Korvatulehdus lapsella - miten toimitte?
Annatteko antibioottikuurin heti, vai seurailetteko tilannetta? Kauan seuraatte?
Paljon puhutaan, että korvatulehduksista n. 80% menee itsestään ohi. Mutta mistä tietää, meneekö vai eikö?
Tähän asti lääkärit (yksityiset ja tk) suositelleet aina kuuria.
Kommentit (31)
lääkäri on sellaisia määrännyt.
Ja aina menty lääkärille jos lapsi valittaa korvaansa.
joko yksityiseen tai sairalaan korvapoliklinikalle jossa lapsi on potilaana heikentyneen kuulon takia. Pari kuukautta sitten korva puhkesi itsestään ja vuosi 5 viikkoa putkeen eikä tulehdusta ja/tai vuotoa saatu millään kuriin joten en ota yhtään riskiä näissä asioissa, varsinkaan kun lapsen kuulo on jo heikentynyt.
se kuulo mene, jos pari päivää odottaa? Sen pidempään ei ole tarkoituskaan ihmetellä. Meillä tk-lääkäri antoi aina uuden ajan kahden päivän päähän, jos oli "alkava tulehdus" (ihanan toimiva tk meillä!). Suostuin siihen aina hyvillä mielin, en mitenkään ihaile antibioottien yletöntä käyttöä, mutta harmiksi meidän lapsella tulehdus ei juuri koskaan mennyt itsestään ohi eli lääkkeet tarvitsi! Mutta monella menee tosiaan lääkkeittäkin.
olisi eka tulehdus, saattaisin harkita seurantaa, ellei korvassa ole selkeästi bakteeritulehdukseen viittaavaa nestettä.
Meidän lapsella ei meinaa tulehdukset toeta antibiooteillakaan, joten hänen tapauksessaan en jäsisi "seuraamaan tilannetta".
pikaisesti, vai oliko korvaa särkenyt jo pidempään? Minkälaiset oireet lapsella oli?
Kuulostaa kamalalta :/
Ap
joko yksityiseen tai sairalaan korvapoliklinikalle jossa lapsi on potilaana heikentyneen kuulon takia. Pari kuukautta sitten korva puhkesi itsestään ja vuosi 5 viikkoa putkeen eikä tulehdusta ja/tai vuotoa saatu millään kuriin joten en ota yhtään riskiä näissä asioissa, varsinkaan kun lapsen kuulo on jo heikentynyt.
niin miksi sitä kuuria lykkäämään? Onko sulla ollut koskaan korvatulehdusta? Mulla on ja se oli järjettömän kipeä. Vedin buranaa koko yön ja silti sattui ja aamu seiskalta olin terkkarin oven takana
Jos korva on niin kipee, että lääkäriin pitää mennä, niin kuuri otetaan. Onneksi lapsilla on korvatulehduksia harvoin.
kaksi-kolme päivää tilannetta siis seurattiin? Ja jos korva oli edelleen tulehtunut -> antibiootit?
niin annan ne heti. En jää odottelemaan, koska meillä kokemuksesta voin sanoa, että odottelulla ei ole mennyt mikään ohi.
Jos itselläni on poskiontelontulehdus tms. niin syön antibiootit heti, en jää odottelemaan.
Viimeksi, kun olin itse lääkärissä poskiontelotulehduksen takia, lääkäri sanoi, että tässä voi odotella jos haluaa ja katsoa, meneekö ohi itsekseen. Myönsi kyllä, että hän aloittaa vastaavassa tilanteessa itsekin antibiootit samantien, eikä odottele.
kuuri aina syöty, jos on määrätty.
Pohdin vain, että miten pystyy itse arvioimaan tilannetta.
niin miksi sitä kuuria lykkäämään? Onko sulla ollut koskaan korvatulehdusta? Mulla on ja se oli järjettömän kipeä. Vedin buranaa koko yön ja silti sattui ja aamu seiskalta olin terkkarin oven takana
ellei lapsi ole todella erittäin kipeä. Aina on mennyt itsestään ohi. Uskon että keholle on parempi oppia voittamaan pikkuinfektioita itse kuin että heti laitetaan antibiootti päälle jos vähän jotain on.
olet määrittänyt, että lapsi on todella kipeä? Annatko kipulääkettä kuitenkin?
Mietin juuri, että miten itse osaisi määritellä kipeyden, kun lapsi ei osaa sitä vielä itse määritellä sanoin.
