Kummi ei halua olla enää kummi, miten kertoa asia
lapselle? Yksi lapseni kummeista ilmoitti minulle irtisanoutuvansa lapseni kummiudesta, miten tuollaisen kauhean asian voi kertoa lapselle? En haluaisi kertoa oikeastaan lainkaan, mutta lapsi sen ikäinen, että kyselee kummeistaan ja haluaa tietää miksi ei tätä näe. Asia vaivaa mieltäni, kun kuitenkin haluan olla rehellinen lapselle. Ja olen todellakin yrittänyt saada tavalliset välit, siinä onnistumatta.
Kommentit (5)
Jos lapsi kyselee, voit todeta että jotkut pitää paremmin yhteyttä kuin toiset ja elämäntilanteita voi olla monenlaisia ym sopivaa.
Miksi vyöryttäisit ikävän asian lapsen "tunnolle". Hän voi ottaa asian henkilökohtaisesti, että hänessä on joku vika kun kummi ei halua olla kummi.
Nyt jätät tämän ex-kummin mätänemään omaan rauhaansa ja keksitte mukavaa puuhaa muitten ihmisten kanssa.
Meidänkin lapsilla on monenlaista kummia ja jotkut pitää yhteyttä ja jotkut eivät. Yhtä ei ole näkynyt sitten ristiäisten (lapsi 9v) ja ei sitä märehditä sen enempää.
Kummi ollut kuitenkin monta vuotta jonkin verran tekemisissä, sitten yhtäkkiä ei enää ollenkaan. Siis kyse ei ole kummista, joka olisi käynyt vain ristiäisissä. En tietenkään halua, että lapsi kokee, että hänessä olisi jotain vikaa kun kummi ei halua tavata, mutta koen että jokin selitys on lapselle paikallaan. Voin tietenkin selittää, että kaikki aikuiset eivät pysty sopimaan asioista, vaikka kuinka toinen haluaisi, että kohtaamiseen ja asioiden järjestämiseen tarvitaan aina kaksi osapuolta, yksin en voi näitä asioita paremmaksi järjestää. Olen lapsen puolesta surullinen ja pahoillani, en ikinä tule ymmärtämään ratkaisua, jossa jätetään toiset edes yrittämättä, mutta näyttää siltä, että mihin ei voi vaikuttaa, se on vaan luovuttava. Ap
Lapset ymmärtää paremmin kuin usein luullaan.
Syy kummisuhteen irtisanomiseen tuskin on lapsessa,joten se on hyvä hänelle sanoa ja kertoa mistä oikeasti on kyse.
koska mielestäni lapsi joutunut olemaan epätietoisuudessa asian suhteen kohtuuttoman kauan. Kiitos mielipiteistänne!Ap
Äiti selitti, että kummi oli hänen nuoruuden ystävänsä, mutta ei halua pitää enää yhteyttä. Ongelma siis aikuisten väleissä, sen tajusin kyllä jo alle kouluikäisenä selityksestä.
Jos joku "syy" oli, sitä en saanut edes tietää aikuisena.