Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu, että esim. Teknillisiin korkeakouluihin/yliopistoihin on niin helppo

Vierailija
08.05.2012 |

päästä sisään lukemaan, vaikka niistä valmistuvilla sitten on parhaimmat työöllisyysnäkymät ja varmaankin parhaat palkatkin?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...juurikin tuo pitkän matematiikan ja fysiikan lukemattomuus lukiossa. Ehkä turhan harva on edes tutustunut näiden opintojen tarjoamiin mahdollisuuksiin, kun hylätään vaihtoehto esim mielikuvien perusteella.

Vierailija
2/33 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkkitehditkin valmistuvat ko. paikoista, eikä noihin paikkoihin kovin helpolla pääse...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin pyrkisin määrätietoisesti sinne. Lukiossa sentään luin laajan matikan ja laajaa fysiikkaakin pari ekaa vuotta. Pyrkisin lukemaan vaikka logistiikkaa. Huoh, nyt olen vanha humanistikropsu.

Vierailija
4/33 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknilliselle alalle vaadidaan yleensä pitkä matematiikka toki on kiintiöitä lyhyenkin suorittaneille, mutta heitä on vähemmän. Se että vain pitkän matikan suorittaneet hakee, rajaa jo pois ison osan lukiolaisista.

suorittaa pitkää matematiikkaa vastaavat opinnot teekkariutensa alkutaipaleella.

Vierailija
5/33 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelu on työlästä ja vaativaa. Ei hauskaa hörhöilyä vaan tylyä puurtamista laskareissa. Kyllähän sen muutenkin Suomessa näkee. Kaikenlaisille media-aloilla ja kasvatustieteet yliopistossa ja muut on mahdottoman suosittuja. Niin, niissä opiskelu on kevyttä ja hauskaa. Ongelma tuleekin, kun pitäisi päästä töihin. (poislukien lto:t ja lo:t, mutta pieni palkka niilläkin) Joku fysiikka on vaikeaa ja teettää 10-kertaa enemmän töitä kuin vaikka kasvatustiede, mutta oletteko kuulleet työttömästä fyysikosta?

Olen itse lukenut kaksi tutkintoa. Toisen harrastemielellä yliopistolta yhdistellen yhteiskuntatieteitä, viestintää ja kasvatustiedettä. Oli tosi antoisaa ja sivistävää tuo opiskelu. Sitähän olisi voinut opiskella, kuinka paljon vaan ja siitä nautti, koska kurssit eivät olleet kovin haastavia vaan sopivia ja oli mukava duunailla ryhmätöitä keskustellen. Toinen tutkinto on taas DI ja se oli äkäistä raatamista ja kuivaa. Toisaalta siitä tutkinnosta olen työuran saanut ja palkkani. Sen lisäksi tuo toinen tutkinto on DI:n päälle mukavasti täydentävä ja lisännyt työmarkkinoilla mahdollisuuksia. Se siis sopii lisukkeeksi, ei ainoaksi.

Vierailija
6/33 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja fyssaa ja kemiaa vähätellään nimen omaan kun teknisten tieteiden opiskelusta on kyse. Kumma kyllä lääkärit tarvitsevat niitä samoja, mutta jostain syystä he kelpaavat palstalaisillekin.

Tytöt edelleenkin saa jostain idean, etteivät muka selviä niistä, kun ei ole "matikkapäätä"

Naisen logiikka ei riitä :)

Helpompi opetella lääkiksen pääsykirjat ulkoa. Sitä se lääkis on ulkolukua.

Lääketiede olis hukassa jossei inssitsuunnittelis/ tekis lääketehtaita ja proteeseja, lonkkaniveliä ym.

Vierailija
7/33 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknilliselle alalle vaadidaan yleensä pitkä matematiikka

Haluaisin tähän tarkentaa, että ei missään vaadita lukion pitkän matematiikan suorittamista, mutta pääsykokeiden tehtävät on laadittu niin, että pitkän matematiikan opeilla ne voidaan ratkaista. Mutta siis pitkän matematiikan suorittamista ei sinänsä kontrolloida (toki siitä saa enemmän alkupisteitä kuin lyhyestä).

