Kumpihan on rankempaa? Kaksoset vai sisarukset vuoden ikäerolla?
kokemuksia? Itsellä tulossa tasan vuoden ikäerolla lapset. kauhulla odottelen..
Kommentit (27)
Vauvat on aina ihania, vaikka tippuis niitä kuukauden välein.
Meillä kahden ekan ikäero 1v3kk. Minusta se oli hyvä ikäero. Toinen osasi jo kävellä ja söi itse ja pukeakin jonkin verran. Oli helppo kantaa vauvaa ja toisella kädellä auttaa isompaa.
Kun vauva alkoi ryömiä, isompi viihdytti sitä.
Olettaisin, että kaksosten kanssa olisi hankalampaa.
Jos on hyvin nukkuvat samarytmiset vauvat, kaksosten kanssa pääsee helpommalla.
Taaperolla ja vauvalla taas on väkisinkin eri rytmit, joten se voi tuoda haastetta.
Mutta siitäkin jää henkiin ja kasvaessaan lapsista tulee tosi hyvät kaverit. ?
T: Lapset vuoden ikäerolla myös
kaksoset koska vuode ikäerollahan sinulla on ollut ensin vuoden ajan yksi vauva hoidettavana.
Kaksosissa on heti 2 vauvaa.
Ihan eri asia kuin taapero + vauva.
Mutta nämä nyt on näitä turhia kyselyitä.
Ei mun mielestä.
kaksoset koska vuode ikäerollahan sinulla on ollut ensin vuoden ajan yksi vauva hoidettavana.
Kaksosissa on heti 2 vauvaa.
Ihan eri asia kuin taapero + vauva.Mutta nämä nyt on näitä turhia kyselyitä.
saako näistä kenties neuvolakorttiin vaikeuspisteitä vai miksi tällaisia kysellään?
että taapero + vauva = 8 pistettä, kaksoset = 9 pistettä, uhmaikäinen + koliikkivauva = 12 pistettä jne.
Vai sädekehääkö tässä vain kiillotetaan?
Laitetaanko samantien pystyyn vanha kunnon alatiesynnytys vai sektio -kysely?
"Miksi taapero olisi helpompi kuin toinen vauva?
Ei mun mielestä."
Hooh. Ja minun mielestä taapero on helpompi kuin toinen vauva.
Meidän kahdella ensimmäisellä lapsella on ikäeroa vähän alle kaksi vuotta ja ensimmäiset vuodet olivat elämäni raskaimpia...Kumpikaan ei nukkunut kunnolla, kummatkin vaipoissa, eri kehitysvaiheessa, eri uhmavaiheessa jne. jne.
Alle kouluikäisinä lapset tappelivat lähes jokaisesta asiasta sekä vanhempien huomiosta.
Kun sain muutama vuosi myöhemmin kuulla odottavani kaksosia, minulta pakeni maa jalkojen alta...
Kaksoset yllättivät kuitenkin helppoudellaan ja sopuisuudellaan :-) Nukkuivat alusta alkaen yöt loistavasti, vaipparalli loppui samoihin aihoihin ja ovat alusta asti viihtyneet loistavasti keskenään.
Ehkä oma kokemukseni olisi erilainen, jos kaksoset olisivat olleet ensimmäisiä lapsia ja kaikki vauvanhoitoon liittyvä olisi ollut täysin uutta...
jotka olivat aika samassa rytmissä heti vauvoina. Oli tietenkin rankkaa ekat puolitoista vuotta, mutta kun sivusta seurasin vuoden ikäeroa, se tuntui paljon pahemmalta. Minulla rankka vaihe kesti max pari vuotta, sitten oli keskenään hyvin leikkivät reippaat pojat. Kaverilla oli silloin kaksivuotias uhmis ja hankala vuoden ikäinen -- ei käynyt kateeksi. Vaikka ihan suoraan ei voi vertailla, kaksosten rankkuus on nopeammin ohi kuin vuoden ikäerolla tehtyjen. Tosin jos lapset ovat kovin eri rytmissä, voi olla ettei siitä vauvavuodesta kahden kanssa kovin nopeasti toivu...
Kaksi koliikkivauvaa on varmaan aika helvetti mutta toisaalta vauva+vilkas taapero ei ole sekään helppo yhdistelmä jos toista pitää imettää vähän väliä ja toinen sotkee kaikki paikat sillä aikaa.
että vuoden ikäerolla lapset tekevän täytyy jaksaa hoitaa vauvaa raskaana ollessaan eli rankkaa se on sekin...
sanoisin, että kaksosten kanssa rankempaa. Meillä ikäeroa 1 v 4 kk. Taapero osasi hieman puhua, käveli, söi osin itse, jne. Oli mukana vauvan hoidossa (valitsi mm. vauvalle vaatteet, jne). Kun vauva nukkui, niin oli aikaa taaperolle ja keskityyä häneen. Nyt tämä vauvakin on jo 1 v 6kk ja siskokset leikkivät yhdessä ja heillä on useasti erittäin hauskaa. Toki osataan riidellä mm. samasta lelusta.
Nyt lähipiirissä on 9 kk kaksoset ja tällä äidillä on rankkaa. Vauvoilla eri rytmit. Toinen ei viihdy yksinään, kun esim. toista hoidetaan, niin toinen huutaa vieressä.
Itse en ainakaan 1 v 4 kk ikäeroa koe rankaksi. Ja nyt olen erittäin tyytyväinen tuohon ikäeroon, kun nään kuinka paljon heistä on seuraa toisilleen.
Mutta kaikki vauvat ja taaperot ovat yksilöitä.
nyt vähän sitä että taaperon äiti on saanut vauvan ja kokee että yhtäkkiä kaikki onkin rankkaa ja raskasta. Kun sen ekan kanssa sai olla ihan kahdestaan.
Kaksosten äideillä puolestaan on ollut alusta asti ne kaksi siinä koko ajan hoidettavana eikä juuri ole ehtinyt pohtia kenellä sitä nyt on raskainta ja kamalinta. Ja hyvin yleinen harhaluulo on että kaksoset nukkuvat, syövät jne samassa rytmissä. Mutta kuten tuolla ylempänä joku äiti sanoi, minuakaan ei voisi vähempää kiinnostaa toisten asiat ja kokemiset.
Mistä te ämmät tiedätte, kumman kanssa on vaikeampaa?? Onko teillä kaikilla vastaajilla myös ne kaksoset vai??
Vai olisiko kuitenkin kyse siitä, että täällä kaikki vuoden ikäerolla kakaransa vääntäneet nyt keräävät jotain päähän taputtelua tai oman itsetunnonkohotusta sillä, että määkivät kuorossa KUINKA MINULLA ON AINAKIN OLLUT RANKEMPAA KUIN SINULLA, MUTTA OLEN SILTI JAKSANUT NIIN VI*UN HYVIN!!!!
terveisin, kaksosvauvojen ja niiden 1v8kk ikäisen isoveljen äiti, jota ei voisi vähempää kiinnostaa kenellä on ollut rankempaa tai vähemmän rankempaa kuin minulla.
ei täällä minusta jeesustella ja keskustelu on ihan asiallista, mutta minä nyt olenkin hyvin levännyt ja onnellinen 5-vuotiaiden kaksosten ja 7 kk vauvan äiti. Ei mun tarvitse tuolla lailla repeillä :)
Mistä te ämmät tiedätte, kumman kanssa on vaikeampaa?? Onko teillä kaikilla vastaajilla myös ne kaksoset vai??
Vai olisiko kuitenkin kyse siitä, että täällä kaikki vuoden ikäerolla kakaransa vääntäneet nyt keräävät jotain päähän taputtelua tai oman itsetunnonkohotusta sillä, että määkivät kuorossa KUINKA MINULLA ON AINAKIN OLLUT RANKEMPAA KUIN SINULLA, MUTTA OLEN SILTI JAKSANUT NIIN VI*UN HYVIN!!!!
terveisin, kaksosvauvojen ja niiden 1v8kk ikäisen isoveljen äiti, jota ei voisi vähempää kiinnostaa kenellä on ollut rankempaa tai vähemmän rankempaa kuin minulla.
ei täällä minusta jeesustella ja keskustelu on ihan asiallista, mutta minä nyt olenkin hyvin levännyt ja onnellinen 5-vuotiaiden kaksosten ja 7 kk vauvan äiti. Ei mun tarvitse tuolla lailla repeillä :)
Ja toiveena olisi iltatähdet ikäerolla 1v3kk -1v 6kk! Kolme aikaisempaa lasta on isoilla ikäeroilla ja isot jo koululaisia ala - ja yläasteella. Kuumeilin aluksi iltatähdestä ja nyt kahdesta , kun ajattelin ettei joudu liian yksin kasvamaan ja jää viimeiseksi yksin kotiin kun muut muuttaa omilleen sit joskus. En tiedä olenko hullu kun viidestä lapsesta haaveilen? Olenko teistä? Rahallisesti asia mietityttää ...
Kaksoset ovat helpompia kuin vuoden tai parin vuoden välein syntyvät. Ne vain menevät samaan tahtiin, nukkuvat ja syövät samaan aikaan :)
Koska niin ei tosiaan aina välttämättä ole!
Mutta se, että kumpi on raskaampaa on varmaan ihan ihmisestä kuulkaas kiinni. Minä en kokenut yöheräämisiä koskaan raskaaksi, vaan minusta ne oli piristäviä. Kun taas moni minua vanhempi ja saman ikäinen valittaa, että kun ei saa nukkua kunnolla ja pitää heräillä, byää, byää. Älkää hommatko niitä lapsia, jos koette sen niin rankkana, eikö se ole sillä selvä?
Te olette tietoisesti yrittäneet ja saaneet lapset vuoden ikäerolla, kun taas kaksosten äidit ovat saaneet kaksi lasta ilman varoitusta samaan aikaan.
Miksi aina nämä, ketkä valittavat vauva-ajan "rankkuudesta" on näitä vanhempia äitejä muttei koskaan nuoret äidit valita. Selittäkää nyt miten se muka on niin rankkaa???
Itselläni on kaksi lasta vuoden ikäerolla, (eroa tasan 1v 1pvä)ja kyllähän se rytmittäminen oli alussa haasteellista. Nyt muksut ovat jo isoja 4 ja5 vuotiaat, ja arki muuttunut aivan toiseksi ja tähän soppaan kun laitetaan vielä yksi 9v hienohelma, on maailmani aivan täydellinen. Päivääkään en vaihtaisi pois.Suurin harmini oli varmaan se, kun vietin toisen lapseni ensimmäisen syntymäpäivän synnärillä ja mietin miten pienestä vauvastani tulee jo isoveli uuden vauvan syntyessä.