Mitä teidän tokaluokkalaiset lukevat?
Oma lapseni on kielikylpyluokalla ja on siis oppinut lukemaan koulussa ensin vieraalla kielellä. Osasi lukea kyllä kouluun mennessään, mutta lukemista vieraalla kielellä tulee niin paljon, että suomeksi lukeminen on jäänyt liian vähälle.
Poika lukisi lähinnä Miina ja Manu -tyylisiä, hyvin lyhyitä ja helppoja kirjoja. Millaisia kirjoja teillä muilla tämän ikäiset lukevat? Selvästi pidempiä ja vaativampiako jo?
Kommentit (8)
Jossain vaiheessa luki myös Pottereita, mutta ne oli vähän liian pitkiä vielä.
Meilläkin noita luetaan, mutta siis niin, että minä luen lapslle. Itse poika ei vielä ikimaailmassa valitsisi niin pitkää kirjaa.
Kuulemma sellaiset "puol viikkoo". T: 3
Meilläkin noita luetaan, mutta siis niin, että minä luen lapslle. Itse poika ei vielä ikimaailmassa valitsisi niin pitkää kirjaa.
lukee yleensä sanomalehdistä ja netistä hyvin tarkasti kaikki urheilu-uutiset, erityisesti kiekkoon ja futikseen liittyvät.
Nyt kun kiekkoharkat on tauolla on tehnyt lukudiplomia ja ahmii kultainen kukko sarjan kirjoja. Eli n. 70-130 sivuisia, joissa vähän isompi fontti. Aikaa kirjan lukemiseen on mennyt 1-3 päivää kirjasta ja vapaa-ajasta riippuen.
Meidän tokaluokkalaisen suosikkeja:
- Akut (sekä lehdet että taskukirjat)
- Potterit
- Risto Räppääjät
- Guinnessin ennätysten kirjat (suht lyhyitä juttuja kiinnostavista aiheista)
- Narniat
- Mammuttikoulut (nämä ovat helppolukuisia)
Netissä lukee Wikipediaa.
5-vuotias rakastaa Vihreä banaani -kirjoja. Niissä on monia tosi helppolukuisia.
Risto Räppäjiä
Kummitusperhe Kammosia
Reuhurinnettä
Aku Ankkoja
Autolehtiä
Guinnesin ennätysten kirjaa
Koululaisvitsejä
(meillä ihana fiksu opettaja antanut vakiläksyksi lukea joka päivä kotona 15 min mieluista kirjaa. Tämä on todella hyvä juttu, koska poika lukee mielellään kunhan vaan saa alotettua. Jos tota läksyä ei olisi, lukisi vain noita listan neljää viimeistä)
Lukeminen meillä vielä aika hankalaa. Lyhyt helpot kirjat ovat minusta hyviä, koska menee motivaatio, jos teksti liian vaikeaa.
Joka päivä pyritään lukemaan jotain kirjaa. Omatoimisesti ei kyllä lue, mutta pyydettäessä ihan mielellään eli ei tarvitse pakottaa.
Isosisko oli samanikäisenä lukenut kaikki Neiti Etsivät.
Olen yrittänyt kannustaa ja meillä on itsellä hirveät määrät hyviä kirjoja. Vähän harmittaa, ettei ole yhtään kiinnostunut. Urheilu vie mukanaan.