Onko muita, joita piut paut kiinnostaa joku broilereiden tai kanojen
häkkikoot tai onko joku syötävä luomua, bionynaamista tai eettistä?
Minä katson kaupassa hintaa.
Kommentit (80)
luomubroileri on hinnaltaan 28€/kk. Ei ole arkiruokaa, mutta silloin kun laitan broileria, niin laitan siitä.
28€/kg
Kuinka paljon yhden broilerin hinnaksi tulee sitten?
Luomun suosio taitaa olla kasvussa, kun monesti olen löytänyt luomulihaa yms päiväysalennuksessa, mutta nyt luomu sika-nauta oli loppunut Prismasta!
Vapaan kanan munat on 3€ 30kpl kenno, eli 10 senttiä kpl ja luomumunat 5€ 30kpl kenno, siitä tulee hinnaksi n. 17 senttiä per muna. En pidä kalliina.
Meillä menee munia paljon. Kun laittaa itse ruoat ja leipoo, pääsee muuten niin paljon halvemmalla, että on varaa parempaan laatuun.
Ja tarviiko niiden hakemiseen autoa, koska sellaista meillä ei ole...
Häkkimunia ei enää saa myydä.
Eli niiden hintoja enää turha miettiä.
No mitäs noi vapaan kanan munat sitten on ja miksi ne on edelleen kalliimpia kuin nuo "tavalliset"?
Vapaan kanan munat on 3€ 30kpl kenno, eli 10 senttiä kpl ja luomumunat 5€ 30kpl kenno, siitä tulee hinnaksi n. 17 senttiä per muna. En pidä kalliina.
Meillä menee munia paljon. Kun laittaa itse ruoat ja leipoo, pääsee muuten niin paljon halvemmalla, että on varaa parempaan laatuun.
Ja tarviiko niiden hakemiseen autoa, koska sellaista meillä ei ole...
katsomassa, onko heillä nettisivuja. Ainakin www.ruokapiiri.fi sivustolla on yhteystiedot, luulisin.
Häkkimunia ei enää saa myydä.
No mitäs noi vapaan kanan munat sitten on ja miksi ne on edelleen kalliimpia kuin nuo "tavalliset"?
niitä "tavallisia"
Välimaan tilan nettisivuja. Siellä tietoa luomubroilereista ja muistakin luomulihoista.
miksi ne joissa lukee "vapaa", on edelleen kalliimpia kuin ne joissa ei lue?
virikekanaloita, vai olenko väärässä? Häkkikanalat on EU:ssa kielletty jo vuoden alusta alkaen, siksipä sitä munapulaa on ollut ajoittain.
Välimaan tilan nettisivuja. Siellä tietoa luomubroilereista ja muistakin luomulihoista.
luomua sen viime syksyisen 300 broilerin koe-erän lisäksi? 1000 kg on pisara meressä, kun kulutus Suomessa on kuitenkin n. 100 milj. kg
Tero
luomua sen viime syksyisen 300 broilerin koe-erän lisäksi? 1000 kg on pisara meressä, kun kulutus Suomessa on kuitenkin n. 100 milj. kgTero
mutta ainakin sain tilaamani broilerin. Eivät myyneet ei-oota. Paitsi luomunakit oli loppuunmyyty.
Tässä olisi sauma monelle muullekin ryhtyä luomutilalliseksi. Kysyntää olisi.
että tekee aina järkyttävän pahaa kun tarkastetaan broilerikuljetuksia. Kun ovet avataan, kirjaimellisesti ulos tippuu siipiä ja jalkoja.
Minua kiinnostaa se mitä syön. On aika hassua, että kun pultsari potkii variksen hengiltä, siitä tulee iso kohu ja asia pääsee lehtiin. Samaan aikaan joka päivä lukemattomat broilerit kärsivät miljoona kertaa enemmän mit. ko. varis kärsi.
Ihmisillä on älytön systeemi arvottaa eläimiä, joku on ihana ja kiva ja älykäs (koira) mutta osalla ei ole mitään oikeuksia eikä yhtään muka tajua (tarhakettu).
Ja tämä muutos on vasta nykyaikana syntynyt: ennen ihmiset pitivät hyvää huolta kotieläimistään, ne olivat melkein perheenjäseniä. Vieläkin harha elää vahvana, mainostetaan kanasuikaleita niin idyllisin maalaielämä kuvin, vaikka todellisuus on ihan muuta: lihatehdas. Samoin lasten kirjoissa sika elelee lätissään ja kana kuopsuttelee maata ja lehmä laiduntaa, miksei näytetä ihmisille sitä TODELLISUUTTA jossa eläinten elinolot ovat kuakana satukirjojen maalaismaisemista.
Moni ei edes ymmärrä mitä syö, ja se on sääli. Mitä vähemmän käsiteltyä ruokaa syö, sitä parempaa se on. Jokainen tietää että stressistä kärsivän ihmisen terveys pettää, samoin käy eläimille. Eläinten pitää saada toteuttaa luonnollisia vaistojaan, mutta joku broileritehdas on aivan eri asia mitä on esim. luomulihan tai riistan syöminen. Moni syö kanaa koska se on halpaa, eikä uhraa ajatustakaan sille MIKSI se on niin halpaa.
