Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko huomanneet saman kuin minä käydessänne vauvamuskareissa ja muissa vauvaharrastuksissa?

19.11.2005 |

Oletteko huomanneet vauvaharrastuksissa sun muissa tapaamisissa, että monet äidit pynttäävät vauvansa aina parhaimpiin vaatteisiin ikään kuin esitelläkseen pikkuista? Siis ihan oikeasti. Toiset äidit taas vilkuilevat vaunujen merkkejä sun muita " tärkeitä" juttuja ja eräät jopa vilkuilevat millä autolla sitä ollaan liikenteessä ja sen perusteella sitten luodaan käsitys äidistä/perheestä. Oikeastaan aika huvittavaa. Itsekin tavallaan myönnän tekeväni tuota siinä määrin, että katson kotona tavallista huolellisemmin sopiiko body ja college-housut värinsä puolesta yhteen kun ollaan menossa jonnekin. Kotioloissa en niin tarkka ole. No ei tällä viestillä oikeastaan tarkoitusta ollut, ajattelin vain keskustelua herätellä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnetään, myönnetään! Minusta on tosi kivaa pukea lastani " parempiin" vaatteisiin muskariin yms. tapahtumiin, joskus jopa pukeudutaan samiksiin vauvan kanssa, erityisesti Marimekon vaatteilla on kivaa harrastaa tätä!

Itselleni on aivan sama miten muut pukevat lapsiaan tai millä rattailla kulkevat, mutta kun kerran omiin kaappeihin on kertynyt niitä " parempia" vaatteita, joko itse ostettuna tai lahjoina, on niitä mukava joskus kodin ulkopuolella käyttääkin. Kuten sanoitkin, kotona ei välttämättä aina raaski ihan niihin " ykkösiin" pukea, mutta muualle kyllä!

Vierailija
2/22 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mielenkiinnosta. Kaikki vaunut katselen ihan mielenkiinnosta. Olen oikeastaan aikamoinen ratasfriikki =). En vedä johtopäätöksiä perheestä niiden perustella, olen vain kiinnostunut hirveän kiinnostunut kaikista vaunuista ja rattaista.

Autoa en katsele, kun ne ei oikeastaan kiinnosta. Mies voi niitäkin katsella, mutta koska on kiinnostunut autoista. Lähinnä senkin takia, että uusi auto olisi " pakko" saada. Meillä kun on minimaalinen kaupunkiauto, joka ei todellakaan ole perheauto, eikä mikään tilaihme. Nyt on ongelmana, kun autoomme ei oikeastaan mahdi mikään turvaistuin.

Itse puen myös vauvan " hienompiin" kyläilyvaatteisiin, menimme mihin tahansa pois kotoa. Kun kotosalla pidetään myös rötväisempiä vaatteita. Kun ei ykkösiä viitsi kotona pitää kun niissä on sitten heti päivän ruokalista. Mutta kiva niitä on kuitenkin käyttää, muuten menevät pieniksi, jos ei niitä käytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vauvojen vaatetus ei minua ärsytä, mutta tämä iänikuinen " joko teidän vauva osaa kontata? Kyllä meidän Elli jo tuonikäisenä, mutta voi kun meidän Elli onkin niin kehittynyt ikäisekseen..." Eli siis kauhea vauvojen vertailu itse yritän aina paeta näistä tilanteista. Sukulaisille kyllä touhotan mitä neiti osaa, mutta muiden vauvojen äideille olen tarkoituksella yrittänyt olla mainostamatta jos oppii jotain uutta, ellei erikseen kysytä.

Vierailija
4/22 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nefe:

" joko teidän vauva osaa kontata? Kyllä meidän Elli jo tuonikäisenä, mutta voi kun meidän Elli onkin niin kehittynyt ikäisekseen..." Eli siis kauhea vauvojen vertailu itse yritän aina paeta näistä tilanteista.

Minä puolestani yritän aina keksiä jotain positiivista sanottavaa siitä toisen vauvasta. Tottakai olen sitä mieltä, että omani on maailman paras ja suloisin, mutta en halua olla sellainen omani kehuja. Kerron kuitenkin, jos lapseni on oppinut jotain uutta tai tehnyt jotain hassua.

Vaatteista sen verran, että laitan siistit ja yhteensointuvat vaatteet silloin, kun satumme paikkaan, jossa on muitakin ihmisiä. Tai no, kyllä minä laitan kotonakin siistit ja yhteensointuvat vaatteet - tuttikin on sävy sävyyn. Ja kyllä, joskus tulee laitettua niitä parhaimpia vaatteita, kun lähtee kylään tai perhekerhoon. Ihan vain siksi, että eipä niitä muuten tulisi edes käytettyä. Juhlia ei kovin paljon ole, joten silloin kun on pienintäkään aihetta pistää parempia ylle, meillä laitetaan.

