli miellyttää sinua.
Naljailuun sanotaan napakasti, että nyt olet hiljaa, tuollaisia ei puhuta. Nyt tosin on myöhäistä tehdä mitään, koska olet toiminut täysin epäammatillisesti tähän asti ja menettänyt aikuisen auktoriteettisi.
Lasteni luokassa oli vastaava koulunkäyntiavustaja, joka oli kaverina oppilaille eikä tajunnut, että se oli roolina väärä.
Kyllä koulutusta tähän alaan löytyy. En ole millään tavalla kaveerannut kenenkään oppilaan kanssa kyseisessä koulussa. Olen myös sanonut napakasti takaisin ja tehnyt selväksi, että minä olen se aikuinen ja noin ei puhuta kenellekkään. En ole myöskään antanut mitään viitteitä siitä, että hyväksyisin tämän oppilaan sanomiset/käyttäytymisen. Jokaisen oppilaan kohdalla käyttäydyn samoilla periaatteilla, ainoastaan tämän kohdalla täytyy olla tiukempi. Tiedän, että kaikkien kanssa ei vaan voi tulla toimeen, mutta kyllä nyt joku roti täytyy olla.
Ja ei ole tietoa tämän oppilaan kotioloista mulla.. :s
miksi käyttäytyy niinku käyttäytyy...mitä hyötyy sellaisesta käytöksestä ja mitä varten hän luulee sinun olevan luokassa...jos ei ala asiallisesti kysymyksiin vastata niin sanot suoraan että pidätte taukoa yhteistyössä kunnes tilanne rauhoittuu...
Mutta jonkun ylläolevan neuvo puhua kuraattorille tai koulupsykologille oli hyvä.
Oisko ihan mahdotonta ottaa poika juttusille ja kysyä syytä moiseen käytökseen? Samalla toki tekisit selväksi, että jatkossa epämääräiset jutut on syytä jättää levittelemättä.
Älä sorru nuoren tasolle nolaamalla tai loukkaamalla. Saat vaan lisää vahinkoa aikaiseksi.
Mutta suosittelen kahdenkeskistä keskustelua oppilaan kanssa. Otat selkeän kontaktin häneen, kerrot rauhallisesti, että et pidä hänen tavastaan kohdella sinua ja sinä et hyväksy sitä. Kysyt miksi hän käyttäytyy noin.
Sitten pyydät oppilaan luokanvalvojaa puhuttelemaan oppilasta. Teette yhdessä selvät toimintasäännöt oppilaalle ja myös kerrotte mitä sääntöjen rikkomisesta seuraa. Ja pidätte tietenkin myös kiinni sanktioista.
Oppilas testaa sinua tuolla käytöksellä. Hän katsoo missä sinun rajasi kulkee ja toivoo jossain sisällään, että kerrot hänelle miten hänen pitäisi olla. Hän hakee huomiotasi. Etsi vähäinenkin positiivinen asia, mihin voit hänen toiminnassaan tarttua: kehu, kannusta. Saat siten hänet puolellesi. Hän huomaa, että välität.
Ota tämä tilanne haasteena, jonka avulla voit kehittyä työssäsi. Muista myös, että sinun ei kuulu ypöyksin ratkoa näitä ongelmia. Voit puhua niistä työkavereiden kanssa.
Kiitos jälleen vastauksista!
Olen kyllä kysynyt häneltä jo, että mikä mättää, mutta en koskaan ole saanut suoraa vastausta. Jotain epämääräistä muminaa kera hymyilyn ja v*ttuilun.
Itse en oikein voi päättää menenkö kyseiseen luokkaan vaiko en, kuitenkin mun työ on auttaa, vaikkakin se on välillä vaikeaa..
Hankala tilanne! Mutta kyllä jotain tarttee tehdä, se on selvä. Olen itse opettaja ja kyllä tilanteessa, jossa olen itse kokeillut useampia keinoja, ottaisin rehtorin mukaan hommaan. Käy puhumassa rehtorille, ehdota, että puhutte yhdessä pojalle. Ja kuten joku edellisistä kirjoittajista jo sanoikin, sitten sovitaan pelisäännöt joista pidetään kiinni.
Ei, teinien tehtävä ei ole miellyttää aikuisia, mutta ei voi myöskään olla niin että ihminen terrorisoi toisen ihmisen työtä. Jos hankala käytös jatkuu, on keksittävä jokin muu ratkaisu, ei sinun tehtäväsi ole olla kynnysmatto, ei sellaista viestiä saa nuorelle antaa.
Varmasti käytöksen takana on jotain muuta - kotitilanne, oppimisvaikeus... jotain. Se että käytöstä voi ymmärtää, ei tarkoita että sitä pitäisi sietää.