Moni myös syö lihaa joka päivä, lihaa ei tarvitse syödä joka päivä. jos syö havremmin, voi valita laadukkaampaa (=kalliimpaa) lihaa.
"Ja se lemmikkikanahan on taas aivan eri asia kuin tehotuotettu broileri, jota kaupan tiskeistä saa. Broilerista on luonnollisuus kaukana. Tässä ihan mielenkiintoinen Ylen sivusto aiheesta: http://beta.yle.fi/ross508/"
Meillä on ollut munasta asti lemmikkinä kuopsuttelevia maatiaisia, jotka ovat olleet onnellisia. Sitten pari vuotta sitten tuotiin eräästä tuotantokanalasta kolme tehokanaa, jotka eivät tullessaan osanneet edes kaivaa, kommunikoida saati edes kävellä kunnolla. Seisoivat vain paikallaan päätä riiputtaen. Muutamassa viikossa kanamaiset tavat kuitenkin löytyivät näille tehotivuillekin ja niiden toipumisessa tapahtuvia edistymisaskeleita oli ilo seurata. Silloin vasta näki, kuinka onnettomissa oloissa nämä "lattiakanat" olivat eläneet. Ne kanamaiset tavat olivat kyllä olemassa siellä jossakin, mutta surkeat ja virikkeettömät olot pitivät ne poissa tehden lintuparoista robottimaisia tuotantokoneita.
Ja ei, meillä ei syödä lihaa ja kananmunistakin kelpaavat vain luomu ja omien kanojen tuotokset. Olemme myös vähävaraisia opiskelijoita, mutta silti tuet ja muut pienet tulomme riittävät eettiseen ruokaan.
Raha on vain tekosyy, joka kertoo siitä, ettei todella tiedosta/välitä oikein mistään.
tai marinadeja. niis on joku 45 % lihaa ja lopusta en halua ees tietää. siis esim kariniemen marinoidussa suikaleessa yms. lisäksi niin monta E-koodia että hirvittää. sit jos on vaik jotain savustettuja leikkeleitä ja katsoo tuoteselostetta tarkemmin huomaa että lisätty on vaan savuaromi eli keinotekoisesti tehty, ei oikeasti savustettu
kanan ajatuskapasiteetin, oikeasti se pystyy erottamaan nokkaiseeko se jyvän vai hiekanmurun ja that's it.
Kanalle on ihan yks hailee millaisessa häkissä se istuu.
Kanalle on ihan yks hailee millaisessa häkissä se istuu.
Kanoja hoitaneena voin kertoa, ettei ole sama.
Kanan ajatuskapasiteetista voi olla itse kukin ihan mitä mieltä haluaa, mutta fakta on, että niillä on tuntoaisti. Kipu haittaa niitä siinä kuin mitä tahansa hermostolla varustettua eliötä.
Samoin niillä on vaistomainen pyrkimys lajilleen tyypilliseen käyttäytymiseen, johon ne eivät häkissä pysty. Tästä seuraa stressiä.
Näillä ei ole mitään tekemistä ajatuskapasiteetin kanssa. On olemassa myös ihmisiä, joiden ajatuskapasiteetti ei ole kanan vastaavaa korkeampi. Heitä tuskin kukaan haluaa tunkea ritiläpohjaiseen häkkiin (ainakin toivon ettei), "koska eihän ne mitään tajua".
ennen kuin päätyy mun lautaselle,
mutta pääasia on kuiteskin, jotta se on MUREAA JA HALPAA..;))
"Luomu"- sanaa kartan, koska niissä on aina tuplahinta. Nää kaikki on vaan markkinakikkoja myydä jotain kamaa kalliimmalla ja nyhtää viherpiipertäjiltä vain fyrkat pois. Pistetään vain uusia hienoja lappuja päälle; " luomu", "reilu kauppa","onnellisen kanan munia" jne ja myös uusi korkeampi hintalappu. Ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan se, joka maksaa......Minä voin popsia kyllä sen kiukkuisen kärttyisen kanan munia ja koipia, ihan sama vaikka sillä olis ollut psykoosi !
ennen kuin päätyy mun lautaselle, mutta pääasia on kuiteskin, jotta se on MUREAA JA HALPAA..;)) "Luomu"- sanaa kartan, koska niissä on aina tuplahinta. Nää kaikki on vaan markkinakikkoja myydä jotain kamaa kalliimmalla ja nyhtää viherpiipertäjiltä vain fyrkat pois. Pistetään vain uusia hienoja lappuja päälle; " luomu", "reilu kauppa","onnellisen kanan munia" jne ja myös uusi korkeampi hintalappu. Ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan se, joka maksaa......Minä voin popsia kyllä sen kiukkuisen kärttyisen kanan munia ja koipia, ihan sama vaikka sillä olis ollut psykoosi !
sellaisesta Belsebuupin keksinnöstä kuin valmiiksimarinoitu kana, nam!
jatkuvasti vinkuvat siitä, kun ei ole rahaa ostaa luomua, mutta samaan aikaan ovat läskejä. Dorka jos söisit vähemmän sulla olis varaa eettiseen elämään.