Auttakaa keksimään hyvä opetus niskuroivalle esiteinille!
Nyt menee oikeasti hermot. 12-vuotias poikani käy joka aamu suihkussa. Sieltä tultuaan hän viskaa märän pyyhkeen myttyyn lattialle, jossa se saa maata seuraavaan suihkuun asti.
Tiedän ettei tämä ole maailman isoin juttu, mutta ärsyttää ihan suunnattomasti kun se pyyhe on siinä AINA. Ja vielä kaiken kukkuraksi kokolattiamatolla: yhdessä siinä muhivat, haisevat, kehittävät hometta ja ties mitä pöpöjä. Eilenkin pyysin valehtelematta 15 kertaa nostamaan pyyhkeen ja levittämään sen johonkin kuivumaan. Ensin nätisti, ja lopulta aika rumastikin. Poika ei tehnyt elettäkään. Enkä kyllä itsekään, saman kostean pyyhkeen otti lattialta tänä aamuna.
Tämä on varmasti joku valtataistelujuttu, poika haluaa testata mitä tapahtuu jos hän yksinkertaisesti heittäytyy kuuroksi pyyheasian suhteen.
Niin, mitä tapahtuu? Jos annan pyyhkeen olla, se varmaan pikku hiljaa homehtuu ja poika ottaa kaapista uuden kun huomaa tilanteen.
Mietin sellaistakin, että piilotan talon pyyhkeet ja tarjoan tilalle vessapaperia. Kuivatkoon siihen jos ei opi käyttämään pyyhkeitä oikein. Onko muita hyviä ideoita?
Kommentit (28)
Kun pojat oli n. 12-15 ikäisiä, oli meillä tuota samaa ongelmaa. Lisäksi vaatteet oli pitkin lattiaa, josta ne ei millään tahtoneet mennä pyykkikoriin. Viimeinen niitti oli se, kun olin laskostanut puhtaat vaatteet juipin sängylle, mistä hän olisi voinut laittaa ne kaappiin. Vaan ei, hän huitaisi ne lattialle. Sitten kun kaapista oli puhtaat vaatteet loppuneet, toi hän mulle ne lattialla lojuneet, pitämättömät vaatteet pestäväksi. Sanoin, että tästä lähtien saatte pestä vaatteenne itse. Että minä en viitsi, kun toinen tuo puhtaita, pitämättömiä vaatteita pestäväksi vain sen takia, ettei jaksa laittaa niitä sängyltä kaappiin ja toinen haisee joka tapauksessa pahalle, kun kuivautuu siihen tiskirätin hajuiseen pyyhkeeseen vain siksi kun ei jaksa levittää sitä kuivamaan.
Pojat siis pesivät siitä lähtien vaatteensa itse. Sekä vaihtoivat vuodevaatteet. Piti vain oppia ennakoimaan, että ehdin pestä muun perheen pyykit alta pois koska pyykkinaru saattoi olla viikonkin varattuna, kun ei ne saanu niitä kuivia pyykkejään pois narulta. Ja lakanat saattoi olla vaihtamatta monta kuukautta, mutta eihän mun tarvinnut niissä nukkua.
Mulle oli myos viimeinen niitti kun puhtaat, laskostetut vaatteet meni lattialle, ja sen jalkeen sai pojat hoitaa omat pyykkinsa. Nyt on viela taistot menossa nuorimman, 17-vuotiaan kanssa. Mulla on kaytossa musta roskasakki johon keraan lattialta kaikki kamat (vaatteet, roskat, paperit, DVD:t) ja vien autotalliin. Poika voi sielta sitten etsiskella tavaroitaan. En oikein haluaisi etta han pesee omat pyykkinsa koska niita tulee aika vahan, olisi energiantuhlausta pesta kolmen hengen pyykit kahdessa eri porukassa.
Tasta ei tosin taida olla ap:lle hyotya koska poika voi aina ottaa puhtaan pyyhkeen jos entinen on roudattu johonkin piiloon. Onko pojalla jotain tarkeita juttuja huoneessaan joiden paalle voisit maran pyyhkeen heittaa, lattian sijasta?
