Purentakiskot?
Olettekko saaneet apua purentakiskosta? Itse puren öisin hampaita yhteen ja nyt tilanne on mennyt niin pahaksi että kivut kasvoissa, hampaissa yms. on helvetilliset. Eli pitänee tuo purentakisko hommata. Onko teillä kokemuksia, saitteko avun kiskosta vaivoihinne? Jostain luin että kiskon saattaa voida jättää pois jo parin kk:n käytön jälkeen, voiko tämä pitää paikkansa? Olen luullut, että sitä joutuu pitämään loppuelämän...
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Minkähän hintainen tuo kisko on? Ajattelin hommata tuon yksityisen kautta, niin saa avun nopsempaan. Kunnalliseen hammashoitoohan ei pääse...
AP
Syksyllä menen julkiselle ja arvio oli 250 eur. Kolme käyntiä.
Onneksi maksan veroja :-)
Ja ihan hyvin sai aikoja 2kk päähän.
Hormonihirviö kirjoitti:
Apteekista saa muistaakseni n. 70 eurolla todella hyvät, jotka muotoillaan itse kuumaan veteen ja sitten suuhun laittamalla. :)
Ja apteekistä ostin sellaiset mitä ei tarvitse muotoilla n. 70 euroa.
Aikaisemmin mi nulla oli 4 vuotta teknikon tekemät (/ n. 200 euroa plus käynnit) yksityisellä puolella ja auttoivat vaivoihin. Hukkasin ne ja ostin apteekista nämä ja ovat minusta parfemmat suussa kuin edelliset.
Pääsäryt hävisi taas heti, kun laitoin ne suuhun.
Moi ap! Purentakiskoja ei pitäisi joutua pitämään loppuelämää. Purenta kannatta käydä hiotuttamassa tasapainoon jollain kunnollisella hammaslääkärillä tai erikoishammaslääkärillä. Narskuttelija voi hyötyä myös purenta- eli masseter-lihaksia rentouttavista pistoksista ja hieronnasta.
Kannattaa hakutua purentaongelmiin perehtyneen hml/ehl hoitoon. Kunnallisissa palveluissa tätä ei yleensä osata hoitaa, eikä siellä välttämättä edes tiedetä mikä vaiva on kyseessä. Purukisko on laiskan ja tyhmän hammaslääkärin ratkaisu.
Mulla on stressistä pahenevaa narskuttelua. Öisin jyrskytän niin että alahampaat ovat jo tosi kuluneet. Päivisin mulla on kestokireys koko leuan alueella. Havahdun usein siihen, että hampaat ovat yhdessä ja kaiken lisäksi mun kieli on jännittynyt. Viimeiset 5 vuotta mun korvat on ollu jatkuvasti tukossa. Tää on ihan sietämätön kierre: leuat jumissa narskuttelusta, korvat tukossa. Yritän aukoa korvia liikuttamalla leukoja, jolloin leuat menee enemmän jumiin. Onko kellään samaa? Niska on myös tosi kireänä.
Kiskoja on ollut kahdet. Ekat sain yksityiseltä n. 18 v sitten. Ne oli kevyet, sirot ja tosi hyvät. Niiden hajottua hankin julkiselta puolelta uudet n. 8 vuotta sitten. Ne on ihan paskat. Isot, paksut, hankalat. Alusta saakka niiden kanssa on ollut olo, että vetävät mun leukoja omituiseen asentoon. Olen käynyt monta kertaa niistä valittamassa, mutta aina niitä on vain hiottu. Viimeksi jo sanoin, että tulen kohta hulluksi, tuntuu että revin leuat irti jotta tuo korvien tukkoisuus loppuisi. Mutta sitten taas hiottiin.
Mun purenta on ihan omituinen, ja nämä toiset kiskot on varmaan nyt sattumalta vähän pieleen tehdyt. Tavalliset ihmisethän näitä tekee, joten valuvirheisiin on mahis. Ja tämän pointti: jos kiskot ei tunnu hyvältä, käykää hiotuttamassa (saattaa auttaa). Tai teettäkää uudet. Itselläni nyt kokemusta kaksista, ja niiden ero on ollut valtava. Tosin onhan mun leuatkin iän myötä muuttuneet, nuorempana toki on tilanne ollut helpompi - eli ei välttis pelkästään kiskon tekijän vika. Epätoivoissani aion nyt testata tuota apteekin kiskoa ja jos se ei auta, teetän uudet kovat kiskot.
