Mistä täällä oikein saa keskustella ja miten?
Olen uusi tällä palstalla, ja hieman pisti mietityttämään kun luin esim. tuota suvaitsevaisuuskeskustelua ja muitakin. Siis mielipiteet saa ilmaista vain jos ne mukailevat keskustelunaloittajan mielipiteitä? Ääripäitä ei suvaita vaikka suvaitsevaisuutta peräänkuulutetaan? Mistä täällä oikein saa keskustella?
Kommentit (3)
Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että kaikesta saa keskustella ja olisi jopa toivottavaa keskustella - siis nimenomaan keskustella!
Keskustelua on kuitenkin monenlaista. Itse en pidä siitä, että haukutaan tai panetellaan toisia, tai esitetään mielipideasioita ehdottomina totuuksina. Toivoisin myös, että ihmiset olisivat innokkaampia keskustelemaan oikeasti, eli myös perustelemaan mielipiteitään, toimintatapojaan, ym.
On tosi kypsää kun yrittää itse perustella mielipiteensä tai jopa etsiä tutkimustietoa sanomistensa tueksi ja sitten joku kerrasta toiseen tyrmää mielipiteen pelkällä " kyllä tyttövauva kuuluu pukea vaaleanpunaiseen" -mielipiteellä. Jotenkin olisi paljon kivempaa, kun ihmiset suostuisivat ajattelemaan asioita ihan oikeasti, vaikka päätyisivätkin sitten olemaan eri mieltä...
Välillä on myöskin aika rasittavaa kun ihmiset puhuvat ihan eri asioista: yksi puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä eikä kumpikaan suostu edes perehtymään toisen aiheeseen, kunhan haukutaan. Mutta ehkä se sitten on niin, että nettipalstalla kirjoitetusta tekstistä on vaikeampaa poimia oleellisia kohtia kuin puhuttaessa kasvotusten.
Kyllä täällä on turpiin tullut välillä ihan kunnolla, mutta eipä tuo haittaa. Itse kun tiedän millainen äiti olen, se riittää. Olkoon muut sitten mitä mieltä tahansa, vaikka välillä kyllä käy mielessä, että jotkut täällä ovat aivan tajuttoman ahdasmielistä porukkaa=) Mutta mukaan vaan!
toiset aiheet vaan herättävät enemmän tunteita kun toiset. Kukaan ei varmaan viitsi riidellä esim vaunujen työntökorkeudesta kun taas imetys tai imettämättömyys ovat tosi herkkiä aiheita ja joskus ihmiset tahtomattaankin loukkaavat toisiaan.
Yleensä minusta täällä on hyvä ilmapiiri mutta sillon tällön tulee aiheita ja ketjuja joissa ruvetaan riitelemään ja ikävä kyllä haukkumaan toinen toisiaan ja toisten ratkaisuja.
Minusta asioista saa ja pitääkin olla eri mieltä (=henkevää keskustelua?) mutta aina toivosin että ihmisten haukkuminen, ivaaminen ja törkeät kommentit jätettäisiin sikseen.
Tervetuloa palstailemaan! Itse olen ainakin monen vuoden ajan saanut täältä hyviä vinkkejä asiaan jos toiseen =)