Viikkorahan saaminen edelllyttää, että koulu on hoidettu hyvin ja perusasiat kotitöiden suhteen ok. Meillä lapsilla oli tapana heitellä vaihtovaatteita lattialle, ihan mihin sattuu. Ilmoitin, että joka kerta kun vien yöpuvun pyykkiin tai sänkyyn, vähenee viikkoraha 50sent.
sitten käyttää mitään muuta pyyhettä kuin tätä yhtä haisevaa ja hoitaa itse pyyhkeen pesuun sitten kun hänestä alkaa tuntua siltä että se kaipaisi pesua. Teinille kannattaa kertoa että märän pyyhkeen haju jää kyllä ihoon leijailemaan ja karkoittaa esim tytöt tosi tehokkaasti :)
Pojat siis pesivät siitä lähtien vaatteensa itse. Sekä vaihtoivat vuodevaatteet. Piti vain oppia ennakoimaan, että ehdin pestä muun perheen pyykit alta pois koska pyykkinaru saattoi olla viikonkin varattuna, kun ei ne saanu niitä kuivia pyykkejään pois narulta. Ja lakanat saattoi olla vaihtamatta monta kuukautta, mutta eihän mun tarvinnut niissä nukkua.
Missä teidän talossanne on sen pyyhkeen paikka?
Jos se on samassa tilassa, jossa on suihku, älä päästä poikaa sieltä ulos ennen kuin pyyhe on oikeassa paikassa. Sama juttu, jos hän pukeutuu suihkun jälkeen omassa huoneessa, älä päästä pois ennen kuin se on siellä missä pitääkin.
Kysy pojalta, missä sille olisi sellainen paikka, johon tulisi laitetuksi ja järjestä sellainen. Ei ainakaan pyykkikorissa joka käytön jälkeen, vaan jossain kuivumassa.
kotitöitä? Tekeekö nyt muut kotityönsä ok ja vaan tää pyyhe juttu ongelma vai jääkö muutkin hommat tekemättä? Ratkaisu tilanteeseen riippuu kokonaiskuvasta. Jos kaikki muut velvollisuudet sujuu ok ja vaan tää pyyhejuttu ongelma, niin antaisin olla. Jos taas tää pyyhejuttu on ylipäätään ainut "kotityö"- velvoite, joka teinillä on, niin sitten pitäis pohtia koko kuviota kokonaan uusiksi...
Eli kun pyyhe on lattialla, nostat sen ja menet pojan luokse todeten, että nyt Ville laitamme tämän pyyhkeen yhdessä kuivumaan. Ja todella laitatte sen. Lujasti, ystävällisesti, iloisesti, aivan kuin noin 3v lapsen kanssa, jolle ei ole aikaisemmin kerrottu, että pyyhe pitää levittää ilmavaan paikkaan.
Jos Ville sanoo, että ei ehdi, sinä toteat, että voi voi, nyt on juuri oikea aika ripustaa tämä pyyhe ja yhdessä sen teemme - ei siis kuunnella vastaväitteitä. Villeä voi ottaa vaikka kädestä ja vetää mukaansa.
Todennäköisesti poika on äitinsä käytöksestä täysin hämmentynyt ja seuraa mukana. Sitten ripustatte pyyhkeen, kiität poikaa ja sanot, että ensi kerralla osaat tehdä tämän itse.
Huomaa: poika joutuu näkemään ihan yhtä paljon vaivaa kuin sinäkin sen pyyhkeen takia. Sinä et ole ilmaisena palvelijana vaan opastajana, koska sinä tiedät, mitä pyyhkeelle tehdään ja poika oletusarvoisesti ei.
Seuraavana päivänä sama juttu. Ensin pyydät ripustamaan pyyhkeen kuivumaan ja jos ei onnistu, teette sen yhdessä. Ja tätä jatketaan niin kauan kunnes poika tajuaa, että olet tosissasi.
Ja huomaa: äitinä et syyllistä, et muistele menneitä teemättömyyksiä, et ole vihainen. Te vain laitatte yhdessä kylpypyyhettä kuivumaan.