Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Annanko tytön mennä ratsastamaan?

Vierailija
01.05.2012 |

Tyttöni 14-vuotiaat ystävät (hän on itse saman ikäinen)ovat pyytäneet hänet eräälle tallille kanssaan ratsastamaan tunniksi ensi perjantaina, niin että jokaisella olisi siis oma ratsu. Eihän tuossa olisi sinänsä mitään ongelmaa, mutta tämä talli on sellainen että hevonen vuokrataan tietyksi ajaksi, eikä kukaan ole opastamassa tunnilla tai aikuinen valvomassa(eikä myöskään auttamassa hevosen varusteiden laitossa tms.), vaan menevät keskenään. Kaiken lisäksi tyttöni ei ole mikään ratsastaja(vaikka ratsastikin viime talvena kerran yhden kokeneen sukulaisemme opastuksella), kävi pienenä ratsastustunneilla mutta siitä nyt hänelle tuskin on apua enää. Tytön ystävät ovat molemmat kokeneita ratsastajia, joten voisivat häntä varmaan tallilla monessa asiassa auttaa mutta ratsastaessa heillä on kuitenkin myös omat hevosensa hallittavana vaaratilanteen sattuessa ja muutenkin jos tytöllä on ongelmia hevosen hallinnassa. Kysymys kuuluukin, että onko liian riskialtista päästää tyttö tuonne? Kaverit ovat kyllä luvanneet valkata hänelle jonkun sopivan hevosen, jonka kanssa heidän mielestä pärjäisi.. Itse en oikein hevosista tiedä mitään, joten en tiedä kuinka vaarallista tuo olisi..

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka vastaa, jos tapahtuu jotain?

Vierailija
2/12 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta pitäisi ottaa paremmin selvää paikasta ja hevosesta varsinkin jos ei ole tuttu paikka ja hevonen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se opettajakaan asialle mitään mahda jos ratsu vaikka pillastuu kesken kaiken. Pyydä valitsemaan tallin laiskin polle joka ei liiku mihinkään ilman suunnatonta patistamista. Ja toivoa, etteivät kaverit saa päähänsä pitää hurjaa laukkaustuntia. Minä varmaan päästäisin kuitenkin, on ratsastaminen sen verran kivaa ja tyttösi kuitenkin on joskus ollut hevosen selässä.

Vierailija
4/12 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka varmaan saatkin kuulla olevasti maailman tyhmin äiti ;) Olen itse ratsastanut ja parin viikon päästä 8-vuotta täyttävä tyttöni ratsastaa myös. En iki päivänä antaisi omankaan tytön lähteä ilman aikuisen valvontaa ja mielellään tietysti pitäisi tuon henkilön vielä osata opastaa, huolehtia turvallisuudesta etc. Olen viimeksi viime perjantaina tallilla nähnyt juuri tuon ikäisten tyttöjen sähläystä oikein urakalla. Tietoa on toki varmasti paljon, mutta lapsia nuo vielä ovat! Hevoset ovat eläimiä eikä siinä kaverin hyvät taidot auta, kun oma tyttösi istuu hevosen selässä.

Vierailija
5/12 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka vastaa, jos tapahtuu jotain?

olla oma tapaturmavakuutus näissä harrastuksissa.

Vierailija
6/12 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret ovat nuoria, eivät välttämättä tyttäresi kaverit ymmärrä, että tyttäresi ei ole yhtä taitava ratsastaja kuin he. Siis käytännössä saattavat mennä aivan liian lujaa, jättää varmistamatta tyttäresi satulanlaiton, unohtaa kertoa hevosesta jotain olennaista tms. Voivat myös valita liian vaikean maaston (vai missä ratsastavat?). En päästäisi vieraan hevosen selkään ilman aikuisen valvontaa.

Vierailija
7/12 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävät ovat luvanneet tyttöä kyllä auttaa hevosen varustamisessa niin paljon kuin hän apua tarvitsee joten varmaan varmistavat että satula on hyvin, elleivät jopa laita satulaa.. Ovat kuulemma menossa ihan kentälle vaan. Tytön ystävät vaikuttavat vastuuntuntoisilta, ainakin sen kuvan olen heistä saanut, joten tuskin mitään tyhmiä ideoita päähänsä saisivat.

Vierailija
8/12 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevonen on kuitenkin arvaamaton eläin ja sen selästä putoaminen saattaa johtaa vakavaan loukkaantumiseen.

Hevosen kanssa on aina muistettava riskien olemassaolo. Saaliseläin saattaa säikähtää tai pillastua yllättävistä ympäristön muutoksista, joita ihminen ei välttämättä tiedosta. Myös muiden liikenteessä liikkuvien varomattomuus saattaa aiheuttaa vaaratilanteen.

Ratsastusonnettomuuksien yleisimmät syyt ovat hevosen pillastuminen, autoilijan liian suuri tilannenopeus, ympäristön aiheuttama huono havaittavuus ja osapuolien vähäinen kokemus liikenteessä toimimisesta.

– Ratsastus on amerikkalaisen jalkapallon jälkeen vaarallisin laji, toteaa korvausasiantuntija Tiina Juvonen Vahinkovakuutusyhtiö Ifistä. Vaarallisuus perustuu ratsastusonnettomuuksista koituneiden vammojen vakavuuteen.

Vierailija
9/12 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ratsastustaidotonta vaan nakata hevosen selkään ja anneta mennä. Jos hevonen olisikin laiska luuska joka ei välittäisi vaikka pommi räjähtäisi, ei ratsastamisesta ole mitään iloa, jos ei osaa antaa hevoselle oikeita apuja ja ohjeita.

Joko aikuinen mukaan taluttamaan, tai katsomaan kentän laidalta ja antamaan tarvittaessa ohjeita, tai voisit ehdottaa kavereille, että ratsastaisivat ensin itse, jonka jälkeen olisivat itse taluttamassa/neuvomassa sun tyttöä.

Vierailija
10/12 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö sanoi äsken että hevonen, jota kaverit ovat hänelle kaavailleet, on kiltti ja yleensä aika laiskakin, mutta sillä on joskus taipumusta pukitella(mitä se ikinä sitten tarkoittaakin :D)Tyttö sanoo itse että kyllä hän pärjää.. Epäröin kyllä vähän vieläkin :S

Vierailija
11/12 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevonen on laiska paitsi silloin kun pukittelee... AP, jos et itse ratsasta, älä anna tyttösi viedä sinua kuin pässiä narusta... Tottakai kaverit auttaa, mutta eivät ole vastuussa tyttärestäsi. Hevonen voi olla laiska, mutta hevonen ON eläin eikä siinä kavereiden vakuuttelut auta. Jos tyttösi ei osaa ratsastaa, olet tyhmä ja vastuuton, jos päästät tyttösi kavereiden kanssa tallille. Et voi oikeasti sälyttää tyttösi kavereille vastuuta tytöstäsi!

Ratsastus on kiva ja hieno harrastus, joka kuitenkin pitää aloittaa vastuuntuntoisella tallilla ammattilaisen opastuksella. Hy

Vierailija
12/12 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse hevosharrastaja joten tiedän todella paljon hevosista :D

sana: "pukitteleminen" on sitä että hevonen alkaa pomppia ja voi pahimmiten kaatuakkin ja samallea hevonen vetää niskojaan ja potkii...

kaikkein paras keino siihen on se, että muistaa pitää jalustimen päkiöillä ja kantapäät alhaalla ja peppu täytyy pitää lujasti kiinni satulassa. Eli pitää koko painon satulassa ja nojaa aina tasossa...

en jaksa selittää :/