Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos vasta lapsellakin häpeäntunne kehittyy vasta 2v jälkeen, niin miten koira voisi hävetä?

Vierailija
11.05.2012 |

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen eleet ja ilmeet ovat opittua käytöstä, jolla se lepyttelee ylempiään kun arvelee niiden suuttuvan. Katsokaa vaikka pentuja, jotka lipovat korvat lytyssä ja häntä koipien välissä emonsa huulia.

Vierailija
2/10 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on enemmän jotain ehdollistumista. Tietää tehneensä väärin ja pelkää "pomoa" sen takia. Tuskin varsinaista häpeäntunnetta on...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten miten ees häpee sellaista jota ei muista tehneensä.

Vierailija
4/10 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun koira oli siis kotona yksin ja kun tulin kotiin oli se kakka ilmestynyt. Kakka oli jo melko kuiva, eli ei varmasti tuore ja silti luimuili kun tulin kotiin. Miten se sitten tajusi, että oli sen tehnyt, jos ei osannut sitä jotenkin itseensä yhdistää? Ei koira normaalisti luimuile ja ole maata vasten kun tulen kotiin.

Vierailija
5/10 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun koira oli siis kotona yksin ja kun tulin kotiin oli se kakka ilmestynyt. Kakka oli jo melko kuiva, eli ei varmasti tuore ja silti luimuili kun tulin kotiin. Miten se sitten tajusi, että oli sen tehnyt, jos ei osannut sitä jotenkin itseensä yhdistää? Ei koira normaalisti luimuile ja ole maata vasten kun tulen kotiin.

ja näin myös kissan kanssa. Häpeähän on sitä, että tietää ettei jotain pitäisi tehdä, koska se on väärin/huonoa/noloa. Kyllä koira ja kissakin tietää, mitä saa tehdä ja mitä ei. Ja aivan höpöhöpöä väittää, ettei eläin muka muistaisi kahta sekuntia pitempään tekosiaan! Silloinhan kaikki oppiminen olisi mahdotonta.

Vierailija
6/10 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja näin myös kissan kanssa. Häpeähän on sitä, että tietää ettei jotain pitäisi tehdä, koska se on väärin/huonoa/noloa. Kyllä koira ja kissakin tietää, mitä saa tehdä ja mitä ei. Ja aivan höpöhöpöä väittää, ettei eläin muka muistaisi kahta sekuntia pitempään tekosiaan! Silloinhan kaikki oppiminen olisi mahdotonta.

Aina kun vedotaan siihen että se on hyödytöntä koska koira ei muista sitä enää tehneensä.

Vierailija
7/10 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko 2- vuotiaat lapset esimerkiksi,muodostaa laumoja joissa on sosiaalisia hierarkioita, ja metsästää laumassa?

Musta on tyhmää vertailla koiran älykkyyttä ja ihmisen älykkyyttä. Kauden eri lajin älykkyyttä ei voi vertailla keskenään.

Jos vaikka miekkavalaat tekisivät älykkyystutkimuksia, niin voisivathan nekin todeta että ihminen on 5 päivän ikäisen poikasen tasolla.

Se ei osaa tulkita ultraääniä, eikä tajua mitään tyypillisestä laumakäyttäytymisestä.

Vierailija
8/10 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä on niin lukemattomia kertoja saanut todistaa kun koira on selkeästi tienny toimineensa väärin. Tai muutakin mikä vaikuttaa "suunnitelmalliselta".

Meidän koira esim. pelkäsi meidän yhtä kissaa (muiden kissojen kanssa oli ylin ystävä). Koira tuli kerran mun viereen haukkumaan sen näköisenä, että jokin ongelma on käsillä. Haukkui ja katsoi ruokapaikan suuntaan niin kauan, että lähdin koiran perään katsomaan mikä siellä oikein on. Koira lähti mun edellä johdattamaan mua ruokapaikalle ja sitten katsoi vuorotellen mua ja tätä pelottavaa kissaa, joka oli koiran ruokakupilla :D Nostin kissan pois kupilta ja koira pääsi tyytyväisenä syömään. Pakko kai koiralla tuossa tilanteessa täytyy vähän pidempi muisti olla kuin 2 sekuntia...? Ja siis matkaa kupille oli sen verran, että ei ollut edes näköetäisyydellä vaan koiran piti oikein lähteä hakemaan mua että voisin auttaa :D

Monia muitakin tällaisia tilanteita on, joissa jotain pidemmän aikavälin tajua on koiralla täytynyt olla. Toinen koira mm. osasi lähteä salaisille retkilleen naapuriin juuri siihen kellonaikaan, kun tiesi ettei kukaan ole vahtimassa. (Jälkiä lumessa ei sentään tajunnut peittää niin jäi kiinni :D)

Vierailija
9/10 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

. että talo palaa, kun lähti hakeen apua ja johdatti poliisit talolle!!

Vierailija
10/10 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se osaa esimerkiksi huijata.

Esimerkkinä, meidän edellinen koiramme sai yleensä aamulla ruokaa tossa 6-7 aikaan, seuraavan ruoan iltapäivällä.

Mieheni tulee yövuorosta klo 7 aikaan. Koira alkoi silloin hyppiä innoissaan mieheni ympärillä ja juosta ruokakuppinsa luokse ("mä en ole saanut ruokaa, ruoki minut"), vaikka olinkin ruokkinut sen kuuden aikoihin, ennen kuin lähdin itse töihin.

Mikäli sattui olemaan niin, että ruokin koiran kuudelta, mutta odottelinkin miestäni yövuorosta kunnes hän tuli kotiin, koira ei tehnyt ikinä noin.

Se tiesi, ettei kannata, koska mä kärvään sen :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä