Purentakiskot?
Olettekko saaneet apua purentakiskosta? Itse puren öisin hampaita yhteen ja nyt tilanne on mennyt niin pahaksi että kivut kasvoissa, hampaissa yms. on helvetilliset. Eli pitänee tuo purentakisko hommata. Onko teillä kokemuksia, saitteko avun kiskosta vaivoihinne? Jostain luin että kiskon saattaa voida jättää pois jo parin kk:n käytön jälkeen, voiko tämä pitää paikkansa? Olen luullut, että sitä joutuu pitämään loppuelämän...
Kommentit (82)
Minulla on kiskot olleet vähän yli 6 vuotta. Olen ollut todella tyytyväinen. Edelleen pien hampaita yhteen, mutta migreeni on vähentynyt huomattavasti. Suosittelen lämpimästi!
Outo tuo saranallinen kun on alahampaissakin kiskot. Useimmiten kai vain ylähampaissa? Itse olin sille muoviseokselle allerginen enkä ole valitettavasti raskinut ja saanut aikaiseksi hankkia allergiavapaata versiota.
Mullakin ollut vuosikausia, ja auttaa. Käytän jatkuvasti joka yö. Hiljakkoin kokeilin viikon ilman kun olen ollut särytön pitkään. Heti palasi niska-, pään-, leuka- ja selkäsäryt!
Onko joku hankkinut raskauden aikana kiskot?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 21:14"]
Minkähän hintainen tuo kisko on? Ajattelin hommata tuon yksityisen kautta, niin saa avun nopsempaan. Kunnalliseen hammashoitoohan ei pääse...
AP
[/quote]
7 vastaa. Mä kävin yksityisellä. Kiskojen osuus ja niiden tarkastukset noin 500€.
[/quote]
Aika hintavaksi on tullut. Arvioisin hinnan yksityisellä n. 230 -280 e käynteineen. Hammasteknikko ottaa oman osuudensa kiskosta n. 130e. Loput pelkästään pakollisia lääkärin käyntimaksuja, siis ilman mitään toimenpiteitä. Kunnalla melkein saman hintaiseksi tulee, kuin yksityisellä.. Ainakin näin vuonna 2014
T.Hammashoitaja
Sain pari viikkoa sitten kiskot. Korvat oli kipeät, kaulaan särki, oli palan tunnetta kurkussa ymym. Onko teillä pesuvinkkejä? Joka päivä vedellä, harjalla ja esim. fairylla/saippualla? Entä mitä apteekissa myydään, oli jotain poretabletteja? Minkä merkkistä ja mitä maksaa, kerrako viikossa niillä puhdistellaan?
Auttaako kiskot niskakipuihin? Tuntuu, että joka päivä päätä särkee ja niskat niin jumissa, ettei mitään rajaa... Hierojalla hypätty, jumpattu, venytelty, syöty tulehduskipulääkekuureja, mikään ei auta.. Aina nukkumaan mennessä, kun oon pääsemässä uneen, säpsähdän kun päässä heittää. Aivan kuin päässä ei hetkeen veri kierrä?? Mulla paha stressi, pitkään jatkunut, pää kipee monesti jo heti aamulla... Argh!!! Mulle kyllä tilauksessa sellanen mut ensin paikataan yks hammas ja otetaan vika viisuri pois.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 21:14"]
Minkähän hintainen tuo kisko on? Ajattelin hommata tuon yksityisen kautta, niin saa avun nopsempaan. Kunnalliseen hammashoitoohan ei pääse...
AP
[/quote]
7 vastaa. Mä kävin yksityisellä. Kiskojen osuus ja niiden tarkastukset noin 500€.
[/quote]
Olen kuullut, että hammaslääkäreissä on eroja tässä purentakiskoasiassakin eli toiset ovat taitavampia kuin toiset. Missä kävit laitattamassa kiskot? Minä tarvitsisin myös sellaiset. Hinta kuulostaa tosi halvalta. Olen saanut kauan sitten paljon kalliimpia arvioita, ihan tuhansia euroja arveli yksikin hammaslääkäri.
Mul on ollu kiskot kohta puolvuotta. Kipuja ei aikasemmin ollu mutta leuassa meni välilevy sijoiltaan ja sen hoitoon sitte sain kiskot. 170e plus hammaslääkäreitä joka kk siitä asti. Hintavaa joo mutta...mukavat on. Unohdan joka aamu ottaa ne pois kunnes sitte käyn syömää. Nykyään tosin alkaa ikävästi koskee olla ilman. Sujautan heti suuhun kun oon hampaat pessy. Leukalihakset kiittää ja niskakivut on kyllä kaikonnu.