Olen käynyt tmd:stä tajuavalla fysioterapeutilla. Hän aukoi kaulan ja leukojen lihasten ja kalvojen jumeja ja neuvoi venytyksiä. Tietoinen rentouttaminen auttoi hoitojakson aikana. Mutta kun kireys alkoi taas pahentua lihaksissa, tietoinen rentoutus ei auttanu paskaakaan. Maksoin fyssarille lähes 200 euroa kolmesta käynnistä, ja hyöty kesti n. 3 viikkoa.
Mulla ei päänsärkyä ole koskaan, siinä olen outo. Useimmillahan se on sitten yhtä helvettiä, kun päätä särkee tai iskee jopa migreeni tämän vuoksi. Mulla nuo korvat on se heikoin lenkki. Niitä kyllä särkee aika ajoin.
Testasin hiljattain olla ilman kiskoja 3 vkoa. Koitin illalla rentouttaa leuan, keskittyä pitämään kieli lepoasennossa alahampaiden välissä ja preppasin itteäni että en pure. No joo, en ehkä purrut niin paljon, mutta unen laatu oli ihan hanurista kun säpsähtelin hereille ku tarkkailin narskutteluani ja kieleni asentoa. Leuat tuntui paremmalta kyllä, joten vahvistin tällä testillä että kiskot vaikuttavat leuan asentoon. Mutta hampaat kipeytyivät.
Siis: kiskot auttaa, jos ne on oikeanlaiset. Kiskot suojaa kyllä hampaita enihau, mutta jos ne on huonon malliset, ne vain pahentaa koko alueen ongelmia.
Tää on veemäinen ongelma. Tsemppiä ihan hitosti kaikille kanssakärsijöille!
ps: luin 5htp-lisäravinteesta. Se vaikuttaa keskushermostoon rauhoittavasti. Mun tapauksessa voisi jopa auttaa, sillä mulla on niin suuresti kytköksissä stressiin. Onko kokemuksia?
Vanha ketju, mutta ajattelin silti kysyä, että moneltako teiltä on poistettu ennen yökiskojen teettämistä yläviisurit?
Itselläni puhjenneet kummatkin yläviisurit kivuttomasti. Lääkäri suosittelee viisurin poistoa, mutta epäröin, sillä viisurin vierestä on jo poistettu aiemmin yksi haljennut hammas. Poistamalla hammas purukalusto saattaa alkaa kutistua, kun ei ole wnään hampaita millä pureskella. Tällä hetkellä siis tyhjä paikka poistetun hampaan kohdalla.
Tietääkö siis kukaan, että tekeekö kukaan lääkäreistä kiskoja ilman viisureiden poistoa?
Miten puhdistatte noita kiskoja? Kauanko olette käyttäneet ja miten säännöllisesti?
Käytän aina ja tykkään, en osaa nukkua ilman.
Mulla on neljännet menossa. Nämä ovat skannaamalla tehdyt ja parhaat. Puhdistan apteekista saatavalla oikomiskojeiden ym puhdistusaineella. Liotan aamuisin 5-20min ja harjaan kevyesti.
Nostetaanpa tällaista vanhaa ketjua. Miten kauan teillä on kestänyt tottua purentakiskoon ja millaisia oireita/tuntemuksia on alkuvaiheessa ollut? Sain oman kiskoni keskiviikkona, eli ke-to-yön oli ekan kerran suussa, ja torstaina olo oli niin huono että piti lähteä kesken päivän töistä kotiin ja koronatestiin... Päänsärkyä, väsymystä, raskasta oloa, kurkkutuntemuksia ym - soittelin hammaslääkärille, joka ei ollut kuullut että näin voimakkaita oireita tulisi, joten tiedä sitten lieneekö joku virus kuitenkin käynyt kolkuttelemassa. Mitään flunssaa en kuitenkaan saanut ja koronatesti oli negatiivinen. Sittemmin olo kyllä normalisoitunut, mutta lievää päänsärkyä tuntuu välillä vieläkin ja niskan/pään alueen lihakset juntturassa. En tiedä pahentaako vai parantaako kisko asiaa tällä hetkellä... Positiivista on se, että suu tuntuu aukeavan helpommin kuin ennen. Kontrollikäynti on kiskosta toki tulossa, mutta en tiedä olisiko sen hiomisesta apua, kun ei ole kyse siitä että joku tietty yksittäinen hammas tulisi kipeäksi tms.
