Hormonikierukka ja painonnousu
Onko mitään virallista faktatietoa olemassa hormonikierukan aiheuttamasta painonnoususta?
Itselleni laitettiin kierukka tammikuussa ja summa summarun en ole saanut painoani laskemaan alaspäin enää millään. Minulla oli jo meneillään siis laihdutus, taikka oikeammin elämäntapamuutos.
Alan olla ihan oikeasti kohta epätoivonen ja mietin vakavasti kierukan poistamista. Kesä kolkuttaa ovella ja kaikki mun hienot painonlaskuhaaveet uusine kesävaatteineen ovat menneet aika lailla down. On mulla kierukan kanssa ollut ongelmiakin, kovia kipuja ja verenvuotoa, jotka onneksi ovat vähentyneet.
Syön kuin orava ja kuntoilen kuin hullu, että tämä puoli on kunnossa. Mun päänuppi ei kohta enää kestä.
Kiitos jos joku osaa vastata.
Kommentit (16)
painonpudotuskin onnistuu
psyykkaa ittes tilaan, missä uskot että kierukka auttaa pudottamaan painoa ja se putoaa. mutta syö oikein ja liiku.
ole minullakaan vaikuttanut painoon millään tavalla. Kierukka ollut nyt 2v.
enemmän kuin syöt?
Itse lihon helpommin ja laihdun vaikeammin kun minulla on kapseli mutta kun lasken kalorit ja kulutan enemmän niin laihdun juuri niin kuin pitääkin.
Ollut jo neljä vuotta. Silloin lähtöpaino oli 62kg ja nyt 57kg.
Luulen että ikä vaikuttaa eniten siihen miten laihtuu, pituutta 167cm.
Mulle laitettiin Mirena joulukuussa 2010 ja seuraavaan kesäkuuhun mennessä oli paino laskenut 6-7kg. Olin kierukan asetuksen hetkellä 30-vuotias, 165cm/56kg. Mitään muuta syytä nopealle ja tasaiselle painonpudotukselle ei lääkärintarkastuksessakaan löytynyt.
Poistatin kierukan, ja vähitellen tuli pari kolme kiloa painoa lisää.
Mulla ei ole kierukka vaikuttanut painoon millään lailla. Aikoinaan pillerit turvotti aluksi jonkun verran mutta tässä ei ollut sellaistakaan havaittavissa.
Muita sivuvaikutuksia on ollut tässä 2 v aikana kyllä: tiputteluvuotoa ekat ½ vuotta lähes tauotta, sen jälkeen vähemmän. Iho rasvoittuu, mulla on useita munasarjakystia jne. Kierukka ollut nyt 2 vuotta ja kaikesta huolimatta nautin siitä kun ei ole kuukautisia ollenkaan.
Vastaampa tähän. Olen käyttänyt hormoonikierrukkaa jo 20v. Neljästi vaihdettu ja joka kerta paino noussut 4-6kg ekan puolen vuoden aikana. Sama nyt viimeisellä kerralla. Syksyllä vaihdettu. Paino noussut 6kg. Tosin se on aina tasaantunut 5v aikana. Menkat loppui 20v sitten kun ensimmäisen kierukan otin.
Minulle ihan gyne sanoi, että se nostaa painoa noin 5kg.
mutta onko lihavuutesi vain pääsi sisällä? siis pituutesi ja painosi?
Minulle laitettiin kaksi viikkoa sitten, turvotusta on, luontaisesti olen hoikka 175/58-59, nyt epätoivo, kun vaatteet kiristävät. Mietin voiko johtua Mirenasta?
Poistata se. Itse söin 8 vuotta e-pillereitä ja viimeiset kaksi vuotta oli Mirena, näiden 10 vuoden aikana paino nousi tasaisen tappavaan tahtiin (yht. noin 13kg tullut lisää, ikää 26v) ja vaikka kuinka olen viimeiset kaksikin vuotta yrittänyt liikkua säännöllisesti (salitreeni 4-5krt/vko) ja syödä ohjeiden mukaan ja terveellisesti niin paino ei putoa millään. Olin kuukauden ilman hormonaalista ehkäisyä pillereiden lopettamisen ja Mirenan laiton välillä ja paino lähti jo kolmessa viikossa kolmen kilon laskuun, vaikken juuri muuttanut edes elintapojani. Paino nousi takaisin ne kolme pudotetut kiloa Mirenan myötä ja siihen jämähti. Näistä painonnousu asioista ei liiemmin näköjään puhuta, kunhan vaan tuputetaan ekana hormonaalista ehkäisyä vaikka muitakin vaihtoehtoja on tarjolla (kuparikierukka esim). Kaikille kun tuo hormonaalinen ehkäisy ei tosiaankaan sovi. Mirenan poistatin nyt tällä viikolla ja innolla lähden seuraamaan painon putoamista kesäksi. Suoraan sanottuna vituttaa, että olin niin nuori ja tietämätön vielä noista hormonien vaikutuksista ja olen tuhlannut elämästäni 10v tapellessa painoni kanssa.
Moi, Jepkokemustaon, miten sulla kävi painon kanssa? Kiinnostaisi tietää näin 3 vuotta myöhemmin. Kerrothan, jos näet tämän. Kiitos!
Haluaisin tietää putosiko painosi?
Turvottaa, maha näyttää kuin olisi raskaana, paino on pysynyt samoissa lukemissa.
Minulla on noussut paino nyt jotain 57kg- 61kg tuon takia. Mitään muuta syytä en keksi. Syön samanlailla, liikun paljon ja työni on fyysistä. Todella raivostuttavaa. Aiemmin olin hyvinkin hoikka ja koskaan ei ole ollut ongelmia painoni kanssa. Eli se on tuo kierukka. Poistamaankaan en oikein voi alkaa, kun mulla on sitten aina kuukautiset ja jatkuvaa vuotoa noiden myoomien vuoksi.
Mulla oli hormonikierukka reilun vuoden ja poistatin sen puolitoista viikkoa sitten. Vuoden aikana painoa tuli lisää 5kg liikkumisesta ja perus/samasta ruokavaliosta kuin aikaisemmin huolimatta. Aloin pohtia kierukan vaikutusta painoon ja poistatin sen (oli muukin syy kuin paino) ja nyt puolentoista viikon aikana paino laskenut kilon, vaikka samoilla liikkumisilla ja ruokavaliolla olen kuin aina ennenkin. En keksi muuta syytä painon nousulle ja laskulle kuin kierukan vaikutuksen. Kiinnostaa kovasti miten jatkossa, laskeeko paino siihen mikä se oli ennen kierukan laittamista. Paino/ turvotus tms. kertyi selkeästi keskivartaloon, ei siis rasvana reisiin, pakaroihin tai muualle.
ei mulla vaan. laitettu Mirena 1/2010 ja paino silloin 74, nyt paino 68.