Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä/miten voisi aloittaa KAAOSMAISEN talon suursiivouksen? Olen epätoivoinen :(

Vierailija
03.05.2012 |

Jotenkin ihan suunnattomasti ahdistaa kun joka paikka pursuaa tavaraa,hyödyllistäkin toki,mutta kaikki säilytystilatkin ovat kaaoksessa ja täynnä.

En saa edes aloitettua kun tuntuu niin toivottomalta urakalta!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi kohta kerrallaan vähitellen, niin kyllä se siitä. Hanki kunnon säilytyslaatikoita ja järjestele tavarat niihin.

tsemppiä

Vierailija
2/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteen roskikseen menevät, toiseen ne, joita et ole käyttänyt vuoteen, ne menevät kierrätykseen tai myyyntiin, kolmanteen ne, jotka odottavat tulevaa käyttöä "joskus"

Hankkiudu eroon kahdesta ensimmäisestä laatikkotyypistä HETI, kolmannen viet kellariin ja katselet sitä kriittisellä silmällä puolen vuoden päästä ja teet saman lajittelun.

Et sinä tarvitse niitä tavaroita, et todellakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko se sama joka talvella valitteli aloittamisen vaikeutta isossa lukaalissa?

Vierailija
4/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita roskien siivoamisesta eli jätesäkki kouraan ja kuljet ympäri taloa keräten roskiin menevät asiat sinne. Seuraavaksi keräät esim. vaatteet ja lajittelet pyykit, poisheitettävät, pieneksi jääneet jne..

Sun on helpompi sitten aloittaa itse siivous, kun ylimääräinen roina on saatu pois.

Vierailija
5/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa oleskelette eniten.

Motivaatio kasvaa kun nautit työsi tuloksista!

Itse siivoan aina varastotilat ekana, jolloin sinne on kiva kantaa tavaraa muualta.

Tsemppiä!

Vierailija
6/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eilen sain sentään lajiteltua kahden lapsen vaatekaapit. otin sieltä liian talviset vaatteet pois ja liian pienet ja keräsin laatikoihin. kannoin kesävaatteita kellarista ja lajittelin sopivia lasten kaappeihin. no yksi urakka on tehty.

tänään pitäisi järjestellä keittiön laatikot. ne missä on haarukat ym. hirveä sotku siellä :(((((

keittiön kaapit missä on lautaset ja lasit on jo pelottava urakka... jaksankohan tänään :/

Vierailija
7/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eilen sain sentään lajiteltua kahden lapsen vaatekaapit. otin sieltä liian talviset vaatteet pois ja liian pienet ja keräsin laatikoihin. kannoin kesävaatteita kellarista ja lajittelin sopivia lasten kaappeihin. no yksi urakka on tehty.

tänään pitäisi järjestellä keittiön laatikot. ne missä on haarukat ym. hirveä sotku siellä :(((((

keittiön kaapit missä on lautaset ja lasit on jo pelottava urakka... jaksankohan tänään :/

sain myös pestyä eilen olohuoneen ikkunat! olen tosi ylpeä itsestäni että sain tehtyä sen. nyt on hyvä mieli, ei siinä edes kauan mennyt, mutta urakka tuntui aina niin isolta. nyt on hyvä katsoa ikkunasta! tulee aina hyvä mieli kun olen olohuoneessa.

Vierailija
8/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaaosongelma siinä, ettei ole tullut ajoissa keksittyä kunnolla paikkoja tavaroille ja säilytystilat ovat alunperin hajanaiset ja vähäiset. Enkä ole saanut järjestystä pysymään vaikka kuinka yritystä on löytynyt.

On sama tunne kuin ap:lla ettei enää yksinkertaisesti tajua mistä aloittaa. Pitäisi kai tajuta että ei asia tule kuin pala kerrallaan kuntoon. Ja pitää aina se yksi pala kunnossa.

Vierailija
9/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietit vaikka etukäteen, missä on loogisin paikka millekäkin tavaralle.

Älä edes yritä saada kaikkea kerralla tehtyä, vaan käyt vaikka yhden kaapin kerralla läpi silloin kun sulla on pari tuntia aikaa paneutua ja olet hyvällä tuulella ja pirteä.

Lajittelet esim. 1.tarpeelliset, 2.rikkinäiset - roskiin, 3.kuuluu muualle, 4.tarpeeton ja ehjä - kiertoon. Sitten imuroit ja pyyhit kaapin puhtaaksi pölystä ja laitat kyseiseen kaappiin kuuluvat tavarat siististi paikoilleen. Osta tarvittaessa vaikka kivoja koreja tai kannellisia laatikoita.

Itse aloitin liinavaatekaapista. Lähti pari kassillista lakanoita ja pyyhkeitä kiertoon. Silti niitä on vielä paljon ylimääräisiä, mutta nyt siististi ja paikallaan. Seuraavaksi oma vaatekaappi ja lasten vaatteet. Ostin lokerikkoja ja henkareita, joihin sain vaatteet siististi. Taas lähti monta kassillista kiertoon ja joitain nuhraisia roskiin.

Unohda ajattelutapa, että tavarassa olisi rahaa kiinni, itse en jaksa kirppari rumbaa, joten Fida/Pelastusarmeija ym.hyväntekeväisyys-keräys on hyvä kohde ja tietysti sukulaiset+kaverit.

Vierailija
10/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että otan jätesäkin ja alan kiertää kotia heittäen kaiken ylimääräisen ja tarpeettoman pois.

Sitten seuraavaksi keittiön tiskipöytä puhtaaksi, niin alkaa näyttää jo vähän siistimmältä.

Vierailija
11/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle auttoi kun listasin kohteet jotka pitää siivota... pitkä lista mutta siihen kun saa ruksin vedettyä kohteen kohdalle niin on hyvä mieli!

Vierailija
12/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kaikki tavara lattioilta ja pinnoilta laatikoihin tai kasseihin ja ulos. Imuroit kunnolla ja peset lattiat. Sen jälkeen käyt läpi tavarat(ulkona) ja laitat roskikseen kaikki roskat, tarpeelliset ja käyttökelpoiset omille paikoilleen, ehjät ja sulle tarpeettomat kierrätykseen, pyykit pyykkiin ja istut alas nauttimaan siististä ja raikkaasta kodista.

Jos on iso talo ja esim.lapsia, laitat lapset keräämään tavaroita ja viemään ne paikoilleen. Jos olet yksin, käyt huoneen kerralla läpi.

Ota ennen ja jälkeen kuvat! Ne motivoi ja näet selkeästi mitä olet tehnyt.

Vierailija
13/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu pihalla: kolkka kerrallaan.

Ja jos on siivoukselle jokin tietty deadline, en todellakaan aloita kaapeista, koska ei ne vieraat kaapeissa oleile. Eli silloin priorisoin: Eteinen, sisääntulo, olkkari, keittiö, vierasvessa.

Vierailija
14/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työssäni käynyt usein kaoottisissa lapsiperheissä. Itse siivoan näin:

- eteisessä vaatteet naulakkoon lattialta, kengät seinän viereen, pipot ym omille paikoille tai muovipussiin

- keittiössä eka satsi astioita koneeseen, tiskit tiskipöydälle, roskat roskikseen, pöytä puhtaaksi pyyhkimällä

- pyykkien lajittelu lattialle kasoihin värin ja lämpötilan mukaan, eka satsi pyörimään

- olohuoneesta lattialta pois kaikki tavarat. Sitten katson minne mikäkin kuuluu. Sanomalehdet narulla nippuun ja eteiseen. Olohuoneen tasojen siivous samoin kuin lattian.

- likapyykkien kerääminen koko talosta samalla kun vie olohuoneessa olleet tavarat paikoilleen

- puhtaiden pyykkien jälkikäsittely ja kaapitus

- lisää pyykkiä koneeseen ja märkien ripustus

- astianpesukoneen tyhjennys ja täyttäminen

- lapset siivoamaan kaveriksi omaa huonettaan yksi lapsi ja huone kerrallaan

- lakanoiden vaihtaminen huone kerrallaan siivottuihin huoneisiin

- pyykkiä ja tiskiä lisää pesuun

- muiden yleisten tilojen siivous samoin kuin olohuoneen

- imurointi

- lisää pyykkiä ja tiskiä pesuun

- lattioiden pesu

- roskien vienti roskikseen ja keräykseen. Rattailla on hyvä viedä sanomalehtiä ym

Kaikkea ei tarvitse tehdä samana päivänä vaan oman jaksamisen mukaan huone kerrallaan. Jos siivottu tila alkaa sotkeentua uudestaan tavaroista, olen velvoittanut tavaran omistajan kuljettamaan tavaran oikeaan paikkaan riippumatta siitä kuka tavaran on tuonut. Tällöin lapset vahtivat toisiaan koska kukaan ei halua siivota muiden sotkuja

Vierailija
15/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko maksat että tulen päiväksi raivaamaan kotisi? Sormet syyhyää jo :D

Vierailija
16/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdenkin nyt HETI kietämään taloa jätesäkin kanssa ja kaivelen vaikka laatikoista turhia tavaroita, kunnes säkki on täynnä!

Vierailija
17/17 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin yhdestä sisävarastosta ja olen saanut melkein jätesäkillisen jo roskiin menevää ja puoli säkkiä uffille,nyt sitten pitäisi päättää mitä kaikkea jätän tuonne varastoon ja mitä roudaan muualle..no,menen nyt jatkamaan.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi