Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei lohduta keskenmenon saanutta: " siinä ois ehkä ollut jotain vikaa"

Vierailija
12.05.2012 |

Lähinnä vttaa tuollaiset kommentit! Mistähän ihmeestä tuon sanoja voi tuollaisen asian " tietää". Ymmärrän että aina ei tiedä mitä sanoa, mutta tuo on kyllä huono sanavalinta. Ja olen alkanut sanoa ihan suoraan miltä tuon kuuleminen tuntuu näin 3 km jälkeen.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa keskenmenoista johtuu kyllä ihan muista syistä kuin alkion/sikiön kehitysvammaisuudesta.

Varmaan yleisin syy on se, että alkion jakaantumisessa on jo alussa tapahtunut virhe, ei siis kehitysvamma. Kehitys vaan loppui syystä tai toisesta.

Toinen iso syyryhmä on äidin veren hyytymistekijähäiriöt, jolloin veren vasta-aineet eivät mahdollista alkion/sikiön keskitystä.

Äidin hormonitoiminta voi olla sekaisin esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminnasta, jolloin terve alkio ei vaan pysty kehittymään.

Istukassa/napanuorassa tapahtuu joku komplikaatio tai veritulppa, joka estää kehityksen.

Emättimessä/kohdussa on tulehdus, joka abortoi vauvan.

Vierailija
22/26 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla takana lapsettomuutta ja keskenmenojakin sen seitsemisen. Toki ne kipeiltä tuntui aina ja joka kerta, mutta kun minut tutkittiin ja todettiin ettei minussa ole mitään vikaa (onhan minulla jo ennestäänkin ollut lapsia), oli pakko ajatella vain sitä puolta että lapsi oli mahdollisesti niin kehitysvammainen/alkion kehitys vain pysähtyi, että tämä oli ainoa vaihtoehto.

Jaksamista sinulle keskenmenosi kanssa ja uusia plussatuulia pian!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein kuulee mietittävän, johtuiko km jumpasta, kaatumisesta, yhdynnästä jne.

Itse olen lääkärinä ajatellut, että tieto että yli 60% keskenmenoista johtuu sikiön kromosomipoikkeavuudesta olisi siinä mielessä lohduttava, ettei ainakaan tarvitse syytellä itseään tapahtuneesta eikä jossitella olisiko asiat toisin toimien menneet paremmin.

Toiv en ole ihan väärässä. Voimia vaikeisiin päiviisi toivoen

gyne

Vierailija
24/26 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lääkärinä ajatellut, että tieto että yli 60% keskenmenoista johtuu sikiön kromosomipoikkeavuudesta olisi siinä mielessä lohduttava, ettei ainakaan tarvitse syytellä itseään tapahtuneesta eikä jossitella olisiko asiat toisin toimien menneet paremmin.

Toiv en ole ihan väärässä. Voimia vaikeisiin päiviisi toivoen

gyne

Vierailija
25/26 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkäri itse sanoi syyt mistä keskenmeno saattoi tai saattaa johtua. Mutta totesi myös että ei kannata kovin paljon sitä asiaa ajatella, koska mulla oli jo lapsia ja keskenmeno oli ensimmäinen, enkä mä tule ikinä tietämään sitä miksi se raskaus meni kesken!

Vierailija
26/26 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gyne, kirjoitat asiaa. Tässä on mielestäni vain se ero, että sinun tehtäväsi lääkärinä on antaa tämä tieto. Mutta kaikkien muiden sen jälkeen ei juuri tästä syystä sitä tarvitse enää antaa. On toki eri asia, jos joku syyttää itseään ja ystävä lohduttaa, ettei se ollut sinun vikasi. Mutta kun suree ja tietää jo nämä faktat, haluaa vain kuuntelua ja lohdutusta. Jotenkin se ystävien faktojen jakaminen tuntuu siltä, että suru halutaan tukahduttaa ja kieltää. Vaikkei näin olekaan.