Jättäisitko 7-vuotiaan 14-vuotiaan isosiskon hoiviin päivisin noin kuukauden ajaksi?
Isosisko siis katsoisi 7veen perään vanhempien työpäivän ajan, eli siis joko 11-16.30 tai 8-13.30.
Kommentit (32)
21, onko teidän teinillä vain oikeuksia, mutta ei mitään velvollisuuksia?
Olen päivittäin tekemisissä nuorten kanssa ja olen huomannut, että iloisimpia, onnellisimpia ovat sellaiset lapset, joilla ei ole ihan kaikkea ja jotka eivät saa ihan kaikkea ja joiden elämässä on kohtia, joissa heidän "täytyy" jotain. Useimmiten nämä lapset tulevat perheistä, joissa on useampi lapsi. Jos on vähintään toinenkin lapsi perheessä, siinä ehkä joutuu oppimaan odottamista ja sietämistä erilailla.
Meillä isosisko on 20, pikkusisko 1v. En jättäisi joka päivä, koska pikkuinen on huomiohakuinen ja elämyshakunen. Isosiskonsa on ihan erilainen, eivät ehkä jaksaisi toisiaan. Ja isosiskon on vaikea ymmärtää, miten pikkusisko ihan aikuisten oikeesti voi pudota parvekkeelta. Muutamia tunteja menee ihan hyvin.
Jättäisin, tuon ikäinen pärjää nuo tunnit hyvin yksinkin.
ei kuulu pienempien sisarusten vahtiminen lähtökohtaisesti. Muut kotityöt kyllä, mutta nuoremmistaan vastuussa oleminen on sellainen asia, johon en halua pakottaa. Onneksi teinit ovat ihan suostuvaisia vahtimaan pienempiä sisaruksiaan, jos ollaan pyydetty.
Mun mielestä ap:n suunnitelma kuulostaa ihan hyvältä, jos teinillä ei ole esim. kesätyötä, ja kyseessä on nimenomaan sisaruksen vahtiminen, eikä päivittäin ole tulossa mitään sisaruksen kavereita laumana kylään.
Itse hoidin 12 vuotiaana veljeni lapsia koko kesän n.6 tuntia päivässä . lapset olivat 4v ja 2v ja lisäksi ajoin mennen tullen n.8km pyörämatkan.
Oli ihan normaalia, että nuoret hoitvat lapsia.
Jättäisin. Itse olin 7v (eli ekaluokan jälkeen) lähes 2 kuukautta yksin päivisin (vanhemmat töissä, molemmat vaihtaneet juuri työpaikkaa, joten ei kesälomaa, uusi paikkakunta joten ei niin hyviä tuttuja, että olisi voinut pyytää vahtimaan minua.). Ja hyvin pärjäsin ja joka päivä sain ruuan ja mitään traumoja ei jäänyt.
Eihän 7v enää tarvitse varsinaisesti hoitaa, riittää kun huolehtii ruuan ja pitää silmällä. Tänä kännyköiden aikakautena ei siis vaadi 14v:ltä edes ihan jatkuvaa kotona oloa.
ei todellakaan olisi paha nakki!
itse olin mansikkamaalla koko kesän 10 vuotiaasta täysikäsyyteen asti. ja sen päälle jeesasin äitiä kotihommissa.
tuon ikäiselle.
Todellakin maksaisin. Itse olin 15-vuotiaana kesätyössä kaupan kassalla ja kaverini 13-vuotiaana hoitamassa serkkujaan, joista toinen oli vielä paljon pienempi.
Ihmettelen kommentteja että ei tuon ikäisen "tarvitse" ottaa vastuuta pikkusisaruksista. Mielestäni tällainen järjestely, jossa saa tutussa ympäristössä harjoitella vastuun kantamista on ihan mainio tapa tutustua työelämään ja vastuullisuuteen. Puhutaan kuitenkin vain kuukaudesta ja melko lyhyistä päivistä sekä 7-vuotiaasta hoidettavasta jonka kanssa voi varmaan olla aika huolettomasti.
Sitten 17-18 vuotiaana on aika vaikeaa alkaa ottaa vastuuta ihan palkkatyöstä jos ei koskaan ole tarvinnut tehdä mitään vähääkään oman mukavuusalueen ulkopuolella.
Lähtökohtaisesti kyllä jos jos 14v on luotettava tapaus, kaikille käy ja lapsenvahdille maksetaan palkka tekemästään työstä, kuten ap kerroitkin asian olevan.
Olemaan lapset keskenään kotona. 12v(poika) 10v(poika)
8v (tyttö). Itse pidän 2viikkoa kesällä lomaa. En saa enempää.
Elokuun alussa tulee olemaan myös niin että heidän seurassa on ekalle menevä poika koulu alkuun asti. Noin viikon.
Voi olla että pääsevät joinakin päivinä isänsä kans töihin. Itse teen 3-vuorotyötä joten eivät ihan keskenään joudu joka päivä olemaan.
Yövuorojen jälkeen toki nukun mutta tietävät että olen siellä kotona, mutta nukkumassa. Silloin joutuvat kyllä olemaan hissukseen.
Tuossa jää aikaa päivisin nähdä kavereita ja vielä 2 kk omaa aikaa. On tärkeää, että osaa ottaa vastuuta. 7v on jo sen ikäinen, että pärjää hetken itsekseenkin(jos isompi haluaa surffata netissä omassa huoneessaan) ja varmasti keksivät tekemistä yhdessäkin... Laitat ruoan valmiiksi jääkaappiin niin ei tarvi kuin lämmittää, tai anna ruokarahaa jos päätät päästää heidät hampurilaiselle tai jäätelölle.
Kun mun pikkusisarukset oli 7, mä olin 12 ja oltiin usein keskenämme koulun jälkeen.
Voisin hyvin jättääkin siis 7 v ja 14 v keskenään. Voihan 14 v pyytää kavereita kylään tuolloin ja kaikki pelata yhdessä jotain.
Itse olen 12-vuotiaana "hoitanut" 7-vuotiasta serkkuani kolme viikkoa kesällä.
Asuin siis serkkuni luona, ja hänen vanhempansa olivat päivisin töissä noin klo 7-15 tai 8-16 ja sen ajan me olimme keskenämme.
Sama juttu sitten seuraavanakin vuonna, jolloin kumpikin olimme tosin vuoden vanhempia.
Minulle kyllä maksettiin, summa oli 50 markkaa viikossa. Ja minusta oikein hyvä palkka, koska kuitenkin asumiseni ja syömiseni kustannettiin. Samoin uimahallikäynti ja yksi jäde päivässä.