Auttaisko joku taitava enkussa?!?
Opetan eka vuotta englanninkielistä luokkaa, ja kun OPS ja Yllin materiaali on alkuopetuksessa suomalainen, mutta opetuksen kieli englanti, se teettää usein paljon lisätyötä kun ei ole vielä rutiinia erikoissanastoon... Netistä löytyy kyllä paljon, mutta joskus se on hidasta, etenkin näin kevään kiireissä, joskus taas etenkin näillä aihealueilla niin paljon tieteellistä ym. termiä, että se ihan perussana on vaikea päätellä, mitä käytetään...
Jos saan sekä täältä, että parista muusta lähteestä saman tiedon, uskallan käyttää/opettaa lapsille:
On alkamassa just SUomen kasveja ja eläimiä käsittelevä osuus, ja pitäisi taas tehdä monistetta yms. suomalaisen kirjan tueksi, kaikki kun luokaltani ei edes suomea osaa, joten ainakin työkirja tehdään itse englanniksi:
Voisitko täydentää/korjata listaani, mulla on näissä haastetta kun hyvä kun tiedän tai tunnistan elukat/kukat suomeksi...kiitos tuhannesti sinulle. Please pistä ylös, jos et ole varma, niin tiedän millä vakavuudella otan vinkkisi. Kiitos tuhannesti!!!
-sinivuokko -?
-valkovuokko -?
-leskenlehti -?
-voikukka -dandelion?
-rentukka -?
-kullero -?
-västäräkki -wagtail?
-haarapääsky -? joku swallow, mutta mikä?
-telkkä -?
-isokoskelo -?
-kiuru -?
Laulujoutsen- whooper swan?
Peippo -?
Saimaannorppa -joku seal se varmaa on, mutta mikähän tarkemmin?
Huuhkaja- joku owl, mutta mikä?
KAstemato -earth worm?
simpukka -?
sinisimpukka -?
lehtokotilo -?
rapu (perus Suomen)- crab vai lobster?
lukki -mikä lie spider olis?
kyy - viper?
lude -?
kotilo -slug?
Selkärangattomat eläimet -invertebrates (tästä olen melko varma)
Niveljalkaiset- onks se crustacean (siis esim. lobsters, shrimps, grasshoppers jne.)
Nilviäiset -onks se mollucs? (esim. snails, slugs...)
Aiotko joka päivä kysellä täällä tommoista määrää sanoja ja muuta? Sulle tuskin tulee vuorokauden tunnit riittämään tohon hommaan. Ja vois olettaa, että sua itseäsi tulee jännittämään toi oma osaamisesi niin, ja lapset tulevat siitä sitten levottomiksi. Paljon muuten on muksuja siinä luokassa. "Pätevä ope" osaa kieltäytyä hommasta, joka ei tule toimimaan. Olen pahoillani, jos kuulostan ilonpilaajalta.