opintovapaalta työhön paluu
Onko kenelläkään kokemusta?
Olen ollut reilu puoli vuotta opintovapaalla ja nyt palaamassa töihin. Minun tilalleni otettiin sijainen, joka työsuhde päättyy elokuussa, vaikka omani alkaa kesäkuussa. Nyt esimies ilmoitti, etten voi palata entiseen työhöni vaan "vaatimattomampaan" työhön, koska heillä ei ole tarvetta lisätyövoimaan. Voiko näin tehdä?
Kommentit (15)
voi, opintovapaa ei ole perhevapaaseen verrattava vapaa, jossa voi palata lain mukaan entiseen työhönsä. Ilmeisesti tähän ollaan tekemässä tai suunnitteilla on jotakin parannuksia.
Yritä nyt edes sanoa että ei käy, haluat oman työsi takaisin. Viimeistään sitten elokuussa kun sijainen lähtee. Itse olen ollut opintovapaalla ja palannut takaisin samaan työhön joten kokemusta ei ole, mutta pidä kiinni oikeuksistasi.
voida yksipuolisesti muuttaa ilam erityisiä perusteita.
Esimieheni on suoraa sanottuna katkera mulkero ja osasin aavistaa jotain tälläistä kun opintovapaata hain. Hän on todellakin mokannut, teki työsopimuksen sijaisen kanssa, ennenkuin minä olin tehnyt opintovapaa hakemuksen. Olen aivan varma että tämä on häneltä kosto. Työtoverini on sitä mieltä että töitä on ja olen ollut yrityksessä n. 20 vuotta töissä. Osaan hommat täysin. Soitin työsuojelupiiriin, mutta sielä vain sanottiin, että ota yhteys yrityksen luottamusmieheen. Hän ei ole vielä vastannut. Tuo opintovapaa laki on melko epäselvä myös työsuojeluihmisen mielestä. En oikein tiedä mistä saan tukea tähän asiaan!!
Ei ole olemassa mitään lakia tai asetusta, jonka mukaan omistaisit työsi. Työnantaja saa siirtää sinut toisiin samantasoisiin tehtäviin kuin mitä aikaisemmin teit eli palkkaa ei saa laskea, mutta mitään oikeutta palata entisiin töihin ei ole olemassa.
Käytännössä opintovapaalta palaavaan käytetään samaa lainkohtaa kuin perhevapailta palaavaan eli " työntekijällä on oikeus palata ensisijaisesti aikaisempaan työhönsä. Jos tämä ei ole mahdollista, on työntekijälle tarjottava aikaisempaa työtä vastaavaa työsopimuksen mukaista työtä ja jos tämäkään ei ole mahdollista, muuta työsopimuksen mukaista työtä."
eli katsotaanko mahdottomaksi palata entisiin töihin, siinäkin tapauksessa että sijainen jatkaa minun töissäni? tämä kohta on hieman epäselvä. Miksei sijaista siirretä niihin toisiin töihin?
kiinnostaa edellisessä vastauksessa se, että jos äitiyslomalta palaava tulee takaisin ja on olemassa äitiysloman sijainen, eikö tämän tosiaankaan tarvitse siirtyä pois ja antaa paikka takaisin palaavalle?
eli katsotaanko mahdottomaksi palata entisiin töihin, siinäkin tapauksessa että sijainen jatkaa minun töissäni? tämä kohta on hieman epäselvä. Miksei sijaista siirretä niihin toisiin töihin?
ja palatessasi huomaat, että et enää ole entisissä töissäsi. Tämä on täysin laillista niin kauan kun saat aikaisempaa työtä vastaavaa työtä eli esim. asiantuntijalle annetaan asiantuntijan vakanssi eikä määrätä suorittavaan työtön. Et omista niitä työtehtäviäsi ja työnantajalla on oikeus määrätä joku toinen niitä hoitamaan jopa senkin jälkeen, kun olet palannut takaisin.
minulle nyt tarjottu työ ei ole entistä työtäni vastaavaa. omani oli osittain reissuhommaa ja suunnittelua. työ jota minulle nyt tarjotaan on toimistossa istumista ja tilaustenkäsittelyä..
kiinnostaa edellisessä vastauksessa se, että jos äitiyslomalta palaava tulee takaisin ja on olemassa äitiysloman sijainen, eikö tämän tosiaankaan tarvitse siirtyä pois ja antaa paikka takaisin palaavalle?
mutta palaajalle pitää löytyä tasoltaan vastaavaa työtä. Kannattaa muistaa, että muutaman kuukauden kuluttua se opintovapaalta palannut voidaan siirtää muihin töisin sen enempiä perustelematta, koska työnantajalla on oikeus järjestellä töitä parhaaksi katsomallaan tavalla. Pätevää sijaista ei tarvitse laittaa pois, kun sijaistettava palaa.
minulle nyt tarjottu työ ei ole entistä työtäni vastaavaa. omani oli osittain reissuhommaa ja suunnittelua. työ jota minulle nyt tarjotaan on toimistossa istumista ja tilaustenkäsittelyä..
Sen pitää suunnilleen vastata koulutustasi ja osaamistasi ja olla yrityksen organisaatiokaaviossa sekä palkkataulukossa suunnilleen samalla tasolla kuin entinenkin työ. Esimerkiksi toimistosihteeri voidaan siirtää puhelinmyyntiin, jos palkka pysyy samana tai yhdessä työpisteessä työskennellyt LTO kiertäväksi sijaiseksi.
hmm..en tiedä mistä tiedät noin paljon, kun ei edes työsuojeluihminen ko. asiaan osanut vastata noin laveasti. Mutta samantasoista ei todellakaan tuo minulle tarjottu työ tule olemaan, sitäpaitsi matkakorvauksethan jää tässä minulle tarjotussa työssä täysin pois kun ei tarvitse matkustella.
ja silloin ei kannata antaa mitään selkeää vastausta, johon tartut. Olet voinut jättää jotain kertomatta tms., jolloin vastaus on väärä, mutta vetoat siihen silti.
Minä taas voin tällä palstalla vastata ilman viran velvoitusta, vaikka asioita työkseni hoidan. Joudut menemään oikeuteen, jos et suostu ottamaan tarjottua työtä vastaan ja siellä todennäköisesti häviät ( tai varmasti häviät antamiesi tietojen perusteella).
Ja huomasithan, että jos ei vastaavantasoista työtä ole tarjolla, riittää mikä tahansa tarjottu työ, jota työnantaja katsoo sinun kykenevän tekemään.
ajaksi kuin mitä aikoinaan anoit opintovapaata? Sehän on ihan vain työnantajan moka, eikä sen perusteella voi sinua heittää huonompaan duuniin. Soitapas liittoosi ja kysäise.