N. 40-vuotiaat! Miten tunnette päivittäin sen että ikää on tullut?
Minä aloitan:
- herääminen aamulla on vaikeampaa. Nuorena heräsin kukonlaulun aikaan ongelmitta ja olin heti pirteä
- lapsena ja nuorena nukuin yöt hyvin, nyt jatkuvasti ongelmia unensaannin/heräilyn kanssa
- maailma vei mielenrauhan: syön mielialalääkettä
- 3-kymppisenä puhkesi siitepölyallergia, jonka vuoksi syön keväisin koko ajan lääkkeitä. Nenän limakalvojen turvotus saa aikaan tummat silmänympärystöt, jotka ovat alkaneet näkyä siksikin että iho on vanhemmiten hieman ohentunut
- lapsen saaminen oli rankkaa keholleni, mikä laukaisi kroonisen sairauden
- em. sairauden vuoksi jalat ovat etenkin juuri aamuisin hieman särkevän oloiset
- edelleen, sairauden vuoksi suolistoni ei toimi kuin nuorena. Aamu alkaa siis ummetusvalmisteilla ja usein myös pienoisperäruiskeella. Tämä on ihan tosi.
- silmät ovat viime vuosina alkaneet kunnolla kuivua. Aamulla heti läträystä silmätippojen kanssa - ja pitkin päivää sen jälkeen.
Tässäpä muutama pointti. Mieleltäni olen muuten kyllä nuori ;)
Kommentit (37)
Olen energisempi kuin koskaan, unentarvekin vähentynyt iän myötä parikymppisen 9 tunnista nykyiseen 6-7 tuntiin. Näkökään ei ole vielä yhtään huonontunut eikä kyllä yhtään mitään vaivoja ole vaikka kuinka yrittäisi etsiä.
Ulkonäön puolesta suurimmat muutokset tuli jo nuorempaa raskauksien myötä, tissit vähän lerpahti ja vatsa jäi pömpöksi. Mutta ei sen jälkeen ikääntymisen myötä ole sen kummempaa vielä tullut, ehkä nuo jo lapsena silmän alla olleet vaakasuorat pari juonnetta ovat voineet vähän syventyä. Ikää on 39 v, kesällä tulee 40 täyteen.
Iholle on ilmaantunut viime vuosina ruskeita pigmenttiläiskiä. Tulevat ja menevät, pari on jäänyt näemmä pysyväksi.
41v.
Fyysisesti:
- lihon helpommin
- hampaat tosiaan alkanut hajota, saa paikata usein ja kolme juurihoitoakin takana
Henkisesti:
- olen laiskistunut. Mieluiten löysissä vaatteissa kotona.
- en jaksa baareja tai mökkijuttuja kaveriporukalla, jos ei ole omaa sänkyä ja huonetta. Joku joukkomajoitus on täysin off.
Muuten olen tosi tyytyväinen ja hampaita lukuunottamatta mikään ei vaivaa, vaikken erityisesti terveyteen panostakaan vaan elän normaalisti.
liikakilot, ristiselkäkivut, orastavan selluliitin ilmaantuminen uusiin paikkoihin, kuten ylävatsaan ja käsivarsiin.
- nukun kevyemmin ja huonommin, herään yleensä o4.00 enkä saa enää unta
- kestää hiukan "herätä", kävelen keittiöön ja juon vettä, käyn pissalla. Sitten vasta silmät on auki
- jalkoja särkee vähän aikaa aamuisin, ennen kuin nivelet liikkuu kunnolla
- tykkään nukkua päiväunet
- kasvoissa näkyy pari päivää, jos on viettänyt huonoa elämää
- en ole seisonut käsilläni enkä tehnyt kärrynpyöriä moneen vuoteen
- olen hurjan tyyni ja hyväntuulinen, en hermostu mistään
- en tunne kateutta lainkaan
- tyydyn aidosti pieniin ilonaiheisiin
- aika kulkee nopeammin. Haluaisin tehdä paljon ja oppia paljon, mutt viikot ja kuukaudet vilistävät nopeammin kuin hyvät AIKEENI
itsensä hoitamisen, kuntoilun jne kanssa että kuinka hyvin kukin voi?
