Annatko ystävillesi palautetta heidän onnistumisistaan? :)
Olen ollut nyt vuoden alusta laihdutuskuurilla ja kiloja on pudonnut nyt reilu kymmenen. :) Viikonloppuna tapasin muutaman ystäväni, joiden kanssa emme ole koko keväänä nähneet.(asumme nykyään eri paikkakunnilla.) Kuvittelin, että ystäväni kommentoisivat jotenkin laihtumistani, sillä olen kouluajoistamme asti aina ollut se porukkamme "pyöreä tyttö". (painoindeksiltäni olin aiemmin aina reilusti lievän lihavuuden puolella) Ihmetyksekseni kuitenkaan kukaan heistä ei mitenkään kommentoinut koko aikana mitään. Tiedän, että olen laihtunut muutenkin kuin puntarin lukemien mukaan. (esimerkiksi mahdun kahta vaatekokoa pienempiin vaatteisiin kuin ennen sekä eri paikkakunnalla asuvat vanhempani huomasivat heti laihtumiseni kun menin pitkän ajan jälkeen käymään.)
En odottanut päivittelyjä tai mitään isompia kommentteja ystäviltäni, lähinnä vain sellaista "hei, olet laihtunut" tyyppistä huomiointia. En tietenkään aloittanut laihdutustani sosiaalisten syiden vaan ihan oman hyvän olon takia, mutta sosiaalinen, ihan pienikin, kannustus olisi kuitenkin ollut mukavaa. :) Lähinnä nyt kummastuttaakin, että onko naisilla jokin syy olla iloitsematta toisten onnistumisista ja jokin syy olla kehumatta toisia kerrankin kun siihen olisi aihetta? Kertokaas mammat, oliko liikaa odotettu, kun toivoin ystäviltäni positiivista palautetta? (Mietin tässä vielä, että olisiko sittenkin pitänyt olla näkemättä se kaikki laihdutuksen vaiva, jos kukaan ulkopuolinen ei tuloksia huomaa. :) )
T: Opiskelijatyttö
Ehkä he eivät oikeasti huomanneet mitään tai sitten olivat pikkuisen kateellisia ja sen takia hiljaa.
Minäkin olen huomannut, että vanhat ystäväni ovat usein yllättävän latistavia, jos esim. olen innostunut tai iloinen jostakin. Sitten tietysti, jos olen allapäin, saan moitteita negatiivisuudesta. Olen ajatellut, että heillä on varmaan omat syynsä tuohon eikä siitä kannata välittää.
Vanhempasi kuitenkin huomasivat muutoksen, mikä todistaa, että se on ihan näkyvä tosiasia. Pidä pintasi ja ole tyytyväinen saavutuksiisi. Laihduttaminen ei ole helppoa.