Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt APUA, miten teillä on järkätty ns. tärkeät paperit

Vierailija
07.05.2012 |

Joka vitsin vuosi sama juttu, kun pitää veroilmoitusta laittaa. AINA päätän, etten jätä viimeiseen hetkeen ja aina se jää. Osasyy on, että AINA osa tärkeistä papereista on väärässä paikassa. Nyt vinkkejä ja ideoita, miten teillä on järkätty talousasioihin liittyvät paperit, lääkereseptit, vakuutusjutut, osoitteet jne?

Mulla oli aikanani toimiva systeemi, mutta nyt kun on myös lasten papereita ja työpapereita, niin taas ne on sekaisin.

Tarvitsen oikeasti apua tähän!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossa on välilehdet tyyliin"reseptit", "pankki", "verot" "vakuutukset"

Firman kirjanpidossa mulla on A4kokoinen vihko, johon olen kirjannut tulot ja menot kuukausittain omille sivuilleen. Kun esim. toukokuu on kulunut, laitan klemmarilla toukokuun kuitit kiinni viimeiselle sivulle, jossa on lueteltu toukokuun asiakkaita/palveluita ja laskut sille sivulle, jossa on kuluja/laskuja toukokuulta.

Näin pysyy kirjanpito nätisti ajantasalla. on helppo laskea paljonko on missäkin kuussa tullut ja mennyt ja pitääkö kirjanpito kutinsa.

Pakko pitää homma yksinkertaisena, tämmöinen kooho ei muuten pärjää :D

Vierailija
2/10 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitää ikeasti miettiä tämä juttu. Mulla on ongelmana myös se, että säästän liikaa varmuudeksi ja sitten papereita on yksinkertaisesti liikaa. Mitä kaikkea säästätte?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerään yhteen mappiin kuukausittain kaikki paperit eli tiliotteet, maksetut laskut (jos sellaisia sattuu paperisena olemaan), erilaiset tärkeät liput ja laput. Sieltä ne viime vuoden mapista tässä vaiheessa vuotta löytyvät.

Vierailija
4/10 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitää ikeasti miettiä tämä juttu. Mulla on ongelmana myös se, että säästän liikaa varmuudeksi ja sitten papereita on yksinkertaisesti liikaa. Mitä kaikkea säästätte?

Onko teillä yritys, sehän määrittää aika paljon mitä kannattaa säilytää.

Esim. lapsivakuutuksista reseptit säilytetään omassa mapissa, ne ei taida tosin verotukseen mennä. Diesel-kuitit, puhelinlaskut, pyykinpesuainekuitit, työvaatekuitit, jos olette käyttäneet kotitalousvähennyksiin oikeuttavia palveluita, niin ne tietysti omaan välilehteen

Täytyy tähän väliin todeta, että ennen yritystä en mitään kuitteja verotusta varten säästellyt..

Vierailija
5/10 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin mulla oli ennen. Mutta sitten on papereita, jotka eivät liity tavallaan kalenterivuoteen. Ja aloin ottamaan niitä erilleen, tyyliin vakuutussopparit, talon paperit. Sitten alkoi tulla alsten papereita, ja tein heille omat mapit. Lopulta un systeemistä tuli niin sekava, että en enää jaksanut ylläpitää sitä ja nyt mulla on töitä otettu vapaata, olkkarin lattia täynnä papereita ja viime vuoden viimienen palkkakuitti hukassa! Aarghhhh!

Vierailija
6/10 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkistointi on aika simppeliä kunhan vaan ensin vähän miettii, että mitä haluaa.

Mä tekisin näin: tee lista kaikista niistä papereista, joita tarvitset. Hanki kansio ja siihen välilehdet noille papreille (vakuutukset, reseptit, laskut, verotiedot jne). Sitten vain alat täyttämään mappia kiltisti sitä mukaa kun papreita postiluukusta tippuu. Homma ei toimi jos et laita niitä heti mappiin vaan paperit seilaa eestaas huushollissa.

Vierailija
7/10 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli heitättekö viiden vuoden päästä pois vanhat tossitteet? Vai mikä se säilytysaika nyt onkaan...?

Mulla on jonkun verran osakkeita ja niissä tarvii aina niitä ostohintoja, jos on myynyt jotain.

Vierailija
8/10 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun arkistoinnin ongelma taitaa osin olla toi, että säästän liikaa, joten mapeista tulee helposti liian isoja. Sitten niitä ei enää jaksa täytellä.

Vierailija
9/10 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin jotkut laatikot joissa nimilaput voisi ajaa saman asian. Sinne vaan sujauttaa oikeaan laatikkoon. Itse en ainakaan jaksa mapittaa, tiedän että jäisi tekemättä. Tällä hetkellä on vain yksi lipaston laatikko pyhitetty "kaikille tärkeille" papereille.

Vierailija
10/10 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on laskuille oma mappi, etusivulle on merkattu kaikki laskunlähettäjät ja sit vaan maksettu lasku oikeaan kohtaan. Mulla on sellainen numerovälilehti 1-20.

Verojutuille on oma mappi, samalla systeemilla on jokaiselle perheenjäsenelle oma välikkö.

Toimii ja paprut pysyvät tallella.

Muovitaskuja on erilaisia, niitäkin voi hyödyntää.

Vammaisen lapsen paperit on sit omissa mapeissaan, paperia on niin paljon, että kolmas mappi menossa....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä