Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maratonin juosseet! Onko kukaan teistä ollut/ on edelleen

Vierailija
11.05.2012 |

suht hidas juoksija? Tai "juoksija" :D Itse aloitin juoksuharrastuksen puolitoista vuotta sitten, ja vaikka nopeuteni on kehittynyt, en silti pääse kovin kovaa. Mulla ei ole "maratoonarin ruumiinrakennetta", vaan olen melko lyhyt ja lyhytjalkainen ja mulla on isot lihakset jaloissa. Nämä oletettavasti vaikuttavat vauhtiini.

Kysymys siis, että oletteko hitaat saaneet vauhtia paremmaksi treenillä vai onko minun tyydyttävä siihen, että maksimivauhtini tulee treenistä huolimatta aina olemaan hitaanpuoleinen? Siis onko "hitaan" mahdollista kehittyä niin, että maraton menee vaikka alle 4 tunnin?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että onko fyysisiltä ominaisuuksiltaan hitaan (mulla on paljon enemmän hitaita kuin nopeita lihassoluja, mulla on isot lihakset, jotka vievät paljon happea ja energiaa, mulla on lyhyet jalat, joten askeleeni on lyhyt) mahdollista kehittää vauhtiaan niin, että voi esim. päästä maratonin alle neljän tunnin? Se tietenkin vaatii enemmän työtä kuin pitkäkoipisen, lihassolusuhteeltaan soveltuvamman, kapealihaksisen henkilön juoksu alle 4 tunnin, se on selvää. Mietin sitä, tuleeko fysiikkani rajat yksinkertaisesti vastaan ennen sitä?

Jokaisella on jokin raja. Esimerkiksi maraton alle 3 tunnin jää jo monelta saavuttamatta. Siihen vaikuttavat paitsi harjoitusmäärät ja -tavat, myös henkilökohtaiset fyysiset ominaisuudet. 3 tunnin alittajilla on (ainakin lähes aina) hyvät lajityypilliset ominaisuudet.

Minulla ei ole kovin hyvät lajityypilliset ominaisuudet kestävyysjuoksuun, ainoastaan hyvä kestävyysominaisuus.

Kysyn, onko muilla "väärillä ominaisuuksilla" varustetuilla "hitailla" juoksijoilla kehitys ollut kuitenkin sellaista, että esimerkiksi nyt alle 4 tunnin pääsee vai onko tällä kropalla tyydyttävä siihen, että mikään harjoitusmäärä- ja tapa ei lisää vauhtia tarpeeksi, koska ominaisuudet vaan eivät ole sellaiset?

(Peruskunto mulla on hyvä, lenkit vaihtelevia, olen seurannut ohjelmia ja vauhtikin on kehittynyt. En kysy miten treenata, kysyn, miten fysiikkani vaikuttaa.)

Vierailija
2/27 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

168cm pitkä, painoa ei liikaa, mutta mulla on esim. reidet todella lihaksikkaat. Muuten olen leveäharteinen ja rintakehä (siis ihan ne luut) on myös todella leveä. Samoin lantion luusto. Jos kevennän painosta, niin näytän aivan keskitysleiriltä juuri vapautuneelta :) Painan normaalisti 58kg ja jos menee sen alle, niin olen todella kuihtuneen näköinen. Rasvaprosentti oli viime mittauksessa 14.

Tämä siis kropasta. Juoksin ekan maratonini reilun 2 vuoden juoksuharrastuksen jälkeen, aika oli 4:18. Olin treenannut vauhtikestävyyttä kyllä, mutta tuota parempaan en millään pystynyt, menin aivan äärirajoilla. Hitaampaa vauhtia voisin varmaan juosta vaikka maailman tappiin asti :) Kyllä mun pitäisi treenata todella todella paljon, että pääsisin alle 4 tunnin. En usko, että se olisi mahdotonta, mutta vaatisi töitä. Niin paljon töitä, että se ei nyt tällä hetkellä 3 lapsen töissäkäyvältä äidiltä onnistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut sellainen aina, eikä asia ole vuosien saatossa miksikään muuttunut. Askeleeni on lyhyt ja tiheä. Lenkkivauhtini on alle 9km/h.

Vierailija
4/27 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-22 km lenkkejä. Pikkuisen reilu puolikas siis pisin matka. Viikossa juoksen 3-4 kertaa, joista yksi on pitkä, vähimmillään reilun tunnin, yksi yleensä rauhallinen noin 45 ja yksi intervalleja, vetoja, vauhtileikittelyä tms. Mutta ohjelman mukaisesti siis. Muutakin liikuntaa on ohjelmassa.

Varmasti voisin treenata tehokkaammin ja enemmän, mutta kuten jo sanottu, kyse ei nyt ollut siitä, millaista treenini on, vaan siitä, millaiset ovat fysiikkani rajat. Kysyin kokemuksia muilta samantyyppisiltä tapauksilta kuin minä.