Ap
Lapsi voi "tottua" kipuun eikä valita siitä tai sitten jos se on kivuton, niin silloinhan se tulehdus vain tekee pahojaan siellä korvassa. Mä en kyllä henkilökohtaisesti ymmärrä, että mitä odottamista siinä on, jos lääkäri on jo määrännyt kuurin. Jouduthan sä koko tuon ajan syöttämään lapselle kipulääkettäkin, että saa nukuttua jne. jos korva on kipeä.
Ja yleensä ne ei kyllä missään parissa-kolmessa päivässä mene ohi korvatulehdukset luonnonmenetelmällä vaan kyllä se viikosta muutamaan voi kestää.
Meillä saatiin esikoisen korvatulehduskierre lopullisesti poikki sillä kun kerran ei enää taas annettukaan n:ttä antibioottikuuria vaan katsottiin mitä tapahtuu jos antaa kehon itse parantaa. Pari-kolme viikkoa kesti sitten parani ja ei ole sen jälkeen koskaan tullut enää korvatulehdusta. Nuoremmalla oli kerran tulehdus, annettiin parantua itsestään eikä tullut toiste.
Sama nuo poskiontelotulehdukset, nekin kestää kyllä viikkojakin itsestään parantua mutta ei se nyt koko ajan sitä alun tuskaa ole se paranemisaika.
en vie lääkäriin, ettei turhaan löydy mitään "tulehduksia" ts. korva punoittaa.
mutta kun ovat itkeneet korvakipua, silloin on menty, märkää on ollut ja kuuri syöty.
Sinä voit lääkärissä ollessa kysyä/kyseenalaistaa, onko antibioottikuuri tarpeellinen. Osaava lääkäri voi arvioida, onko tulehdus edennyt siihen vaiheeseen, että kuuri on välttämätön vai voidaanko tilannetta jäädä seuraamaan.
Me olemme antaneet kuurin aina, kun (korva)lääkäri on sen määrännyt, mutta tilanne lapsen korvassa on aina ollut kunnolla märkäinen välikorvan tulehdus. Vähän sameaa/punoittavaa korvaa jäätäisiin kyllä seuraamaan, lääkärin "valvonnassa".
kuuri aina syöty, jos on määrätty. Pohdin vain, että miten pystyy itse arvioimaan tilannetta.
olet määrittänyt, että lapsi on todella kipeä? Annatko kipulääkettä kuitenkin?
Mietin juuri, että miten itse osaisi määritellä kipeyden, kun lapsi ei osaa sitä vielä itse määritellä sanoin.
Ap
Yleisestä tyytymättömyydestä, kitinästä ja itkuisuudesta. Kyllä voin antaa tulehduskipulääkettä mutta ei toki loputtomiin, semmoiset 3-4 päivää siinä maksimi. Pientä kipua minusta ei tarvitse pelätä ollenkaan se kuuluu elämään mutta tokihan sietämättömissä tuskissa huutavaa ja vääntelehtivää lasta kukaan voisikaan katsella vaan hoitoa sitten haetaan jos se siihen menee.
että miten itse osaa arvioida parantuuko korvatulehdus vai ei, ja ettei tapahdu korvanpuhkeamista tms. Kävittekö lääkärillä seurannassa tiheästi, vai miten toimitte? Annoitteko kipulääkettä parin viikon ajan päivittäin, vai miten lapsi reagoi kipuun?
Ap
Ja yleensä ne ei kyllä missään parissa-kolmessa päivässä mene ohi korvatulehdukset luonnonmenetelmällä vaan kyllä se viikosta muutamaan voi kestää.
Meillä saatiin esikoisen korvatulehduskierre lopullisesti poikki sillä kun kerran ei enää taas annettukaan n:ttä antibioottikuuria vaan katsottiin mitä tapahtuu jos antaa kehon itse parantaa. Pari-kolme viikkoa kesti sitten parani ja ei ole sen jälkeen koskaan tullut enää korvatulehdusta. Nuoremmalla oli kerran tulehdus, annettiin parantua itsestään eikä tullut toiste.
Sama nuo poskiontelotulehdukset, nekin kestää kyllä viikkojakin itsestään parantua mutta ei se nyt koko ajan sitä alun tuskaa ole se paranemisaika.
niin annan kipulääkettä ja seuraan tilannetta. jos tilanne rauhoittuu kolmessa päivässä en vie lääkäriin.
jos korvaa särkee. En mä ala ottamaan mitään riskejä, kuulo on tärkeä asia.