Vierailija
5/22 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka vievät vauvan julkiselle paikalle ties missä rääsyissä ja yhteen sopipimattomissa vaatteissa - yleensä kun näillä ihmisillä itsellään on kuitenkin ihan suhteellisen asialliset vaatteet.

Eli kyllä meillä koko perheellä pienintä myöten on erikseen kotivaatteet, kyläilyvaatteet ja juhlavaatteet (ja meidän tapauksessa vielä rakennustyömaavaattet). Kotona käytetään vähän kulahtaneita, pinttyneitä tahroja omaavia, usein toisiinsa sopimattomia rentoja ja mukavia collegeja ym. (jonkun mielestä varmaan todella " rönttyvaatteet" ) Kylään ja julkisille paikoille puetaan siistit ja toisiinsa sointuvat vaatteet paikasta riippuen. Ja juhliin sitten puetaan pojille suorat housut ja kauluspaita tai puku ja tytölle parempi mekko. Kun kotivaatteet ja paremmat vaatteet on erikseen, niin ne paremmat vaatteet myös säilyvät parempina ja näyttävät paremmilta kuin jos niillä ryömitään jatkuvasti pitkin lattioita ja sotketaan porkkanaan ja banaaniin...

Vaunujen merkkejä en myönnä vilkuilevani - tai edes tunnistavani. Meillä on ollut kaikilla kolmella käytössä samat Briot, jotka esikoiselle ostettiin melkein 7 vuotta sitten. Erinomaisessa kunnossa ovat edelleen kun on hyvin pidetty ja käytetty rakennustyömaalla ilmaiseksi saatuja kakkosvaunuja ;)

Autoja myönnän jonkin verran katselevani - lähinnä kyllä siitä syystä että olen muutenkin kiinnostunut autoista ja aina tulee suunniteltua sitä, mikä olisi sopiva seuraavaksi autoksi meidän perheelle (ja unelmoitua niistä vielä ihanammista...). En kyllä myönnä kauheasti " kyttääväni" ihmisiä sillä perusteella - minä kun en oikein usko, että auto kertoo kovin paljoa perheestä: monilla kun on useampi auto eikä voi tietää, onko kyseinen kärry perheen ainoa vai kenties kakkos- tai kolmosauto. Sitäpaitsi jotkut laittavat rahansa hienoon autoon ja asuvat kälyisessä vuokrakämpässä ja toiset panostavat asuntoon ja liikkuvat polkupyörällä...

Vierailija
6/22 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meilläkin kotivaatteet on eri juttu kuin kyläilyvaatteet. Ja värit katsotaan yhteensopiviksi. Suorastaan ahdistun jos värit riitelevät keskenään! =)

Vierailija
7/22 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin pukeudutaan parempiin vaatteisiin, kun kylään mennään. Mutta toisaalta meillä on kaikki vaatteet melkein uusia, koska esikoinen.

Vaikka kyllä meillä kotonakin kuljetaan niin, että vaatteet sointuvat toisiinsa. Onhan itselläkin päällä yhteensopivat vaatteet, niin miksi ei myös lapsella???

Vierailija
8/22 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

likaisineen lapsineen, jotka ihmettelevät kulmiensa alta miksi kaikki on niin hienoina muskareissa ja muissa vauvajutskoissa ;DDDD

Vierailija
9/22 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai laitetaan " hienommat" vaatteet muskariin. Kotona meilläkin pidetään enimmäkseen collegehaalareita jne. eli ei niin hienoja vaatteita, mutta muskariin on kiva laittaa jotain hienompaa. Miksi niitä sitten ostaisi jos ei koskaan käytä ; )

Äiti (siis minä) kyllä saattaa olla väsymyksen vuoksi ihan seinästä reväistyn näköinen, mutta pääasia että lapsi on söpösti puettu...

Vierailija
10/22 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja muiden rattaat ja niiden kalleus tms. eivät siis kiinnosta pätkääkään, vaikka itselläni onkin monet rattaat eli tykkään niitä ostella. En siis arvostele ketään vauvan vaatteiden, rattaiden tms. perusteella vaan puen vauvani söpösti ihan itseäni varten.

Vierailija
11/22 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minkä tyyppisiä vaatteita vauvoilla on. Itse kun tuppaa käyttämään ja kaupastakin etsimään aina samanlaisia vaatteita. Jos olen huomannut vauvalla näpsäkät tossut, olen kysynyt äidiltä, että mistä ne on ostettu.

Kyllä minäkin vaihdan ihmisten ilmoille mennessäni ne puurotuhruiset paidat pois ja jotain puhdasta ylle.

