Hah! Tajusin vihdoinkin miksi mieheni on välillä niin kummallinen!
Hänellä on aistiyliherkkyys!
Oikeasti tämä on aika helpottava tieto.
Hän siis ei siedä melua ollenkaan. Lapsen riemunkiljahdukset sisällä ovat hänelle aikalailla tuskaa. Lapsi on nyt 2½ vuotias, joten meteliä mahtuu tähän taloon jo aikalailla.
Mies usein myös sanoo ruoasta että siinä on "outo tekstuuri" ja häneltä jää nämä ruoat syömättä. Suolaa hän ei siedä ruoassa lainkaan ja mm. Lemon curd tahnasta hän sanoo että siinä on outo sivumaku. Simpukat, etanat, katkaravut jne jäävät syömättä sen "tekstuurin" takia. Myös mannapuuro, kesäkeitto, tofu ja halloumjuusto jää syömättä juurikin tuon mystisen tekstuurin takia.
Vähänkin vahvemmista hajuista hänellä alkaa särkemään päätä. Sitä hajua ei tarvitse olla edes paljoa niin jo alkaa valitus. Itsellänikin alkaa särkemään päätä jos jollain on paljon hajuvettä, mutta mies valittaa joskus vahvasta hajusta, enkä minä haista mitään.
Tottakai on harmi että hänellä on tälläinen yliherkkyys, mutta aika helpotus tuo on tajuta että miksi hän on välillä niin äksy, valittaa päänsärkyä tai on pahoinvoiva.
Kommentit (6)
itse olen myös meluherkkä ja sen vaistoavat ihmiset musta, ainakin mun lähimmät ihmiset näkee mun naamasta koska kipuraja ylittyy. Se on aika hankalaa, mutta onneksi kukaan ei ole suuttunut siitä että komennan muidenkin lapsia hiljaisempaan leikkiin tai riehumiseen.
Mä olen myös kauhean kineettinen ihminen. Koko elämä kulkee jotenkin mun sorpienpäiden kautta. Eli muistan paljon miltä joku asia tuntuu sormissa. Jos näen vaikka kuvan jostain puusta voin tunte sen sormissani.
Noi maku asiat ei ole mulle niin vaikeita, mutta todellakin esim. sienen kosstumus tuntuu kamalalta suussa. Inhoan myös kaikkia lämpimiä keittoja. Näiden erikoisuuksien kanssa on välillä vaikea elää, mutta toisaaltaan kun on rehellinen itselleen ja lähimmilleen niin sopeutuu.
itse olen myös meluherkkä ja sen vaistoavat ihmiset musta, ainakin mun lähimmät ihmiset näkee mun naamasta koska kipuraja ylittyy. Se on aika hankalaa, mutta onneksi kukaan ei ole suuttunut siitä että komennan muidenkin lapsia hiljaisempaan leikkiin tai riehumiseen.
Mä olen myös kauhean kineettinen ihminen. Koko elämä kulkee jotenkin mun sorpienpäiden kautta. Eli muistan paljon miltä joku asia tuntuu sormissa. Jos näen vaikka kuvan jostain puusta voin tunte sen sormissani.
Noi maku asiat ei ole mulle niin vaikeita, mutta todellakin esim. sienen kosstumus tuntuu kamalalta suussa. Inhoan myös kaikkia lämpimiä keittoja. Näiden erikoisuuksien kanssa on välillä vaikea elää, mutta toisaaltaan kun on rehellinen itselleen ja lähimmilleen niin sopeutuu.
Tuo meluhomma on ehkä eniten aiheuttanut minulle harmaita hiuksia. Omasta mielestäni kun maailmaan mahtuu ääntä, joten on ollut vaikeaa ymmärtää miksi mies on aina komentamassa lasta.
On vain helpompaa suhtautua tuohon(kin) kun tajuaa että mies ei vain kestä kovaa meteliä.
Samoin tuo ruokailu on sellainen että en ole voinut ymmärtää. Monesti on tullut mieleen että olenko niin huono ruoanlaittaja että mies yökkii sen takia, mutta nyt tajuan että vika ei ole minussa. Ei se vika ole sinällään miehessäkään, ei ole hänen vikansa että jotkin ruoat tuntuvat oudoilta suussa.
En tiedä että onko mies itse miettinyt tuota yliherkkyyttä ollenkaan. Ajattelin ottaa asian puheeksi kunhan hän tulee töistä ja on rauhoittunut hetken.
Ap
Täällä monet ketjut, joissa ihmetellää kanssasihmisten kummallisuuksia, ovat täynnä tunnistamattomia aistiyliherkkiä. Esim. kummallisin isäntäväki -ketju. Ulkopuoliset eivät ymmärrä aistiyliherkkyyttä ja siitä johtuvaa käytöstä, eivätkä nämä herkät hoksaa yleensä kertoa siitä. Kaikki eivät ehkä itse edes tiedä olevansa aistiyliherkkiä, vaan vetäytyvät vain tilanteista, joita eivät kestä. Ja ulkopuoliset sitten ällistelevät, kun eivät tajua.
t. aistiyliherkän asperger-miehen puoliso
Visuaalinen, auditiivinen, kineettinen ja näiden kombinaatiot.
Oppimistyylien jaottelussa löytyy myös nuo samat.
http://www.slideshare.net/fanniahonen/erilaiset-ihmiset-ja-oppimistyyli…
Miehesi voisi saada apua korvatulpista, semmoisista teetetyistä, joihin voi valita erilaisia suodattimia. Niihin voi siis myös valita sellaiset vaimentimet, jotka blokkaa vain vähemmän ääntä.
Ne on kalliita, mutta kestää kauan - mun veljellä on ollut semmoiset n. 15 vuotta. Vain niitä suodattimia pitää vaihtaa välillä.
Esim. tällainen firma tekee niitä:
http://www.suojainexpertti.fi/