Ja jälkimmäiselle, mulla on ystävä joka on juossut about 10 maratonia. Treenaa hulluna, mutta ei ole koskaan päässyt alle 4 tunnin, ennätys kai 4:06. Nopeus on kehittynyt hänellä koko ajan, mutta viimeiset n. 5 ovat olleet tuossa samassa ajassa suunnilleen. Mitä ilmeisimmin siinä on hänen rajansa. Kyseessä lihaksikas, lyhyehkö mies.

Vierailija
5/27 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liki ensimmäiset 20 v. Juoksin 100 m ja hyppäsin pituutta.

Vähän yli kolmekymppisenä alkoi maratonjuoksu kiehtoa ja aloitin treenauksen.

Kunnon ohjelmalla saa itselleen rakennettua vauhtikestävyyttä.

Treeniohjelmanrunko:

1x hidas lenkki viikossa 1-3 h, keskisyke alle 140 (pituus vaihtelee harjoitusjaksosta)

2x vauhtilenkki kesto 30-60 min, keskisyke 150-155

1x intervalli kesto 45-75 min ja haetaan maksimisykettä

Lisäksi kerran viikossa jalkapuntti sekä lihashuolto!!

-5-

Vierailija
6/27 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liki ensimmäiset 20 v. Juoksin 100 m ja hyppäsin pituutta.

Vähän yli kolmekymppisenä alkoi maratonjuoksu kiehtoa ja aloitin treenauksen.

Kunnon ohjelmalla saa itselleen rakennettua vauhtikestävyyttä.

Treeniohjelmanrunko:

1x hidas lenkki viikossa 1-3 h, keskisyke alle 140 (pituus vaihtelee harjoitusjaksosta)

2x vauhtilenkki kesto 30-60 min, keskisyke 150-155

1x intervalli kesto 45-75 min ja haetaan maksimisykettä

Lisäksi kerran viikossa jalkapuntti sekä lihashuolto!!

-5-

kuin mitä yleensä teen. Tosin en käy salilla näiden jalkojeni kanssa, siinä ei yksinkertaisesti ole mulle mitään järkeä. Teen hyppyjä ja loikkia yms. sekä muissa treeneissäni tulee hieman jaljkojen ja apkaroiden lihaskuntoa myös.

Edelleen, treenimääriä voisi lisätä (jos voisi tinkiä jostain muusta) ja venytellä voisi enemmän (kukapa ei!!) ja treeneissä voisi vielä enemmän keskittyä vauhdin ja vauhtikestävyyden lisäämiseen. Mutta mihin asti se riittää?

Hitaasta tulee 100% varmasti oikein ja tarpeeksi treenaamalla nopeampi. Mutta kuinka paljon nopeampi?

Vierailija
7/27 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut sellainen aina, eikä asia ole vuosien saatossa miksikään muuttunut. Askeleeni on lyhyt ja tiheä. Lenkkivauhtini on alle 9km/h.

pelkään :/ Tosin olen sua nopeampi sentään, ja vauhtini on kyllä parantunut.

ap

Vierailija
8/27 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikossa! Vain voimistamalla lihaksia voit saada nopeutta.

5

Vierailija
9/27 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikossa! Vain voimistamalla lihaksia voit saada nopeutta.

5

katsomaan mun jalkoja :) Ja kuten sanottua, teen jaloilleni voimaharjoittelua, mutta en salilla. Se ei ole sellaista, mitä tarvitsen. Punttaus kasvattaa mulle tosi helposti lihasmassaa ja se tuntuu heti juoksussa, hidastumisena. Jos mun hitaus johtuisi voiman puutteesta niin se olisi hyvin helppo ratkaista :)

Vierailija
10/27 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 20 km. olen saanut vauhdin kasvamaan pelkällä juoksutreenillä. mulla on lihaksikkaat, mutta pitkät jala.

Vierailija
11/27 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä, eli mun tarkoituksena ei ole saada jotain kiveen hakattua vastausta jolla voisin esim. oikeuttaa sellaisen, että "mä en pääse tän kovempaa, tää on biologista, en ees yritä". HAluan, että treenaus pysyy motivoivana ja siksi olisin mieluusti kuullut kokemuksia siitä, että onko hitaan tyypin mahdollista kehittyä esim. neljän tunnin rajan yli. Vähän siis haluaisin tietää, miten tämä juttu yleensä menee. Oli vastaus mikä tahansa, lopputulema on se, että parhaani teen ja se riittää minne riittää.

Kuitenkin musta on tunnustettava, että jokaisen kropalla on tiettyjä rajoituksia ja tiettyjä etuja lajista riippuen. Olisi kiinnostanut, miten näistä rajoituksista voidaan selvitä ja kuinka pitkälle.

Vierailija
12/27 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pitkät matkat on korvien välissä, ei niinkään kunnossa

Vierailija
13/27 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin musta on tunnustettava, että jokaisen kropalla on tiettyjä rajoituksia ja tiettyjä etuja lajista riippuen. Olisi kiinnostanut, miten näistä rajoituksista voidaan selvitä ja kuinka pitkälle.

tämä näkökulma. Luen paljon liikunta aiheisia lehtiä ja muuta eikä näistä juttuja ole.