Vierailija
8/33 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelemaan voi päästä muutamille laitoksille lyhyelläkin matikalla, mutta käytännössä pitkää matematiikkaa vastaava oppimäärä pitää suorittaa ekan opiskeluvuoden aikana.

Teknilliselle alalle vaadidaan yleensä pitkä matematiikka

Laajaa matematiikan suorittamista ei vaadita Haluaisin tähän tarkentaa, että ei missään vaadita lukion pitkän matematiikan suorittamista, mutta pääsykokeiden tehtävät on laadittu niin, että pitkän matematiikan opeilla ne voidaan ratkaista. Mutta siis pitkän matematiikan suorittamista ei sinänsä kontrolloida (toki siitä saa enemmän alkupisteitä kuin lyhyestä).

Vierailija
9/33 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä enemmän sieltä valmistuu porukkaa, tai sitten saavat ihan vain oppilasmäärien mukaan. Varmaan molemmat ratkaisevat.

Vierailija
10/33 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitten käytännössä omat laskutaitoni eivät pitkästä matematiikasta ym. huolimatta riittäneet. Olisin voiniut käyttää kaikki illat ja viikonloput harkkoihin ja kertaamiseen, mutta kun pelkästään se puuttuvien taitojen kiriminen ei riittänyt, vaan lisänä olisi pitänyt vielä oppia kaikki uusi asia, joka pohjautuu sille vanhalle, niin oli pakko vain luovuttaa.

Tämä ei siis mitenkään valituksena, koska löysin lopulta toisen reitin ihan yhtä kivalle alalle, vaan lähinnä kertomuksena siinä, mitä nuo isot sisäänottomäärät tekevät. Ehkä isompi osa hakijoista on varovaisempi, eikä heillä ole kuvitelmia omasta osaamisestaan, kuten minulla oli?

Vierailija
11/33 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä enemmän sieltä valmistuu porukkaa, tai sitten saavat ihan vain oppilasmäärien mukaan. Varmaan molemmat ratkaisevat.

Ainakin aikaisemmin teknilliset yliopistot ja TKK saivat rahoitusta valmistuneiden määrän mukaan. Esim. AMK:t saivat rahaa oppilaslukumäärän mukaan. Nykyään tilanne voi olla erilainen, kun yliopistolaki muuttui.

itse olen muuten opiskellut aikoinaan molemmmista tutkinnot, eli olen yhdeltä alalta AMK-insinööri ja tuon tutkinnon jälkeen hain opiskelemaan DI:ksi (hiukan eri aihealueesta). Lukiossa luin vain lyhyen matematiikan ja fysiikan, mutta silti sain kurssit kunnialla läpi (minulta hyväksiluettiin vain yksi matematiikan kurssi AMK-tutkinnon varjolla), fysiikan aihepiiristä luin jopa ylimääräisiä kursseja. Mutta sitä en kiellä, etteivätkö nuo matematiikan kurssit DI-opinnoissa olisi teettäneet minulle töitä.

Vierailija
12/33 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

...et sitten osannut ajatella, että joillekin ne humanistisen alan teokset vastaavat sitä sinun shakin peluutasi..? Itse paljon mieluummin tutustun teorioihin eri yhteiskuntien ja kulttuurien lainalaisuuksista kuin pyörittelen nappuloita ruudukolla tai koodeja ruudulla... Olen jo tosin työelämässä, eikä enää olisi varsinaisesti tarvetta opiskella, mutta edelleenkin omaa asiantuntijuuttani kehittäen luen kaikenlaista alaani liittyvää puhtaasta omasta mielenkiinnostani.

Vierailija
13/33 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kouluja on niin paljon ja paikkoja nostettiin IT-buumin aikana.

t. KTM

Vierailija
14/33 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2012 klo 15:34"]

En tajua, mikseivät tytöt suuntaa sinne vaan änkevät kaiken maailman alipalkatuille lähihoitaja-aloille?

Palkkataso hyvä, mahdollisia töitä laidasta laitaan.