Omassa tapauksessai ei, sillä olen ollut alkon suurkuluttaja 18-vuotiaasta asti, en harrasta minkäänlaista liikuntaa ja työ on istumatyö, enkä huolehdi mitenkään muutenkaan erityisesti terveydestäni ja olen silti erittäin energinen ja hyvinvoiva. Kai ne on ne hyvät geenit, kun seitsenkymppiset vanhemmatkin vielä painaa ties missä seikkailumatkoilla ympäri maapalloa.
t. 23
- painon kanssa kova taistelu. Ei ollut vielä 3-kymppisenä ja kolmen lapsen jälkeen. Vatsa oli ihan littana ja napa pystysuora viiru silloin, nyt se on piilossa kolmannessa poimussa
- seksi on tosiaan makoisaa. Hauskaa, hurjaa, villiä, estotonta
41v
mm. väsymyksenä ja näkyi lihomisena ja yleisenä rupsahtamisena.
Sitten aloin lenkkeillä ja kehittää lihaskuntoa. Toki olin harrastanut liikuntaa ennenkin joten muutos ei ollut vaikea.
Poistin ruokavaliostani huonot hiilihydraatit, mm. sokerin ja alkoholin ja lisäsin proteiinien ja kasvisten määrää.
Nyt oloni on pirteä ja energinen. Minua luullaan reilusti ikäistäni nuoremmaksi, tämä tosin on osin myös geenien ansiota. Kehon kiinteytymisen ja terveiden elämäntapojen myötä myös ihoni on heleämpi ja kiinteämpi.
Positiivisten muutosten sekä myös ikääntymisen myötä itseluottamukseni on parantunut.
Olen monesti miettinyt mitä olisin voinut tehdä toisin jotta olisin terveempi, olenko itse aiheuttanut joitakin vaivoistani jne.
Selkeästi voin todeta: en olisi juurikaan voinut vaikuttaa.
Eniten on vaikuttanut lapsen saamiseen liittyvä kokonaisrasitus sekä henkisen stressin kokonaisvaikutus.
Olisin voinut jättää lapsen tekemättä. Se laukaisi monia asioita.
Henkinen stressi: sanotaan näin, että omia rajojaan on vaikea arvioida. Olisin pitänyt itsestäni parempaa huolta henkisesti, kyllä.
En voinut tietää että minulla on "huonoja geenejä" joiden vuoksi kannattaa pitää tarkoin huolta ympäristötekijöistä. Toisin sanoen että varjelee itseään mahdollisimman paljon kaikilta riskeiltä, koska geeniperimä on huono. Jos on hyvät geenit ne sietävät jopa rappioalkoholismia ilmeisesti. Jos taas on huonoja geenejä, vähäkin riittää siihen että sairastuu.
ap
Paskalla käydä joka aamu? Siis tuleeko ap:lla jotenkin paha olo, jollei suoli toimi?
tai no silmien ympärillä ryppyjä. Varmaan nauramisesta tulleet :)
Jos en peiliin katsoisi, niin en tuntisi itseäni mitenkään 40 ja risat ikäiseksi.
Juoksen maratoneja ja pidän huolen itsestäni. Pieni vauvakin tuossa vieressä tuhisee. Ja hyvin jaksan senkin kanssa yösyötöt ja päivät. Ei tässä mikään vanhus vielä olla :D
Mitään perussairauksia mulla ei ole. (koputan puuta)
ja todellakin, krapula kestää pidempään
että työpaikalla ne ihmiset, joitten kanssa tunnen samanlaisuutta ja hengenheimolaisuutta ja joiden kanssa viihdyn, omistavat jostain syystä saman ikäisiä veljiä kuin minun vanhimmat lapseni ;D
outoa, mutta alapää alkanut haisemaan?! Pitää pestä pari kertaa päivässä, nuorempana ei tosiaankaan noin usein.
Silmät täynnä samentumia, lilluu ärsyttävästi.
Eipä muuta :)
Ajoittain valaistun siitä, kuinka paljon enemmän tiedän kuin nuorempana. Ajoittain valaistun siitä, kuinka tyhmästi edelleen toimin, vaikka tiesin seuraukset etukäteen, koska en ollut ensimmäistä kertaa asialla.
Fyysiset oireet, hmm. Hiusväriä tarvitaan oikeasti :-) Muiden suhtautuminen on muuttunut, koska olen keski-ikäinen nainen ja omakin, pitää hillitä itseään, ettei flirttaile nuorille miehille, lapsosille!!
Satunnaisia univaikeuksia.
Iltaisin väsyttää ihan älyttömästi, ja valvominen on yhtä tuskaa.
Alkoholia en kestä yhtään liikaa.
Mukavuudenhalu: ei huvittaisi lähteä kotoa mihinkään.
Fyysisesti olen paremmassa kunnossa kuin ikinä liikunnan ansiosta.