Maratonin juosseet! Onko kukaan teistä ollut/ on edelleen
suht hidas juoksija? Tai "juoksija" :D Itse aloitin juoksuharrastuksen puolitoista vuotta sitten, ja vaikka nopeuteni on kehittynyt, en silti pääse kovin kovaa. Mulla ei ole "maratoonarin ruumiinrakennetta", vaan olen melko lyhyt ja lyhytjalkainen ja mulla on isot lihakset jaloissa. Nämä oletettavasti vaikuttavat vauhtiini.
Kysymys siis, että oletteko hitaat saaneet vauhtia paremmaksi treenillä vai onko minun tyydyttävä siihen, että maksimivauhtini tulee treenistä huolimatta aina olemaan hitaanpuoleinen? Siis onko "hitaan" mahdollista kehittyä niin, että maraton menee vaikka alle 4 tunnin?
Kommentit (27)
hoikka ja vähärasvainen, oletteko laihtuneet yhtään juoksuharrastuksen myötä?
rasvaprosentti 23 ja painoindeksi 20. En ole laihtunut. Juoksu kuluttaa paljon ja lisää siksi nälkää, ainakin mulla :)
Monet on rasvattomampia, mutta toisaalta rasva jeesaa ns. pitkässä juoksussa :P
Ruokavaliolla on iso vaikutus siinäkin, laihtuuko juoksemalla vai ei...
Jos kysymys ei ole suoranaisista vammoista tai sairauksista tai selvästä ylipainosta, niin kenen tahansa terveen ihmisen ruumiinrakenne riittää neljän tunnin alitukseen maratonilla.
Katsopa esim. afrikkalaisten huippukestävyysjuoksijoiden (naisten) mittoja. He ovat järjestäen selvästi alle 160-senttisiä, mutta juoksevat silti kympin puolen tunnin hujakoille. Toki he ovat laihoja, mutta eivät ne jalan lihakset sentään niin paljon hidasta vauhtia, etteikö lihaksikkaammalla olisi neljän tunnin alitus maratonilla mahdollinen. Se vaatii kuitenkin vain vähin yli 10,5 kilometrin tuntivauhtia, joka ei vielä vaadi mitään nopeusominaisuuksia, vaan vain vauhtikestävyyttä.
Minä olen lyhyt ja olin aina pikajuoksussa luokkani huonoimpia. En ole vielä juossut maratonia, mutta Cooperin testin olen pystynyt juoksemaan noin 4,5 minuutin kilometrivauhtia. Sillä vauhdilla pääsisin maratonilla aikaan 3 h 10 min. En tietenkään pysty ylläpitämään tuollaista vauhtia maratonin ajan, mutta haen takaa sitä, että rajoittavana tekijänä maratonajassani ei todellakaan ole nopeuteni, vaan se, miten kauan pystyn ylläpitämään hyvää vauhtia. Tähän auttaa taas nimenomaan peruskunto- ja vauhtikestävyysharjoittelu.
Jos tavoitteena on 4 tunnin alitus maratonilla, niin on nimenomaan eduksi se, että hitaita lihassoluja on paljon ja nopeita vähän. Niitä nopeita tarvitaan vasta silloin, kun tavoitellaan selvästi alle 3 tunnin aikoja.
hyvälle. Se, että saattaa vaatia enemmän treeniä, ei haittaa. On motivoivampaa jos tietää, että nopeutta saisi noikin paljon kehitettyä. No, aluksi mulle riittää, että pääsen puolikkaan vielä nopeammin, katsotaan sitten eteenpäin :)
ap
Vauhtia saat paremmaksi kun rakennat ensin peruskunnon ja siihen päälle alat juoksemaan vk-lenkkejä.
Vauhdit vetoihin ja vk-lenkeille löydät MCmillan taulukoista.
hoikka ja vähärasvainen, oletteko laihtuneet yhtään juoksuharrastuksen myötä?