miksi av-mammoja ahdistaa ruotsinkieli?
miten se on pois heiltä, jos joku puhuu äidinkielenään ruotsia tai jopa viittä eri muuta kieltä? miksi se on niin iso juttu monelle? onko ruotsin kielestä ollut joskus jollekin haittaa elämässään? itse oen 70-luvulla syntynyt suomenkielinen ja opiskellut ruotsia A-kielenä, olen hyötynyt siitä kaikissa työpaikoissani. Olen myös hyötynyt englannin kielestä ja saksan opinnoista. venäjääkin yritin, ei mennyt kaaliin, liian monta ässää sun muuta. kysymys kuuluukin onko tämä vain persuprovosointia vai onko oikeasti jollekin haittaa ruotsinkielitaidosta?
Kommentit (28)
Mammojen lapset ovat huonoja ruotsissa koulussa, saavat viitosia ja jotkut saa siitä jopa ehtoja. Tämän curlingporukan mielestä mikään ei saa lapsen loistavaa koulumenestystä joten ruotsin kielen opetus on lakkautettava.
Viis siitä että sitten pitää vielä jotenkin selvitä siitä englannin nelosesta, matikan nelosesta jne.
Yleensä täällä märisevät pakkoruotsista ne joiden lapset eivät pärjää koulussa ja mammoilla on pakonomainen tarve löytää siihenkin syylliseksi joku muu kuin omat kehnot geenit, lapsen tyhmyys ja laiskuus.Ei todellakaan pidä paikkaansa. Tutkimusten mukaan pakkoruotsia muuten vastustavat eniten korkeasti koulutetut, joiden nyt luulisi yleensä pärjänneen ainakin kohtalaisen hyvin koulussa.
Moni pakkoruotsin vastustaja on itse hyvä ruotsin kielessä mutta on esim. kouluaikoinaan nähnyt mitä se tekee kun kaikki pakotetaan opiskelemaan. Huonosti motivoituneet häiritsevät ja hidastavat koko luokan oppimista. Jos pakosta luovuttaisiin, keskimääräinen ruotsin kielen osaaminen todennäköisesti paranisi oppimisympäristön tehostumisen myötä!
Yleensä täällä märisevät pakkoruotsista ne joiden lapset eivät pärjää koulussa ja mammoilla on pakonomainen tarve löytää siihenkin syylliseksi joku muu kuin omat kehnot geenit, lapsen tyhmyys ja laiskuus.
Lapsianikaan ei ahdista. Eikä asuta missään ruotsinkielisellä alueella vaan ihan Pohjois-Savossa.
Sitä en kyllä tajua, mitä te höpisette, että ruotsi on muista kieliopinnoista pois. Kyllä meidän lapset opiskelevat ruotsin ja enkun lisäksi kahta muutakin kieltä eikä ruotsi ole niihin mikään este.
Tosin en ole mitenkään erityisesti ruotsin puolestakaan, se nyt vaan on peruskoulun opetusohjelmassa ja yksi osa koulunkäyntiä. Siitä voi olla hyötyä tai sitten ei, samahan se on kaikkien muidenkin kouluaineiden kanssa.
minä tiedän lukuisia, jotka ovat pärjänneet hyvin ruotsissa ja pitäneet siitä, mutta sitten vartuttuaan tajunneet, etteivät olekaan tarvinneet sitä missään.
On aika vaikeaa opiskella lukiossa useita kieliä ja lisäksi ottaa laajat kurssit matemaattisissa aineissa. Moni kuitenkin haluaa valmistua 3 vuodessa. Kyllä se ruotsi vaan usein käytännössä sulkee jonkun toisen kielen pois.
Lapsianikaan ei ahdista. Eikä asuta missään ruotsinkielisellä alueella vaan ihan Pohjois-Savossa.
Sitä en kyllä tajua, mitä te höpisette, että ruotsi on muista kieliopinnoista pois. Kyllä meidän lapset opiskelevat ruotsin ja enkun lisäksi kahta muutakin kieltä eikä ruotsi ole niihin mikään este.
Tosin en ole mitenkään erityisesti ruotsin puolestakaan, se nyt vaan on peruskoulun opetusohjelmassa ja yksi osa koulunkäyntiä. Siitä voi olla hyötyä tai sitten ei, samahan se on kaikkien muidenkin kouluaineiden kanssa.
suurin osa ruotsin kielestä marisijoista ole tosiaan sellaisia, jotka käyttävät vapaa-aikansa mieluummin joidenkin Salkkareiden tapahtumien pohtimiseen kuin koulunkäyntiin.
Ei ketään ahdista ruotsin kieli, vaan RKP:n rasistinen kielipolitiikka. Kaksi täysin eri asiaa, jotka luulisi aikuisen ihmisen osaavan erottaa toisistaan.
Ei todellakaan pidä paikkaansa. Tutkimusten mukaan pakkoruotsia muuten vastustavat eniten korkeasti koulutetut, joiden nyt luulisi yleensä pärjänneen ainakin kohtalaisen hyvin koulussa.