Rattaiden päälle en paljon ymmärrä muuta kuin että niillä pitää päästä työntämään lasta paikasta toiseen.

Meidän harrastusryhmässä on jokseenkin samantyyppisiä äiti-vauva-yhdistelmiä kuin itsekin ollaan, vaatteet ovat käytännöllisiä ja mukavia.

Vierailija
12/22 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä vertaillaan ja katsotaan mitä muilla on, melkein tilanteessa kuin tilanteessa.

Juju on vaan siinä ettei sitä saa ottaa liian vakavasti.

Vierailija
13/22 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans laitetaan vauvan päälle ns. parhaimmat vaatteet ku lähdetään jonnekkin ja katotaan tarkkaan et ne sopii yhteen!!! =)

Kotona taas ollaan missä yhdelmissä sattuu esim. punavalkoraitainen body ja sinivihreäraitaiset housut ja lilat sukat... ;)

Muitten vauvojen vaatteit kattelen just siks et jos ne näyttää kivoilta niin vois sellasseet ostaa omalle vaaville... =)

Ja vaunut/rattaat syynään siks et ku haluan itelleni paremmat, omat kun on niin vanhat (käytettyinä ostetut). Siks niit tulee liikentees kateltua et noihan on kivan malliset ja noissa taas ihana väri... ja jne... =D

Muut mammat varmaan täl hetkel kattelee mun vaunuja siihen malliin

-Et eiks toi ny vois ostaa uusia tai korjata noita! =) ku renkaat kirskuu ja kitisee niin ettei mitään rajaa... (Varat kun on mitä on niin ei ihan tosta vaan mennä kauppaan ja osteta uusia... Vaan säästetään pikku hiljaa ja ostetaan sitten)

Muitten vanhempien autoja en kyl kattele, se ehkä johtuu siit ku miehen kans harrastetaan " vanhoja" autoja (vm 80-95) ja tälläkin hetkel mä ajelen kesken eräisellä kaaralla, josta siis puuttuu viel maali... =P Hiljaa hyvää tulee!

Vierailija
14/22 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, taidan olla tämän ketjun ainoa poikkeus. En siis t odellakaan vaihda vauvalle vaateita, jos päivällä johonkin mennään. Miksi pitäisi?

Käymme kaupassa, kylässä tms muutaman kerran viikossa. Laitan joka aamu vauvalle vastapestyt puhtaat vaatteet. Aamupuuron jälkeen puuroa voi toden totta olla hihoissa, kun vauva hieroo naamaansa, enkä kyllä joka lusikallisen jälkeen naamaa pyyhi, toisin sanoen mielestäni jatkuva naaman hierominen esim ärsyttää ihoa eikä vauvakaan siitä tykkään. Naama puhdistetaan kun on kokonaan syöty. Myöhemmin kun syödään lounas, ruokaa on ehkä vähän pulautettu rinnuksille tai olkapäälle, ruokalappu kun on mukava lelu eikä taatusti pysy paikoillaan koko ruokailua. Eikä 7-kuinen vielä osaa istua varttia hiljaa paikallaan. Siis ruokaillessa rapa roiskuu ja vaatteet ovat soseessa. kun syötiin vielä pelkkää maitoa, pulausten takia olisi vaatteita joutunut vaihtamaan siellä kaupassa ja kylässäkin jos olisi halunnut aina olla siisti. (ehkä tämä oli vähän aloituksen aiheen vierestä)

Jos käyn joka toinen päivä jossain vauvan kanssa, en kyllä vaipanvaihto riisumisien lisäksi halua rasittaa vauvaa turhilla vaatteiden riisumisilla ja vaihtamisilla. Ei sosetahrat vauvaa haittaa. Ja siis joka aamu otetaan uusi puhdas vaatekerta. prioriteettina on vauvan mukavuus, aina. Tuntui vähän kummalta, kun joku tässä ketjussa arvosteli sottaisia lapsia. mionun vauvani on takuulla hyvin hoidettu vaikka onkin usein julkisella paikalla sottainen. ja itse myös usein, koska kyllä se vauva sillä kylässäkin pulauttelee, valitettavasti.

En nyt siis halua arvostella aiempia kirjoittajia. Kyllä meilläkin vaatteet usein ovat sävy-sävyyn, koska se on hauskaa ja nättiä. Mutta en minä kyllä vauvaani rasita turhilla vaatteiden vaihdoilla vain kauppa tai kyläreissujen takia. nättejä vaatteita käytetään myös kotona ja myönnän joskus leikillisesti suivaantuvani jos mies vaikka aamulla pukee täysin kummallisen body-potkari-yhdistelmän. niin ¨ja kyllä katselen ja ihastelen muiden vauvojen vaatteita yms.

Vierailija
15/22 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nyky-yhteiskunta on siinä mielessä muuttunut materiaaliseksi ja yleensäkin tavaraa arvostavaksi, että äidit arvioivat toisia äitejä pelkästään näiden auton, vaunujen lapsen pukeutumisen perusteella. Minusta se kertoo aika paljon siitä, miten pinnallisia me ihmiset olemme. Minusta on surullista, kun jotkut kertovat ostavansa lapsille kalliita merkkivaatteita sen takia, ettei näitä nyt ainakaan kiusattaisi:( Noin pinnallisiako me ihmset olemme, luomme siis lapsille keinotekoista itsetuntoa merkkivaatteilla???

Minä kuljetan surutta lastani 80% kierrätysvaatteissa, sillä minun, aikuisen itsetuntoni kestää sen:) Ei lapsen pukeutuminen tai perheen auton vuosimalli kerro sitä, että kuinka paljon lapsi saa rakkautta kotona ja kuinka onnellinen hän on.

Ehkä edellä mainituista syistä olenkin pysytellyt poissa perhekerhoista, sillä en jaksa kytätä tai tulla kytätyksi:) Vaikka ihmisellä onkin luontainen kyky uteliaisuuteen...

Vierailija
16/22 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun lähdetään ihmisten ilmoille niin katson tarkemmin mitä mukuloilla on päällä. Vielä kun siihen voi vaikuttaa! Kotona ei ole niin nuukaa. Ite tosin saatan lähteä niin etten muista peiliin vilkasta, mut yritän parantaa tapani, vaikka tosiasia on että lähdönhetki on aina yhtä härdelliä. Minusta on kiva katella millasia vaatteita toisilla muksuilla on ja vaunuja kattelen, mut en kuitenkaan arvostellakseni. Autojaki saatan katella ja jos näen jollain sellasen mitä itekki oon haaveillu ni saatan kysyä mielipidettä ja käyttökokemuksia siitä. Toivottavasti kukaan ei ole loukkaantunu mun uteluista.

Vierailija
17/22 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki " valveutuneet" vanhemmat sitä tekee...

Niin myös meillä yritetään pukea hieman parempiin kun lähdetään " kylille" , tai ainakin naama putsataan ja rinnukset...

ja yleensä vaunuista, autoista jne. utelu on vaan sitä että itse on harkinnut samantyylistä omiin tarpeisiin. Jos joku tykkää huonoa " uteluista" , niin katsokoon peiliin...

Vierailija
18/22 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa tosiaan ikävä lukea, että jotkut arvioivat äidin/ perheen kasvatus- ja hoitotaitoja sen mukaan, miten vauva on puettu. Meilläkin kuljetaan kierrätetyissä vaatteissa ja jokunen uusi vaate saadaan silloin tällöin lahjaksi. Olen itsekin innostunut tyttärelle joskus jonkun suloisen vaatteen ostamaan, mutta en pidä hepeneitä kovinkaan tärkeinä. Ja ihan varmasti on ollut joskus sosetta tai puuroa rinnuksilla, kun on lähdetty liikekannalle. Puhtaat vaatteet vaihdetaan joka päivä, eikä meillä rikkinäisissä vaatteissa kuljeta. Mutta jotenkin olen pitänyt muita juttuja vauvan hoidossa tärkeämpänä kuin sitä, miltä vauvan vaatteet näyttää. Tai rattaat. Tai meidän auto.

Vierailija
19/22 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ei jotenkin vaan raaski käyttää parempia vaatteita, joten ne laitetaan aina kun mennään harrasteleen tai johonkin muualle näyttäytymään :).

Vierailija
20/22 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin itse pidän pukeutumisesta kun joskus kotoa ulos lähtee. Ja kotona mukavuus on arvoista tärkein ja kylään mennessäkin menee ehdottomasti ulkonäön edelle. Pojalla vaatteet ovat suureksi osaksi kierrätettyjä ja retroja koska ne ovat mielestäni kauniita! Ja se sopii meidän arvomaailmaan muutenkin. Ja kyllä poika kotonakin on puettuna kivan näköisesti omiin silmiini. Mitä pahaa siinä on? Meidän perheessä ei kyllä arvoina ja vaatteiden valitsemisperusteena ole kallein ja merkkituote, jollei se tarkota luomua tai jotain reilusti tuotettua tai ekotuotetta ;) kai sekin jollain tavalla on merkin perässä menemistä jos tutustuu mistä vaate tulee ja millä tavalla se on tuotettu... Meni ehkä vähän aiheen ohi, mutta ei se mitään...