Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9-vuotias tyttö, rinnat alkaneet kehittyä..

Vierailija
05.05.2012 |

Jonkinlaista muutosta olen huomannut jo tässä talvenmittaan, mutta nyt tyttö totesi itsekin, että hänellä on rinnat alkaneet kasvaa. Ovat kipeätkin joskus.

Ollaan kyllä puhuttu murrosiän jutuista, eikä tyttö itse ole millänsäkään. Mutta mua vaan mietityttää, että eikö tää nyt ole ihan kauhean aikaista? Tyttö täytti 9v vasta muutaman kuukausi sitten! Itse olen ollut niitä häntäpään edustajia kehityksessä ja olin vissiin 14v ennenkun mitään tuntui tapahtuvan. (Silloin alkoi menkat, tissit mulle nyt ei kunnolla koskaan kasvaneetkaan :P)

Voiko liittyä jotenkin siihen, että tyttö on aika pitkä ikäisekseen. Mittaa nyt jotain 143-145cm, painaa hitusen päälle 30kg. Mikään paksu ei siis ole (jos nyt joku sitä meinaa, kun tavallista kai on, että lihavilla lapsilla puberteetti alkaa aikaisemmin)

Kokemuksia kellään?

Onko muilla tyttölapset olleet yhtä aikaisessa?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten alkaminen alle 9.5-vuotiaana on liian aikaista, mutta rintojen kehitys alkaa nykyään jo todella monella tuossa iässä (ja siitähän on vielä matkaa kuukautisten alkuun). Siitä on (toivottavasti) vähintään parikymmentä vuotta kun itse olit samanikäinen, ja siinäkin ajassa tyttöjen puberteetti on aikaistunut.

Vierailija
2/3 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttölapset vaan ylipäänsä. Murrosikä on viimeisen parinkymmenen vuoden aikana aikaistunut keskimäärin n. 3 vuodella niin pojilla kuin tytöilläkin, ja ihan 8-vuotiaanakin voi alkaa menkat. 10, 11-vuotiaista enää harvalla ei ole alkanut murrosikä ihan fyysisestikin.

Pojillakin karvoituksen kasvu ja sukukypsyys on aikaistunut huomattavasti, useimmilla pojilla kumpikin alkaa jo reilust ala-asteella.

Ennenhän tuo englannin kielestä juontuva teini-käsite (thirteen, 13) oli aika osuva, mutta nykyään on jo jäljessä keskiarvosta, jos vasta tuossa vaiheessa alkaa murrosikä.

t. terkka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoi rinnat kasvaa tuossa iässä, ellei aiemminkin. Kyllähän tuota tapahtuu.