Alussa meni kyllä tottua kiskojen kanssa nukkumiseen. Lähinnä siis tuntuivat ylipäätään luonnottomilta ja kuolaa valui paljon sekä yöllä olin unissani ne ottanut aina pois jossain kohtaa. Mutta pikkuhiljaa niihin tottui ja nykyään on vaikeampi nukkua ilman. Ja heti yksikin yö ilman kiskoja tietää seuraavana päivänä päänsärkyä. Kiskot olleet siis käytössä n. 7 vuotta.
Yksi vaihtoehto kiskoille on muuten botox, rentouttaa lihakset joilla narskuttelu tapahtuu. Vaikutus vaan ei kestä kauaa kerrallaan, sääli.
Minä sain myös kiskot tämän viikon tiistaina, taustalla vuosia kestänyt narskuttelu, joka kesällä alkaneen stressin vuoksi paheni todella paljon.
Julkisella kiskon teetätin ja sain ohjeen pikkuhiljaa totutella. Olen nyt neljä kertaa pitänyt sen n.30minuuttia ja aivan järkky kipu tullut. Alatakahampaat kipeät koko ajan ja paineisen tuntuiset, kaula kireällä ja arka, samoin leuka ja niska jumissa. Poskessa yksi vesikello, joka tuli ensimmäisestä kokeilusta.
Liekkö rajut alkuoireet, vai meniköhän kiskon malli pyllylleen. Kyllä ihan jännittää nämä koko yöksi laittaa. Buranaa ja panadolia saa ottaa aamuin illoin, mistä kyllä varoittelivat jo hammaslääkärissäkin.
Ensi viikolla kontrolliaika, saa kyllä katsoa tarkkaan, mikä noissa nyt mättää, kun hankalammaksi meni.
Ei kannata antaa hioa hampaita tuosta vaan, enemminkin korottaa jotain toista hammasta, jotta purenta saadaan kuntoon. TK:ssa helposti jättävät paikkauksessa liian matalaksi hampaan, sitten viereiset hampaat alkaa kulua, kun paikattu hammas on "montussa". Näin kävi itselle. Kiireellä loppuhiovat niitä hampaita paikkauksen jälkeen, ajattelematta kokonaisuutta. Tiedän lähipiiristä ihmisiä joilta on jouduttu erikoishoidossa korottamaan TK:ssa pilalle hiottuja hampaita.
Minulla ollut kisko jo kohta 30 vuotta. Kerran on jouduttu kulumisen vuoksi uusimaan ja nyt pitäisi uusia jälleen. En pysty enää nukkumaan ilman sitä. Iso apu! Rentouttaa heti purulihakset. Minulla on molemmissa leukanivelissä nivelrikko, ilman tukea olisin jo seonnut.
Kuinka usein käyttö näyttämässä kiskoja hammaslääkärille? Tarvitseeko käydä ns tsekkaamassa istuvuus vuosittain vai vain jos esim paikataan ja siinä kokeillaan?
Hajoaako ylähampaat, jos kisko alahampaissa?
Hirveesti hinnat nousseet. Vantaalla kunnallisella bruksismi/uniapneahammaskisko 750e.
Yths eli Ylioppilasterveydenhuollosta maksoi 220e plus käynneistä johtuvat kulut (26e per hammaslääkärikäynti). Eli vähän halvempi varmasti, kuin julkisella puolella.
Syyt kiskon hankkimiseen oli juuri yllä luetellut: jatkuvat, päivittäiset säryt kasvoissa, ohimoilla/jkoko päässä, leuoissa, korvissa, niskassa... ja mikään ei välillä auttanut.
Nyt eka yö nukuttu kiskon kanssa ja lupaavalta vaikuttaa. ensin kiskon asetettuani yökkäilin refleksistä, mutta se meni pian ohi. Tuli aika rento fiilis nukahtaa se suussa, kun leuat on oikeasti rennosti sen ansiosta!! Taisin vähän kuitenkin purra hampaita yhteen, kun etuhampaassa arkuutta harjatessa.