Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Islanninhevosvaellus,kokemuksia

Vierailija
30.04.2012 |

ihan kokemattomana olisin innostunut lähtemään kokeilemaan. Olen 36v ei niin liikunnallinen äippä

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma on mukavaa, mutta muutamia perusasioita pitää kyllä tietää ennen kuin maastoon voi mennä. Kaipa täysin kokemattomille luulisi olevan joku opastus sitten ensin, mutta ne maastotkin on varmaan aika kävelymaastoja. Eli nuo hitaat maastot ovat ihan helppoja.

Kannattaa muistaa että liikuntaa enemmänkin alussa on kyse siitä että alla on kuitenkin monisataakiloinen hevonen, joka on eläin, vaikka olisikin kuinka rauhallinen ja tottunut issikka. Tästä syystä kannattaa kuunnella perusohjeet hyvin ja pysyä selässä rauhallisena, sekä nauttia.

Onnea vaellukselle.

Vierailija
2/8 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut muutaman kerran sellaisella 2-3h vaelluksella ja ihastuin täysin! Osa porukasta oli ensikertaa hevosen selässä mutta loppuviimeksi tölttäsivät innoissaan! Itse olen ratsastanut vuosia sitten hevosilla mutta hyvin meni. Onhan ne erilaisia kuin perushevoset:)

Ensikertalaiselle tuo parikin tuntia on aika rankka, riippuu tietty maastosta ja vauhdista.

Voisin hyvin lähteä vaikka viikoksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noihin ihan kokemattomiakin otetaan, mutta asiasta pitää kertoa rehellisesti. Kokemattomalle ensikertalaiselle annetaan hänelle soveltuva ratsu alle ja sijoitetaan sopivaan ryhmään. Ja kun nyt puhut itsestäsi "ei niin liikunnallisena", niin mainittakoon vielä (anteeksi en halua loukata), että issikat ovat aika pieniä ja painoraja on olemassa. Se vähän vaihtelee, mutta yli 90kg painoista kokematonta ei yleensä issikan selkään päästetä missään. Lisäksi satulassa istuminen tuntuu tottumattoman takapuolessa yllättävän paljon.

Vierailija
4/8 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä maastot mennään ratsastajien ehdoilla, juuri sen heikoimman lenkin mukaan. Jos joku ei ole innokas kokeilemaan tai tunne oloaan varmaksi esim. töltissä, niin sitten ei töltätä. Mutta jos kaikki ovat halukkaita kokeilemaan ja homma onnistuu, niin kyllä sitten ensikertalainenkin pääsee tölttäämään.

Lisäksi kaikki issikat eivät ole tölttivarmoja, vaan saattavat ottaa mielummin ravin. Ravi on hitusen pompottavampaa istua alhaalla kuin töltti. Mutta ei sekään mitään mahdotonta ole. Ensikertalaiselle kuitenkin annetaan yleensä kiltti ja helppoaskelinen hevonen.

Vaellus tuolla alkuun ei ole niin liikunnallista, mutta voi tuntua kyllä erityisesti sisäreisissä seuraavana päivänä. Liikunnallisuutta ennemmän vaelluksella on alkuun kyse tasapainosta, eli siitä että voi istua rennosti selässä ja nauttia.

Vierailija
5/8 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja monessa paikassa ei ole satulaa, vaan huopa ja kahvallinen vyö. Tallilla jossa itse käyn, käy tosi paljon alottelijoita ja heille kyllä varataan yleensä sopivat ratsut.

Sen höpötyksen voi tosiaan unohtaa, että on kuin nojatuolissa istuis -> töltti ei irtoa kaikilta hevosilta niin helposti, eikä kaikki hevoset mene sitä niin vaan, jos ei ratsastaja osaa vaatia.

Aika lailla nuo issikat kuitenkin tekevät sitä, mitä vetohevonen edellä.

Etsi kiva talli läheltä, varaa ensin joku puolentoista - kahden tunnin maasto, kerro että olet aloittelija ja kyllä se siitä lähtee. Issikat vievät sydämen kokonaan :)

Jos haluat, kannattaa käydä vaikka islannihevosaiheisilla foorumeilla, siellä on vinkkejä mm. istuntaan, askellajiratsastukseen jne. Issikat ovat aika pitkälti istunnalla ja äänellä ohjattavia, itse en käytä satulaa enkä kuolaimia ratsastaessani :)

Vierailija
6/8 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja arvatkaa onko niille kokeneille vähän ikävää, kun selviääkin että joukossa joku joka ei uskalla töltätä, eikä tämän kanssa uskalla ainakaan laukata.

Kentällä ensin usemapi kerta, ja sitten vasta maastoon.

Vierailija
7/8 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja monessa paikassa ei ole satulaa, vaan huopa ja kahvallinen vyö. Tallilla jossa itse käyn, käy tosi paljon alottelijoita ja heille kyllä varataan yleensä sopivat ratsut.

Sen höpötyksen voi tosiaan unohtaa, että on kuin nojatuolissa istuis -> töltti ei irtoa kaikilta hevosilta niin helposti, eikä kaikki hevoset mene sitä niin vaan, jos ei ratsastaja osaa vaatia.

Aika lailla nuo issikat kuitenkin tekevät sitä, mitä vetohevonen edellä.

Etsi kiva talli läheltä, varaa ensin joku puolentoista - kahden tunnin maasto, kerro että olet aloittelija ja kyllä se siitä lähtee. Issikat vievät sydämen kokonaan :)

Jos haluat, kannattaa käydä vaikka islannihevosaiheisilla foorumeilla, siellä on vinkkejä mm. istuntaan, askellajiratsastukseen jne. Issikat ovat aika pitkälti istunnalla ja äänellä ohjattavia, itse en käytä satulaa enkä kuolaimia ratsastaessani :)

sanoa et ei se issikkavaellus ihan pelkkää köröttelyä ole; tölttääminen on taitolaji ja vaatii oikeanlaista lihastyöskentelyä ratsastajalta kuten muukin ratsastus. Kokematon "säkki" selässä rasittaa hevosta- ja varsinkin pientä issikkaa paljon, jo hevosen vuoksi kannattaa ensin opetella hiukan istuntaa ja "itsensä kannattelemista". Joku suuri, vahva suomenhevonen ehkä kestääkin sen että selässä jyskyttää joku kokematon ja painava ihminen, mutta pienen hevosen selälle se on suuri rasitus. Kun on vähän rastastustaitoja hallussa, issikkamaastilu on todellakin hienoa!

Vierailija
8/8 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mää en ees tiedä mitä tuo tölttäys on :). Ja paino jää kymmenenisen kiloa alle tuon 90 kg. Yhden tallin mainoksessa oli ainakin kokemattomillekin vaelluksia. 4h johon kuuluu alkuopetus ja välissä kotaruokailua ja kahvittelua. Oli siinä kyllä parin tunnin iltavaelluksiakin, mutta ehkä tuo pidempi vois olla elämys, vaikka varmasti näihin lössöreisiin ottaakin :).