Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhetyön ja lastensuojelun perhetyön ero työntekijän näkökulmasta?

Vierailija
11.05.2012 |

Olen työskennellyt aiemmin tavallisessa kaupungin perhetyössä. Nyt olen opiskellut lähihoitajasta sosionomiksi, ja ajattelin hakea töihin lastensuojelun perhetyöhön.

Teoriassa tiedänkin näiden kahden eron, mutta olisiko täällä joku, jolla olisi käytännön kokemuksia ja kertoisi niistä minulle?

Saa toki asiakaspuoleltakin kertoa jos tahtoo näitä kahta vertailla.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastensuojelun perhetyön asiakkaat on ls- asiakkaita, joten asiakaskunta saattaa olla pikkusen vaativampaa. Siinä on kuitenkin tukena perheen oma sos.tt, jonka kanssa tehdään asiakassuunnitelmat ja tavoitteet. "Tavallinen" perhetyö on ennaltaehkäisevää, lastensuojeltyö korjaavaa.

Vierailija
2/4 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuon tiedän toki ihan siitä että olen lukenut papereista ja netistä. Kaipailin käytännön kokemuksia.

Kun aiemmin tein sitä "tavallista" perhetyötä, asiakkaina oli pääasiassa haastavien vauvojen vanhempia, turvaverkottomia perheitä ja masentuneita äitejä. Lähinnä hoidon lapsia sen aikaa, että äiti sai omaa aikaa. Nyt haluaisinkin verrata lastensuojelun perhetyötä käytännön tasolla aiempaan työhöni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimit luultavasti osana lastensuojelun tiimiä. Työllesi perheessä mietitään tavoitteet perheen lastensuojelutarpeen mukaan. Lisäksi viet tietosi tiimiin ja mietitte yhdessä perheen tilannetta ja toimenpiteitä. Eli et pelkästään tue perheen jaksamista arjessa, vaan mukana on lastensuojelunäkökulma.

Lue vaikka täältä, jos avaisi asiaa: http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/…

Vierailija
4/4 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis niin, että tavallisen perhetyön asiakkaana on vanhemmat ja perheet, joissa on joku kriisi, johon tavarvitaan tukea ja apua, mutta vanhemat ovat ns. normaaleja vanhempia, eli vanhemmuus ei ole ns. hukassa. Ei laiminlyöntiä ym. ? Eli tajuaminen lapsen parhaaksi jne on olemassa, mutta kriisin takia tarvitaan apua, vaikkapa haastava vauva joka valvottaa yöllä ja vie voimia tms. ?

Ja lastensuojelun perhetyössä on perheitä, joissa lapsista ei kyetä huolehtimaan ilman tukea? jossa ei ymmärretä, että ruoka on laitettava ja lasta ei saa jättää yksin kotiin eikä hakata? tms. ?

Kysyn, koska meistä on tehty pikkupaikkakunnalla monta lastens.ilmoitusta, ensimmäisen ilmoituksen jälkeen ls:n perhetyö alkoi käydä meillä, enkä minä ymmärränyt, mitä varten he meillä käyvät. Kriisiin ja minun jaksamiseen sillä ei ollut positiivista vaikutusta, päin vastoin se oli ahdistavaa. Lapsista ja kodista huolehdin.

Kolmannen ilmoituksen selvityksen jälkeen sossut eivät voineet meille perhetyötä tai muutakaan asiakkuutta tarjota, koska emme täyttäneet mitään kriteereitä, kun kodista ja lapsista huolehdimme vaikka ilmoittajat muuta väittivätkin. Se harmitti sossuja selkeästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän