Viittaako se "äänien kuulemiseen"
ja mielenterveyden häiriöön, jos on erottavinaan sanoja ruohonleikkurin äänestä tai pisaroiden lorinasta sadevesirännissä heräämisen ja valveen rajoilla??
Olen pitkään ollut tosi uupunut ja tällaisia on sattunut pari kertaa unen ja valveen rajalla. Kuuntelen mielestäni pitkään (2-3min) onko kyse radiosta tai seinän takaa tulevasta puheesta. Sellaisia kahden sanan hyväntuulisia kuiskaavia pätkiä. ...siitä vasemmalle... olihan ne olleet... joo, sopii!
Ihan kui joku puhuisi puhelimessa, tavallista lörpötystä. Ei mitään viestejä tai käskyjä. Olen vain kummissani onko puhe totta. Voiko tällaisesta joutua psykoosiin tms?
p.s. en käytä huumeita enkä lääkkeitä väärin, ikää 40
Kommentit (16)
stressaantuneena ja ahdistuneena tuon tapaista.
vaipui psykoosiin juuri. Ekat oireet, jotka hän kuvasi vuosia sitten oli sitä, että hän kävellessään kuuli ikään kuin huohotusta viereltään. Se loppui, kun kävelemisen ääni loppui.
Kuulin tokaluokkalaisena kellon äänestä tavuja.
Kuinkahan lie, mä olen koko ikäni joskus unen rajamailla kuullut ihan kuin joku lausuisi nimeni tms. ääniä, jotka eivät voi olla mahdollisia.
Tosin mä kärsin myös unihalvauksen tapaisista ilmiöistä joskus.
Viime kesänä kuuntelin mökillä kamiinan ujelluksesta aivan kuin kaukaista laulua, ja taisin miesystävän säikäyttää ikihyviksi lörpöttelemällä siitä huvikseni:)
Hullu olen kyllä ollut aina, toivottavasti tää ei tiedä pahempaa:)
uupumus johtuu vuosien huonosta nukkumisesta. Nukun pätkittäin noin 5h yössä ja usein 2h rauhallista unta keskellä päivää. Johtuu perhetilanteesta.
Mielestäni lyhytmuisti on myös kärsinyt myös väsymisestä. En muista kenelle puhuin puhelimessa aamulla tai teinkö jonkin asian 1vko vai 3vko sitte. Tarvitsen avukseni kalentereita.
Kuulen myös nuotteja ja lauluja ujelluksesta :DD Tuuli hormeissa tai tinnitus korvissa, niistä tulee hetkeksi sävellyksiä.
Voin elää tällaisen mielikuvituksellisen pään kanssa, en mielestäni vaihda väärään todellisuuteen ajatuksiani eikä kukaan ole huomauttanut olemisestani. Silti joskus tuntuu siltä, että joudun piilottelemaan ajatuksia ja aistimuksia, etten kuulostaisi hullulta.
Syitä voi olla monia tai sitten ei. Uupumus, stressi ja väsymys teettää mitä vaan.
Aivoissa on myös toimintatapoja, jotka "keksii selityksiä". Tähän perustuu esim. musteläiskätestit tai muotojen näkeminen pilvissä tms. Aivot kehittelee jotain tutun oloista sinänsä satunnaisesta massasta materiaalia.
Kuulemisen puolella tuota on tutkittu mm. siten, että lauseen sanoista on pätkitty paloja pois ja kuulija koettaa ymmärtää niitä. Jos pois pätkittyjen kohtien tilalla on pelkkää hiljaisuutta, niin lause on hankalammin ymmärrettävissä, kuin jos samat kohdat täytetään kohinalla.
aivot kai hakevat selitystä ilmiöille, joille ei löydy kokemuspohjaa. Ehkä unen ja valveen rajalla ei ymmärrä veden lorinaa vain lorinaksi, vaan aivot tekevät äänestä sanoja. Vähän samaan tapaan, kuin aivot täydentävät puuttuvan näkökentän (aivohalvauksessa) kokonaisella kuvalla. Kännykän ruutu näyttää neliskanttiselta, mutta tekstiä ei ilmaannu kuin puolen ruudeun verran.
Silti hiukan hirvittää, voiko tällainen ennakoida psykoosiin paukahtamista?
Säikyin sadeveden ääntä tällä viikolla ja sitä ruohonleikkuria viime kesänä. Ei näitä sen useammin ole ollut. ap
vastaanotolla pari viikkoa sitten, että jos pelkää joutuvansa psykoosiin, ei ole mitään hätää. Psykoottinen ei enää hahmota maailmaa oikealla tavalla, eikä myöskään tiedä olevansa psykoottinen.
Unen ja valveen rajoilla on ihan tavallista nähdä jopa ihan selviä näkyjä ja kuulla ääniä, silloinhan aivot eivät vielä ole valvetilassa ja uninäyt voivat tulla valvetilan aistihavaintojen päälle. Tätä kutsutaan hypnagogiseksi vaiheeksi. Itse olen opetellut pysymään siinä tietoisena ja jopa kontrolloimaan näkemiäni unikuvia ja ääniä kun olen opetellut lucid dreamingia eli selkounia.
vastaanotolla pari viikkoa sitten, että jos pelkää joutuvansa psykoosiin, ei ole mitään hätää. Psykoottinen ei enää hahmota maailmaa oikealla tavalla, eikä myöskään tiedä olevansa psykoottinen.
Mutta mun tuttu pelkäsi ihan pakkomielteisesti hulluksi tulemista. Näin ulkopuolisen silmään vaikutti siltä, että oikein tekemällä teki itselleen "harhoja" (alkuvaiheessa kertoi ihan normaaleista asioista huolestuneena pitäen niitä sekoamisen merkkeinä). Vaikutti ihan siltä, että pelkäsi niin paljon sekoamista että lopulta sekosi. Diagnoosi on nyt skitsofrenia...
Olen harjoitellut tuossa tilassa unen ohjaamista, se on oikein mukavaa! Enkä tosiaan ole epätietoinen siitä mikä on aidosti totta. ap alkaa uskoa, että suurin syy kaikkeen on se väsymys.
psykoottisia oireita ja hakeuduin hoitoon ennen kuin vaivuin psykoosii.
Mullakin oireena tuo että luulin kuulevani ääniä.
Kannattaa yrittää saada väsymykseen helpotusta ja syödä terveellisesti. Nämä kaksi asiaa kun on hallinnassa niin helpottaa.
kuulin "ääni" (tosiaan oman pään sisällä ja tiesin, ettei ne oikeasti ole ääniä) unen ja valveen rajamailla vähän ennen kuin menin psykoottiseen tilaan (ei luokiteltu ihan psykoosiksi tietääkseni), olin myös ollut pitkään ahdistunut, stressaantunut ja väsynyt ja sitten eräs elämänmuutos laukaisi tuon. Ja pelkäsin kyllä tulevani hulluksi ennen kuin tulin, mutta olen kyllä toipunut. Musta kannattaisi tehdä jotain sille uupumukselle, jos lähimuistissakin on häiriöitä niin aivoissasi ei ole kaikki kunnossa.
kuulin "ääni" (tosiaan oman pään sisällä ja tiesin, ettei ne oikeasti ole ääniä) unen ja valveen rajamailla vähän ennen kuin menin psykoottiseen tilaan (ei luokiteltu ihan psykoosiksi tietääkseni), olin myös ollut pitkään ahdistunut, stressaantunut ja väsynyt ja sitten eräs elämänmuutos laukaisi tuon. Ja pelkäsin kyllä tulevani hulluksi ennen kuin tulin, mutta olen kyllä toipunut. Musta kannattaisi tehdä jotain sille uupumukselle, jos lähimuistissakin on häiriöitä niin aivoissasi ei ole kaikki kunnossa.
ja uskon, että se uupuminen laukaisi nuo ongelmat, eli uskon että väsymys voi laukaista psykoosin.
Yöunet kuntoon. Olen samaa mieltä että muistioireet jo kertovat tilanteen. Äänten omia tulkintoja ei sinänsä kannata pelästyä, mutta olet varmasti todella väsynyt. Olen ollut itse joten tiedän kokemuksesta. Mitä nopeammin saat asian kuntoon sitä vähemmällä selviät.
Nukutko liian vähän? Liian vähäinen unenmäärä voi vaikuttaa kognitiivisiin toimintoihin yllättävilläkin tavoilla.