Suosittelen TKK:ta (tai nyk. Aaltoa) kaikille naisille, lukekaa nyt herrajumala ne pitkät matikat ja fyssat samantien.

t. Di-nainen

[/quote]

Ai vaikka ei kiinnostaisikaan? Minun mielestäni myös teknillisellä alalla olisi kiva, että opiskelijat ja jo työelämässä olevat olisivat oikeasti kiinnostuneita alastaan. Itse opiskelen tällä hetkellä sairaanhoitajaksi, ja olen todella motivoitunut opiskelemaan alaa. Tämän tutkinnon jälkeen haluaisin lukea vielä farmasiaa, koska olen kiinnostunut siitä.

Pakko sanoa, että kaltaisesi ihmiset ovat ällöttäviä. Ollaan olevinaan jotenkin erityisiä, kun ollaan naisia teknillisellä alalla. Itse olen ainakin tyytyväinen opiskelemaani alaan ja tämänhetkiseen elämäntilanteeseeni. Yrittäisit sinäkin.

Vierailija
15/33 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin otetaan liikaa sisään. Varsinkin tietotekiikka-alalle on otettu liikaa sisään Nokia-buumin aikana ja nyt moni on työttömänä.

Teknilliset yliopistot ovat käytännössä nykyajan ammattikouluja, ei niissä esim mitään sivistävää opeteta.

Vierailija
16/33 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo lukiossa, koska vain pieni osa valitsee laajat matematiikat ja fysiikat.

Ja vaikka TKK:hin on helppo päästä sisään, niistä ei ole helppo päästä ulos. PErinteiset insinööritieteet ovat haastavaa opiskeltavaa. Joiltain loppuvat kyvyt kesken ja vaihtavat muualle. Joku ihan koneosasto, siellä on ehkä vaikeinta matematiikkaa heti teknillisen fyssan jälkeen, ja tarkoitan siis nyt lujuuslaskentaa lähinnä.

Vierailija
17/33 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäänotto on niin törkeän iso. Samalla tulee koulutettua ihan liikaa insinöörejä pieneen maahan ja kilpailu työpaikoista on kova.

T.yks Otaniemen DI

Vierailija
18/33 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa on päästä sisään, kun on kunnialla suoritettu laaja matematiikka ja fysiikka/ kemia kasassa. Harvapa noita lukiossa jaksaa, sinänsä sääli.

DI:ksi valmistuminen onkin sitten ihan eri asia. Se vaatii hieman enemmän työtä, kun useimmat muut yliopistotutkinnot.

Vierailija
19/33 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI:ksi valmistuminen onkin sitten ihan eri asia. Se vaatii hieman enemmän työtä, kun useimmat muut yliopistotutkinnot.

Minusta teknisissä ja luonnontieteissä on helppoa, kun tarvitsee vain ymmärtää asiat ja treenata laskurutiini. Tai esim. ohjelmoinnin kanssa aika sama. Kivaa hommaa, monihan ratkoo jotain ristikoita tai pelaa shakkia huvinkseenkin, tämä menee samaan kategoriaan. Ei lukea hulluna tuhansia sivuja 0.5 opintopisteen tentteihin kuten humanistisissa aineissa... ;)

t. FT, fysiikka

Vierailija
20/33 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo lukiossa, koska vain pieni osa valitsee laajat matematiikat ja fysiikat.

Itseäni ei vielä lukioiässä kiinnostanut koulu yhtään ja yritin luistella helpolla läpi vaan. Eli lyhyt matematiikka tuli otettua tietysti. Näin vaan olen matemaattisella/teknisellä alalla (tietojenkäsittelijä, FM) nykyisin :) Eikä ne opinnot olleet edes vaikeita, loppujen lopuksi ne lukion asiat on ihan yksinkertaisia opetella itse siinä opintojen ohessa.

Lähinnä halusin sanoa tämän siksi että kukaan ei luulisi että jos on tullut valittua väärin lukioiässä niin sitten olisi muka ovet loppuiäksi suljettu teknisille aloille. Ei ne ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi