Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten auttaa lasta kun on paha hämähäkkikammo?

Vierailija
05.05.2012 |

Alkaa mennä jo vaaralliseksi tämä touhu, heti aamusta oltiin tikattavana ensiavussa kun lapsi (12v) näki hämähäkin huoneensa katossa ja jotenkin siinä rytäkässä onnistui lyömään päänsä seinähyllyyn ja takaraivoon tuli 4cm pitkä haava.

Lapsi pelkää niitä tosissaan, ei ole mitään "hyi hämähäkki" meininkiä vaan ihan oikeasti kuvittelee, että ne hyökkää kimppuun vaikka asiasta on miljoonat kerrat puhuttu ettei suomen hämähäkkejä tarvi pelätä ja ne pelkää enemmän lasta kuin lapsi niitä.

Niin ja olenpa kerran ajanut melkein kolarinkin tuon kammon takia, kun autossa oli hämähäkki ja lapsi sai kauhean kohtauksen, hyvä ettei hypännyt vauhdista ulos :(. Mikä avuksi?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitatte tutkimalla hämähäkkien kuvia, katsomalla hämähäkkivideoita, lukemalla Suomen hämähäkkilajeista... Näin tehdään ihan psykologin luonakin kun jollaki on fobia.

Vierailija
22/63 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen aina pelännyt ja 60-luvulla ei meillä ollut edes TV:tä, mistä nähdä luontojuttuja yms. Perheessä muut eivät pelkää.

Hämähäkkipelko ei ole koskaan synnynnäinen vaan aina opittu pelko.Miltei joka tapauksessa pelon on opettanut eli siirtänyt äiti.

Miksi ne hämpyt pitää tappaa,mikä íhmeen ratkaisu se olisi??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua puri hämähäkki, kun olin lapsi. Se ei sattunut, hieman nippasi vain, mutta hämähäkkikammo muodostui pikku hiljaa. Kerran hyppäsin veneestä järveen, kun isohko hämähäkki oli liian lähellä minua... Joudun siis kauhun valtaan moisista otuksista. Älä ainakaan missään nimessä vähättele pelkoa, mitä lapsesi tuntee, sillä hänelle se pelko on todellista, ja vähättely ei todellakaan auta! Jokaisella on omat suuret pelkonsa.

Vierailija
24/63 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hämähäkkikammo. Kerran olin vessassa ja huomasin siellä hämähäkin seinällä kesken kaiken, sain niin hirveät sätkyt että syöksyin vaan ovelle ja huusin ja itkin ja hakkasin ovea ja huusin isälle että "auta, päästä mut pois täältä!". Ja mä olin oikeesti aivan kauhuissani, isä yritti rauhassa selittää oven toisella puolella että avaa se lukko, en mä pääse sinne muuten:D ja sain muutenkin samanlaisia sätkyjä kuin tyttäresi. Pahinta olisi ollut jos mua olisi pakotettu tappamaan sellainen tai pakotettu menemään lähelle.

Äiti tai isä tappoi ne aina kun tarvitsi, teini-iässä aloin tuntea kammon niin noloksi että pakotin itseni pysymään näennäisen tyynenä hämähäkin lähellä vaikka olisi mieli tehnyt juosta karkuun.

Nyt aikuisena edelleen kammoan niitä, ja en todellakaan mielelläni tapa niitä tai mene lähelle, mutta selviän jos joudu hämiksen kanssa kaksin samaan huoneeseen;)

Vierailija
25/63 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse samanlainen. Joudun ihan paniikkiin, jos jostain tulee yllättäen hämähäkki ja olen yksin kotona eikä ketään muuta ole tappamassa sitä. Nykyään pystyn liiskaamaan nenäliinan avulla niitä ihan pieniä parin millin pituisia otuksia, muut listin sitten heittämällä kirjan niiden päälle tms. Hyi saatana, tulee kylmät väreet kun ajattelenkin asiaa.

Vierailija
26/63 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse samanlainen. Joudun ihan paniikkiin, jos jostain tulee yllättäen hämähäkki ja olen yksin kotona eikä ketään muuta ole tappamassa sitä. Nykyään pystyn liiskaamaan nenäliinan avulla niitä ihan pieniä parin millin pituisia otuksia, muut listin sitten heittämällä kirjan niiden päälle tms. Hyi saatana, tulee kylmät väreet kun ajattelenkin asiaa.

täydellinen paniikki ja hysteriakohtaus se tulee lapsellakin, ei osaa ajatella sillä hetkellä mitään, karkuun on vain päästävä seurauksista huolimatta... Miten rohkaistut tappamaan niitä nenäliinalla? Tuokin kuulostaa ihan utopistiselta ajatukselta, että lapsi menisi niin lähelle hämähäkkiä ja vielä "koskisi" sitä. Jotenkin tää kammo on nyt saatava edes lievemmäksi...

Olisiko sinusta paha, jos "pakottaisin" lapsen tappamaan ihan pienen hämiksen, jos hän huomaisi ettei se ollutkaan niin kauheaa? Vai pahentaisiko se vaan tilannetta?

ap

Vierailija
27/63 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alle millinmittainen niin pystyn tappamaan hätäännyksissäni kengällä. Laitan siihen kuitenkin Hesaria tms. väliin.

Kesäisin on aina monta Raid-pulloa käsillä.

Silmät ummessa suihkutan siihen suuntaan missä se on.

Katson varovasti kaukaa onko kitumassa, vai onko kuollut käppyrään, hyi helvetti!

Otan sen kaukaa imurilla ja suihkutan vielä raidia perään. Joku muu saa sitten ottaa imurin pölypussin ja viedä roskikseen.

Sitä paitsi Suomessa on purevia hämähäkkejä. Mua sais purra vaikka kymmenen kyytä tai ampiaista mielummin kun kohtaisin yhtään hämähäkkiä.

Se purema ei ole se pelottava asia vaan se hämähäkki, oli sitten iso tai pieni.

Älä vaan vähättele tyttäresi pelkoa, äläkä pakota häntä "tutustumaan".

Vierailija
28/63 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakota tappamaan millään liinalla. Olet oikeasti hullu ja edesvastuuton vanhempi jos edes mietit laittavasi lastasi sellaiseen.

Lapsen pelko on todellinen!

Ja sinä vielä lisäät kauhua ja pelkoa lapsessa kun pakotat hänet koskemaan paperilla ja ylipäätään edes lähelle sitä hämähäkkiä.

googlaa araknofobia

Vierailija
29/63 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

SE on kamalaa, kun ei ymmärretä. Kerran oli pakko alkaa kiivetä takapenkiltä etupenkille, kun oli lukki takapenkillä. Sitten vasta tajusivat pysähtyä. Typerää, kun ei ymmärretä, ettei vi olla lukin kanssa.

Pakottaminen vaan pahentaa pelkoa.

Kerran kun tapoin lukin raidilla, se tiputti kaikki jalkansa, paitsi yhden. Yök. Se keskiruumis yksine jalkoineen oli ällö. Usein löytyy kasa jalkoja. Silloin mietin, onko lukki irrottanut jalkansa kuollessaan ja missä se ällö keskiruumis on. Tai onko joku lintu tms syönyt sen ruumiin ja jättänyt jalat vaan.

hämähäkkeihin auttaa raid huonosti. Lukkeihin hyvin, mutta se jäännös on ällöttävä, kun tosiaan ne jalat saattaa irrota. Tavallisella ei irtoa.

Vierailija
30/63 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämähäkeissä nyt vain on jotain niin karmeeta, että jotkut niitä pelkää jo ihan syntyjään. Minä kuulun tähän joukkoon. 8 jalkaa on paljon kamalampi kuin hyönteisten 6. Itse voit olla rauhallinen ja näyttää esimerkkiä. Jos kammo ei ajan myötä yhtään lievene, kysy neuvolasta fobioiden hoidosta.

Vierailija
31/63 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakota tappamaan millään liinalla. Olet oikeasti hullu ja edesvastuuton vanhempi jos edes mietit laittavasi lastasi sellaiseen.

Lapsen pelko on todellinen!

Ja sinä vielä lisäät kauhua ja pelkoa lapsessa kun pakotat hänet koskemaan paperilla ja ylipäätään edes lähelle sitä hämähäkkiä.

googlaa araknofobia

apujahan minä tässä pyytelinkin, miten voisi auttaa, mutta ihan kiva, että näin jo etukäteen haukuit minut pataluuhaksi :D

ap

Vierailija
32/63 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja erään kerran huomasin sellaisen huoneeni ovella ja huusin isää tappamaan sen. Isä ei tullut, vaan käski tappamaan itse. Olin mielestäni "vankina" huoneessani kun hämis oli ovella. Meni kauan kun itkin ja huusin isää tappamaan sen, vaan ei auttanut. Lopulta oli pakko mennä siitä ohi, ja huomata että hengissä selvisin.

Olin isälle kauan vihainen kun ei tullut, mutta myöhemmin ymmärsin tarinan opetuksen ja että ihan oikein toimi. Edelleenkään en pidä niistä otuksista, mutta en ole niin hysteerinen kuin tuolloin n. 10-vuotiaana..

Vierailija
33/63 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

SE on kamalaa, kun ei ymmärretä. Kerran oli pakko alkaa kiivetä takapenkiltä etupenkille, kun oli lukki takapenkillä. Sitten vasta tajusivat pysähtyä. Typerää, kun ei ymmärretä, ettei vi olla lukin kanssa.

Pakottaminen vaan pahentaa pelkoa.

Kerran kun tapoin lukin raidilla, se tiputti kaikki jalkansa, paitsi yhden. Yök. Se keskiruumis yksine jalkoineen oli ällö. Usein löytyy kasa jalkoja. Silloin mietin, onko lukki irrottanut jalkansa kuollessaan ja missä se ällö keskiruumis on. Tai onko joku lintu tms syönyt sen ruumiin ja jättänyt jalat vaan.

hämähäkkeihin auttaa raid huonosti. Lukkeihin hyvin, mutta se jäännös on ällöttävä, kun tosiaan ne jalat saattaa irrota. Tavallisella ei irtoa.

on huomattu, että on todellinen, kun mieluumin hyppäisi 80km/h vauhdissa autosta pois kun sietäisi hetken hämähäkkiä...

ap

Vierailija
34/63 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja erään kerran huomasin sellaisen huoneeni ovella ja huusin isää tappamaan sen. Isä ei tullut, vaan käski tappamaan itse. Olin mielestäni "vankina" huoneessani kun hämis oli ovella. Meni kauan kun itkin ja huusin isää tappamaan sen, vaan ei auttanut. Lopulta oli pakko mennä siitä ohi, ja huomata että hengissä selvisin.

Olin isälle kauan vihainen kun ei tullut, mutta myöhemmin ymmärsin tarinan opetuksen ja että ihan oikein toimi. Edelleenkään en pidä niistä otuksista, mutta en ole niin hysteerinen kuin tuolloin n. 10-vuotiaana..

tämmöistä ajattelinkin, mutta tiedän etten voisi jättää lasta huoneeseen, kuten isäsi teki koska tosiaan menee niin paniikkiin. Mutta ajattelin sitä, jos etsisin ihan pienen pienen hämähäkin ja laittaisin sen vaikka keskelle eteisen lattiaa, josta hämis ei pääse nopeasti mihinkään karkuun...

Jos siinä sitten katseltais sitä ja saisi kokeilla sitä nirhaamista. Muuten lapsella on sikäli helpompaa kun hämis on maassa, ei saa niin kauheaa kohtausta kuin jos se on seinässä tai katossa, sitten se on vähintäänkin maailmanloppu!

Vierailija
35/63 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on ihan kauheesti aina hämähäkkejä. Siis mansikkamaalla. Kyllä ne mansikat vie voiton. Niin voitin itse aikoinaan hämiskammon. Oli vaan pakko poimia mansikoita vaikka kokoajan jossain vilisti hämähäkki.

Vierailija
36/63 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisiko sinusta paha, jos "pakottaisin" lapsen tappamaan ihan pienen hämiksen, jos hän huomaisi ettei se ollutkaan niin kauheaa? Vai pahentaisiko se vaan tilannetta?"

t. -6-

ps. se on muuten pahaluha, ei pataluuha

Vierailija
37/63 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poimimaan pehmeäkuorisia marjoja lukkien takia. Lukit menevät imemään mansikoita ja etenkin vadelmia. Todella ällöttävää. Vadelmia poimiessa kammoni vain paheni.

Vierailija
38/63 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ennen huiskaisen puskaa ja katson, ettei mitään ole näkyvissä. Otan vain päällimmäiset mansikat. Puskan syvyyksiin en uskalla.

Jos yksikin näkyy niin siihen loppuu poimiseni.

Siellä on ihan kauheesti aina hämähäkkejä. Siis mansikkamaalla. Kyllä ne mansikat vie voiton. Niin voitin itse aikoinaan hämiskammon. Oli vaan pakko poimia mansikoita vaikka kokoajan jossain vilisti hämähäkki.

Vierailija
39/63 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumis nuppineulanpään kokoinen ja jalat kolmesenttiset ja ohuet vai onko lukki sellainen paksuruumiinen, vähän raidallinen?

Vierailija
40/63 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisiko sinusta paha, jos "pakottaisin" lapsen tappamaan ihan pienen hämiksen, jos hän huomaisi ettei se ollutkaan niin kauheaa? Vai pahentaisiko se vaan tilannetta?"

t. -6-

ps. se on muuten pahaluha, ei pataluuha

siis kysyin toiselta hämiskammoiselta olisiko se hyvä vai paha. Ilmeisesti se on paha. Täällä se on pataluuha ei pahaluha.

ap