Mun kisko on niin iso mötikkä, etten meinaa millään tottua siihen. Otin siitä oikein kuvan, onko muillakin vastaava
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 14:10"]
Mun kisko on niin iso mötikkä, etten meinaa millään tottua siihen. Otin siitä oikein kuvan, onko muillakin vastaava
[/quote]
Hui mikä ihme tuo rautajuttu tuossa on? Mun on samannäköinen suunnilleen, ilman tuota rautajuttua. Ja ilman sitä alaosan muovia, jossa rauta kiinni. Mutta kyllä mä sen suussa koko ajan tunnen. Nukun suu kiinni, paitsi kiskon kanssa suu auki ja ylähuuli tosi kuiva ja halkeilee eli joudun rasvaamaan sitä koko ajan. Vaikka aluksi sylkeä erittyi ihan liikaa, nyt on toisinpäin eli suu on kiskon kanssa liiankin kuiva. Öisin herään siihen että kielellä on nuolaistava kiskoa kun tuntuu niin kuivalta koko suu.
Rautajuttu on saranat, eli pystyn pitämään suuta auki tuon kanssa. Ehkä ne tekevät siitä vielä vähän suuremman tuntuisen suussa.
-33
Onko muilla ongelmaa, että aamulla kun ottaa pois kiskot, hengitys haisee aivan järkyltä? Myös kiskot haisevat, vaikka kuinka hoitaa ja putsaa?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 14:20"]
Rautajuttu on saranat, eli pystyn pitämään suuta auki tuon kanssa. Ehkä ne tekevät siitä vielä vähän suuremman tuntuisen suussa.
-33
[/quote]
Mulla on kisko kiinni vain ylähampaissa eli yläosa on valettu hampaiden muotoon ja alaosa on tasainen. Niissä kohdissa, joissa alahampaiden yläosa ottaa kiinni kiskoon on pienet kolot, ihan ehkä puolimilliä kuoppaa. Kyllä sen kanssa nyt muutaman sanan sanoo, mutta ei mitään keskustelua käy. Sulla siis vissiin ylä ja alahampaissa tuo akryylimuotti kiinni. Näitäkin on siis erilaisia. Vaikealta kyllä ehkä tuntuisi tottua tuollaiseen, jossa on metallisaranat kiinni. Eikö ne paina poskiakin ja tunnu sinne ikävästi.
Minullakin on useat hampaat ja paikat halkeilleet ja poskien sisäpuolella vähän sellaiset pitkulaiset kohoumat. Yksi halkeamia korjaillut lekuri sanoi, että puren varmaan leukoja yhteen, muttei sanonut mitään kiskojen hankkimisesta. Toinen lekuri paikkaili haljenneita hampaita muttei sanonut myöskään mitään kiskoista. Todella ärsyttää hammaslääkärit, jotka eivät paneudu asioihin. Täytyy kai harkita hankkimista.
Vierailija kirjoitti:
Outo tuo saranallinen kun on alahampaissakin kiskot. Useimmiten kai vain ylähampaissa? Itse olin sille muoviseokselle allerginen enkä ole valitettavasti raskinut ja saanut aikaiseksi hankkia allergiavapaata versiota.
Olen tuo sama ihminen ja nyt tosi tyytyväinen siitä, että kiskot jäivät aikanaan käyttämättä. Purenta on muuttunut tosi paljon (hyvään suuntaan) eivätkä kiskot olisi antaneet sitä myöten.
Olen käynyt ajoittain myös body voice -purentahieronnassa, opetellut nukkumaan alaleuka rentona sekä lopettanut muotoillun tyynyn käytön, koska tyyny puski alaleukaa väärään asentoon.
Olen käyttänyt hammaslääkärini siunauksella urheiluliikkeen muotoiltavia kiskoja nyt vuoden ajan. Lapsena minulla oli kova kisko. Minusta tuntuu, että molemmat ovat ihan yhtä hyvät. Mitään kummempaa eroa en huomaa.
Käypähoitosuosituksen sivuilla tutkimustuloksia
Neljän euron kisko kestää kolme-neljä kuukautta. Saan kovan kiskon hinnalla kiskot 25 vuodeksi. Lisäksi hampaiden paikkaukset jne. eivät ole katastrofi, jonka vuoksi pitäisi teetättää uusi kisko.
Jos särkyjä on eri puolilla päätä ja niskassa jo, varsinkin stressitilanteissa, suosittelen purentafysiologille menoa purentakiskon teettämiseksi - ei siis tavalliselle hammaslääkärille. Itse teetin ensin tavallisella hammaslääkärillä kiskon, joka osoittautui kelvottomaksi (lonksuikin) eikä auttanut. Kesti kauan ennen kuin älysin, että hyvän tuloksen saavuttamiseksi on mentävä purentafysiologille.
Hankin kiskon puolitoista vuotta sitten. Kärsin silloin jatkuvasta päänsärystä, niskan lihakset olivat aivan tukossa ja mies sanoi, että narskutan yöllä tosi kovaa. Aluksi tuntui, että leuka rentoutuikin kiskon kanssa nukkuessa, mutta sittemmin on alkanut tuntua, että pitkään käytettynä kiskon pureminen jäykistää leuat ihan yhtä lailla. Paras tulee kun käytän muutaman yön kiskoa ja muutaman yön nukun ilman. Olen myös kiinnittänyt huomiota hereillä ollessa leuan jännittämiseen ja koitan jumppailla leukaa välillä, kun tuntuu kireältä. Niska-hartiaseudun jumit on hellittäneet aika hyvin kiskon myötä.
Sain kiskon hiukan alta kahdensadan YTHS:ltä.