Jos mainitsee että olet ihastunut häneen niin se tarkoittaa että hän taitaa olla ihantunut sinuun. Kannattaa sanoa hänelle että jos joku aikuinen osoittaa hänelle ihastumisen tunteita oikeasti niin hänen täytyy ilmoittaa siitä eteen päin sillä se on rikollista ja pedofiliaa.
ja pyydä, että saat vaihtaa toiseen luokkaan. Ei tuollaista tarvitse sietää. Kerro, että vaikuttaa tosi paljon jaksamiseesi ja henkiseen hyvinvointiisi.
Oppilaiden tehtävänä ei ole olla mukavia eli miellyttää sinua. Naljailuun sanotaan napakasti, että nyt olet hiljaa, tuollaisia ei puhuta. Nyt tosin on myöhäistä tehdä mitään, koska olet toiminut täysin epäammatillisesti tähän asti ja menettänyt aikuisen auktoriteettisi. Lasteni luokassa oli vastaava koulunkäyntiavustaja, joka oli kaverina oppilaille eikä tajunnut, että se oli roolina väärä.
Kyllä koulutusta tähän alaan löytyy. En ole millään tavalla kaveerannut kenenkään oppilaan kanssa kyseisessä koulussa. Olen myös sanonut napakasti takaisin ja tehnyt selväksi, että minä olen se aikuinen ja noin ei puhuta kenellekkään. En ole myöskään antanut mitään viitteitä siitä, että hyväksyisin tämän oppilaan sanomiset/käyttäytymisen. Jokaisen oppilaan kohdalla käyttäydyn samoilla periaatteilla, ainoastaan tämän kohdalla täytyy olla tiukempi. Tiedän, että kaikkien kanssa ei vaan voi tulla toimeen, mutta kyllä nyt joku roti täytyy olla. Ja ei ole tietoa tämän oppilaan kotioloista mulla.. :s
Olet luokassa yhdessä opettajan kanssa, teitä on siellä 2 aikuista. Teidän tehtävänne on yhdessä tehdä tälle lapselle selväksi elämisen rajat.
Mikä siinä on vaikeaa?
herranen aika sentään!
Lähtökohta on kuitenkin se, että avustajalla on tehtävä, jonka hoitamiseen hänen kannattaa keskittyä ja pysyä asialinjalla. Muissa asioissa ne pojat ja tytötkin voi jättää ihan rauhaan. Älä yritä mitään, koska sulla ei selvästi ole siihen keinoja. Puhu siis rehtorille, joka auttaa sua työrauhan saamisessa.
Olet luokassa yhdessä opettajan kanssa, teitä on siellä 2 aikuista. Teidän tehtävänne on yhdessä tehdä tälle lapselle selväksi elämisen rajat.Mikä siinä on vaikeaa?
Tämä ihminen ei ainakaan ole tehnyt päivääkään töitä yläkoulussa! :D
Rehtorin pakeilla on tämä oppilas ollut jo aiemmin samasta syystä, tosin yhden toisen opettajan kohdalla. Tämä opettaja vaihtoi lopulta työpaikkaa (ei tämän oppilaan takia kuitenkaan).
Vaikea myöskään kuvitella, että oppilas olisi ihastunut minuun, koska välillä ne jutut onkin jo loukkaavia.
Ja koska olen avustaja, niin menen yleensä sinne missä opettajat tarvitsevat apua. Välillä otan tämän oppilaan luokasta pois, jolloin opettaja pystyy rauhassa opettamaan muita oppilaita.
Niin, tämä vika onkin sitten minussa, koska en saa yhtä pahaista teiniä kuriin? Kaikkien muiden hankalien tapausten kanssa olen päässyt yhteisymmärrykseen, mutta nyt kun yksi haraa vastaan niin syyn täytyy olla minussa. Kiitos tuosta neuvosta! Eli kiitos niitä OIKEITA neuvoja otetaan yhä vastaan, vaikka onhan niitä tullutkin jo hyvin :)
Eli ts. jos tarvitset juoksupoikaa tai avustajaa niin otat sen nulikan mukaan, joka kerta. Teet sille selväksi että susta ei puhuta paskaa selän takana ilmaiseksi mutta älä ihan noin tylysti ilmaise sitä.
Onko se ko. teini muuten kantasuomalainen?
nyt olet kokeillut huomiotta jättämisen.
mitä jos seuraavaksi alkaisitkin sitten huomioimaan. Ilmeisesti kyseessä poikapuolinen oppilas?
Sanopa seuraavan kerran esim voi ku sä olet niiiiiiin ihana mussukka ym ja rutistelet pojan poskia. Eiköhän tämän luulisi saavan pojassa häpeän tunteen aikaiseksi.
jos tämä ei tehoa niin kokeile kuria ja järjestystä. ole kova, loukkaa, ole napakka ym.