Harmittaa, taas epäsopivat kengät kaapissa
Ostin aivan ihanat vagabond kengät pari päivää sitten. Myyjäkin vakuutti niiden olevan oikean kokoiset jalkaani, mutta taitavat olla liian pienet kuitenkin. Liikkeessä tuntuivat oikein muakavalta,kun ensimmäisen kerran laitoin jalkaan niin ekan kilometrin aikana rakot jalkoihin :( Ens viikolla ostaan kokoa isommat, mitenhän noista pienistä kengistä pääsis eroon?
Kommentit (13)
Aikuisen ihmisen pitäisi itse tuntea, onko kenkä liian pieni. Kengän mallikin voi olla sopimaton, joten vaikka olisi sopiva koko, voi silti puristaa.Jos sovitit iltapäivällä, niin jalat ovat silloin turvonneet. Nahkakengän kuulukin olla napakka, koska se venyy käytössä. Itse oen tapastellut monet kengät sopiviksi kotona, laitan jalkaan ohuet kostutetut sukat ja alan tehdä kotihommia, vaikka tiskaan jne ne jalassa.
pitäiskään heti lähteä kilometritolkulla kävelemään. Ihan lyhyitä aikoja vaan ensin, ennenkuin muotoutuvat jalkaan.
Älä nyt ainakaan myyjää syytä.
Ei tarkoita että olisivat väärän kokoiset, niiden pitää vain muotoutua käytössä. Laastaria vain käyttöön
tuntua heti hyvältä jalassa. Nuo "sisäänajot" ovat ihan höpönlöpöä.
mutta tuskin se liike niitä takaisin ottaa, kun niitä on käyetty (kävelty noin 3km).
Itsekkin otin napakamman kengän, kun tiesin sen venyvän. Olin ajatellut niitä pehmentää aluksi lyhyillä matkoilla. Sen verran hurjat rakot tuli eilen, jotta toivoni venymisestä meni. Kosteaa sukkaa voisin toki kokeilla, kiitos vinkistä.
-Ap-
jos niitäkään. Ehkä mulla on oudon muotoinen jalka tai herkästi rikkoontuva iho. Olen siis mukavien kenkien ystävä enkä tod. osta turhamaisuuttani sopimattoman kokoisia/mallisia kenkiä.
vaan mainita hänen niitä suositelleen, kun kokoa pohdin. Itse teen ostopäätöksen, mutta toki kuulen mielelläni asiantuntijan mielipiteen.
-Ap-
Nahka kuitenkin venyy ja muotoutuu jalan mukaan. Kengistä voi tulla käyttämällä ihan hyvät tai sitten ei. Yleensä nahka on uutena niin jäykkää että helposti hiertää.
Apteekista saa niitä vihreässä paketissa olevia rakkolaastareita. En muista merkkiä. Ne auttavat todella hyvin kenkien hiertämiseen. Miehelläni hiertää kengät helposti ja käyttää aina uusien kenkien kanssa noita. Sitten kun kengät alkavat vähän venymään, menee ilmankin.
Tuo tapahtuu mulle melkein joka kerta uusien kenkien kanssa! Ja erityisesti näin keväisin kun otan kesäkengät käyttöön ja hyvästelen talvikenkäni: kesäkengät tekevät AINA ekoilla kerroilla mulle rakot joko kantapäihin tai sitten ison varpaan juurelle, jonka jälkeen jalka jotenkin tottuu, kenkä muotoutuu tai jotakin vastaavaa, mutta ekojen rakkokertojen jälkeen tuntuu loppukesän ajan kuin pilvien päällä kävelisi. Mutta kannattaa ostaa erityisiä rakkolaastareita, niitä sellaisia ns. nahkamaisia.
Vaikka kengät tuntuisivat kaupassa ihan täydellisille, ei ole mikään ihme, että ne saattavat alkuvaiheessa tehdä rakkoja. Ei se tarkoita, että kengät olisivat kokonaan käyttökelvottomat!
onneksi oli käsilaukussa, mistä sain apua jo kauppareissulla. Ilman niitä tuskin kotiin olisin selvinnyt.
-Ap-
Ehkäpä kenkäni löystyvät pikku hiljaa. Katsoin juuri, että aiemmatkin vagabondini ovat samaa kokoa ja mitä parhaimmat kengät nykyään (alussa taisivat nekin hiertää)
-Ap-
Sähän voit mennä liikkeeseen takaisin ja kertoa kokemasi sekä kengistä että myyjästä.