Koivuallergisia paikalla?
Onko täällä sellaisia, jotka ristiinreagoivat esim. elintarvikkeisiin koivun kukkiessa?
Itselläni jää keväisin pois raaka porkkana, raaka omena, pähkinät ja mantelit.
Olisin kysynyt, että jos jollain muulla on tämmöistä samanlaista, niin miten siedätte sitten näistä jalostettuja tuotteita? Itse en ole uskaltanut kokeilla, kun esim. porkkanaraasteesta huulet ja kurkku turpoaa, mutta jos kuulisi joiltain jotain vinkkejä, että onko muitakin allergisia, joille sopii joku, niin jospa uskaltaisi joskus kokeilla.
Sopiiko teille seuraavat?
- omenatuoremehu?
- pakastettu porkkanaraaste?
- HeVi-juomat, joissa on porkkanaa seassa?
- paahdetut suolapähkinät?
Onko noissa siis muuttunut jossain ne raaka-aineet niin, että pystyttekin syömään?
Kommentit (8)
kurkku turpoaa, omenamehuista sopii tuorepuristetut, ei mehusta tehdyt vaikka raaka omena kutittaa kurkkua, hevimehuja en ole juonut. Suurin ongelma on yllättäen valkosipuli!
ja reagoin myös jos muutakin siitepölyä runsaasti, myös esim. maton tamppaus ei onnistu ilman kaasunaamaria.
olen myös yliherkkä vähän kaikille ruoka-aineille, ja sekin vaihtelee. omena jos puraisen, ikenet turpoaa ja kipeytyy, appelsiinimehusta turpoaa kurkku umpeen jne. pähkinöistä jotkut sopii paremmin, mut hasselpähkinä ei ollenkaan (kurkku umpeen), tosin taas esim. suklaan seassa eivät haittaa.
jos ruoka-aine pääsee mahaan asti, ei reaktioita enää tule, eli ovat vain paikallisena suussa ja kurkussa.
porkkanat esim. keitettynä/paistettuna ei aiheuta ongelmia, samoin kuin monet muut esim. omena.
Porkkana, omena ja moni muu on pois ruokavaliosta. Suolapähkinöitä en ole ajatellut, mutta en ole syönytkään niitä. Mansikka on kaikkein pahin, mutta ei taida liittyä koivuun.
Tällä hetkellä allergia on aivan äärettömän pahana. Eilen taisin syödä jotain väärää ravintolan salaatissa.
ristiin reagointia, mutta tänään koivuallergian oireet alkoivat pahasti. Asumme Helsingissä.
ja noita ristiinreagointeja ihan kiitettävästi.
Minä en voi syödä omenaa, porkkanaa, pähkinöitä tms. mihinkään aikaan vuodesta. Tosin jos vähän syön, alkavat vain suun limakalvot kutista, joten ei ole niin kauhean vaarallista, jos välillä jotain kiellettyä eksyy suuhun.
Minä en voi syödä pähkinöitä missään muodossa, en siis edes paahdettuna tai suolapähkinöinä.
Omenatuoremehu käy ihan hyvin.
Porkkanaraastetta en ole uskaltanut kokeilla pakastettunakaan, koska porkkana on minulla se pahin oireiden aiheuttaja.
Pakastettuja herneitä voin kyllä syödä, vaikka raa'at herneet eivät käy, joten ehkä tuo pakastettu porkkanaraastekin kävisi.
Noita HeVi-juomia en ole myöskään uskaltanut kokeilla.
...tänään on pahin päivä tähän mennessä. Zyrteciä alettiin syödä jo 13 päivää sitten.
Porkkana aiheuttaa hänelle kutinaa kurkkuun aina, vuodenajasta riippumatta (raakana siis, varsinkin raaste on paha), mutta porkkanamehua joi just eilen ongelmitta jonkin verran (hedelmämehun osana).
Omenien kanssa on ihan arpapeliä kutittavatko kurkkua vai eivät, tähän aikaan vuodesta useammin kuin muulloin.
Minulla sopii kaikki noi, kunahn en on jtoenkin kypsennetty.
Eli pähkinät paahdettuna, omenat mehuina, hilloina, piirakkaissa, porkkana ruuassa.