Enkä osaa vastata... -ohis

Vierailija
14/27 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja juoksun? Mulla menee jalat niin tukkoon ja kipeiksi punttitreenistä, ettei niillä juosta 2-3 päivän jalkatreenin jälkeen.

Vierailija
15/27 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suht hidas juoksija? Tai "juoksija" :D Itse aloitin juoksuharrastuksen puolitoista vuotta sitten, ja vaikka nopeuteni on kehittynyt, en silti pääse kovin kovaa. Mulla ei ole "maratoonarin ruumiinrakennetta", vaan olen melko lyhyt ja lyhytjalkainen ja mulla on isot lihakset jaloissa. Nämä oletettavasti vaikuttavat vauhtiini. Kysymys siis, että oletteko hitaat saaneet vauhtia paremmaksi treenillä vai onko minun tyydyttävä siihen, että maksimivauhtini tulee treenistä huolimatta aina olemaan hitaanpuoleinen? Siis onko "hitaan" mahdollista kehittyä niin, että maraton menee vaikka alle 4 tunnin?

Mä olen juossut 12 maratoonia ja niistä pari alle 4 tunnin. Neljän tunnin alitus ei naiselle(kaan) ole mun mielestä niin kova suoritus, että siinä fyysisillä ominaisuuksilla olisi vielä ratkaisevaa merkitystä. Näin persjalkaisena;) Paljon treeniähän se kyllä vaatii. Mä juoksen 40- 70 km/viikko. Pitkäjalkaisempi, enemmän kestävyysjuoksuun soveltuva (naispuolinen) kaveri vetelee samoilla km-määrillä lähemmäs 3.30 h aikoja. Elämä on;)

Vierailija
16/27 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiset vaan on luonnonlahjakkuuksia juoksussa ja pitkät matkat on korvien välissä, ei niinkään kunnossa

Mutta treenaamatta hekään eivät kehity :) Eikä maraton matkana varmaan ole mulle mikään ongelma (ainakaan lisäämällä treeniä), kyllä se nytkin varmaan menisi, mutta johonkin 6 tunnin aikaan kenties :D

Olenko mä jotenkin tosi vaikeaselkoinen kun tuntuu, että aika harva tajusi mitä tarkoitan? Tämä on sama asia vaikka kun hyvin jäykkä ja lihaksikas ihminen kysyisi, että voiko hän ikinä saada ylispagaattia. Selvä vastaus on se, että hänestä voi tulla huomattavasti notkeampi. Mutta tuleeko hän koskaan venymään ylispagaattiin vaikka harjoittelisi kuinka? Tuleeko fysiikan rajat vastaan?

Tai jos ihminen on hyvin kapealihaksista tyyppiä, toki hän voi saada isommat lihakset, mutta voiko hänestä ikinä tulla kehonrakentajaa? Heikko voi kehittää voimaa, mutta minne asti? Hitaasta voi tulla nopeampi pikajuoksija, mutta kuinka nopea?

Vierailija
17/27 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ma vauhtilenkki

ti jalkapuntti

ke vauhtilenkki

pe intervalli/mäkivedot

su pitkälenkki

-5-

Vierailija
18/27 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja juoksun? Mulla menee jalat niin tukkoon ja kipeiksi punttitreenistä, ettei niillä juosta 2-3 päivän jalkatreenin jälkeen.

yhdistää. Menee jalat tukkoon ja kasvaa liikaa. Teen niitä hyppyjä (kehittää ainakin räjähtävää voimaa) ja sitten ihan oman kropan vastuksella lihaskuntoa.

ap

Vierailija
19/27 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljän tunnin alitus ei naiselle(kaan) ole mun mielestä niin kova suoritus, että siinä fyysisillä ominaisuuksilla olisi vielä ratkaisevaa merkitystä. Näin persjalkaisena;)

Paljon treeniähän se kyllä vaatii. Mä juoksen 40- 70 km/viikko. Pitkäjalkaisempi, enemmän kestävyysjuoksuun soveltuva (naispuolinen) kaveri vetelee samoilla km-määrillä lähemmäs 3.30 h aikoja.

Muitakin kokemuksia kuulisin mielelläni.

ap

Vierailija
20/27 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljän tunnin alitus ei naiselle(kaan) ole mun mielestä niin kova suoritus, että siinä fyysisillä ominaisuuksilla olisi vielä ratkaisevaa merkitystä. Näin persjalkaisena;) Paljon treeniähän se kyllä vaatii. Mä juoksen 40- 70 km/viikko. Pitkäjalkaisempi, enemmän kestävyysjuoksuun soveltuva (naispuolinen) kaveri vetelee samoilla km-määrillä lähemmäs 3.30 h aikoja.

Muitakin kokemuksia kuulisin mielelläni. ap

Oles hyvä;) Tokihan fyysisest ominaisuudet tulee jossain kohtaa vastaan: olen ymmärtänyt, että vain n 5% pystyy juoksemaan maran alle 3 h, vaikka treenaisi kuinka. Mutta alle 4 h menee vielä;)

Tsemppiä treeniin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän