Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tietää tihkuuko lapsivesi?

Vierailija
25.04.2012 |

Mistä tietää tihkuuko lapsivesi?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta neuvolan terkka meinas että se on vaan virtsankarkailua ja kehoitti treenaamaan lantionpohjanlihaksia. Viikon kuluttua sanoi että voi se olla lapsivettä ja pitäis varmaan käydä naikkarilla päivystyksessä. Menin sinne ja lapsivettähän se oli. Lapsiveden määrä kohdussa oli kuitenkin normaali, mutta mulle pantiin antibiotti tippa ja synnytys käynnistettiin. Viikkoja oli 36+4.

Vierailija
22/32 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut yhdessä odotuksessa pari toistuvaa tulehdusta verenvuodon takia.

Tulehduksessa alkoi alapää haista todella pahalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsivesi voi mennä missä vaiheessa synnytystä tahansa. Toisilla synnytys käynnistyy vedenmenolla ja supistukset alkavat vasta sen jälkeen. Toisilla taas kalvot puhkeavat vasta lapsen syntymän yhteydessä. Lapsivedenmenot voivat myös tuntua erilaisilta. Joskus vesi menee vauhdilla, eikä ole epäilystäkään siitä, mitä on tapahtunut. Toisilla vettä ennemminkin tihkuu ja silloin voi olla vaikea tietää, onko kyse vedenmenosta vai emättimen vuodosta. Jos epäilet lapsivedenmenoa, laita side ja seuraa tilannetta. Vesi ei kuitenkaan koskaan tule pois kohdusta kerralla, vaan vuoto jatkuu koko synnytyksen ajan. Lapsivettä myös muodostuu koko ajan lisää.

Kun lapsivettä tulee, voit rauhassa odotella supistusten käynnistymistä kotona noin 12 tuntia,

•jos raskaus on sujunut normaalisti,

•lapsivesi on väriltään kirkasta tai vaaleanpunaista,

•vauvasi on kohdussa pää alaspäin,

•tunnet vauvan liikkeet

Soita kuitenkin sairaalaan heti todettuasi lapsiveden menneen. Saat tarkempia lisäohjeita sairaalan kätilöltä. Yhteystiedot.

Jos vesi on veristä, vihreää, jos lapsi on perätilassa tai odotat kaksosia, tule heti sairaalaan.

Suurimmalla osalla äideistä synnytys käynnistyy vuorokauden kuluessa lapsivedenmenosta, kuitenkin sairaalaan tullaan 12 tunnin kuluttua, koska vedenmeno lisää tulehdusriskiä. Mikäli synnytys ei käynnisty itsestään, se yleensä käynnistetään noin vuorokauden kuluttua vedenmenosta. Sairaalassa seurataan vauvan vointia sydänäänikäyrän avulla sekä äidistä tulehduksen oireita mm. verinäyttein. Tulehdusten ehkäisemiseksi tarvittaessa äidille annetaan antibioottia tiputuksena.

Koska raskaus ei ollut täysiaikainen ja raskaus ei ollut edennyt normaalisti ja lapsi oli perätilassa.

Lopputulos: lapsi syntyi keskosena viikoilla 35

Klinikalla ei kuitenkaan huomattu sitä, että minulla on kohdun epämuodostuma, niinä kahtena viikkona kun olin sairaalassa.

Vierailija
24/32 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin vielä toisen sairaalan äitipolille saadakseni 2nd opinionin.

Sielläkin kätilön vastaus oli identtinen: ei voi olla lapsivettä, koska ei lapsiveden tihkuminen ei tyrehdy vaan yltyy. Kyseessä voi olla jotain juoksevaa limaa.

Eikä vauva voi infektoitua niin ettei äitikin infektoidu ja huomaa sitä olossaan.

Tosin toisessa paikassa kotisairaalastani poiketen kehottivat käymään huomenna päiväsaikaan tikkutestissä, missä asia voidaan selvittää.

Minulla on yksi synnytys mennyt osittaisella vesien menolla. Sitä tuli yksi pieni hulahdus maatessa.

Reikä oli kohdun yläosassa.

3 päivää meni käynnistyksessä.

22

Vierailija
25/32 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentoijille arvokkaiden kokemustenne jakamisesta.

Soitettiin vielä kertaalleen asiasta oman sairaalan päivystykseen. Mies oli sitä mieltä, että parempi tarkistaa lääkärin kanta asiaan. Kyseessä on kuitenkin myös syntymättömän lapsen terveys ja elämä.

Langanpäässä toistamiseen vastnnut kätilö oli tyly ja hankala kuin mikä (ylläri), mutta onneksi mies jaksoi hoitaa asian ja lopulta pääsin keskustelemaan lääkärin kanssa.

Lääkäri suositteli tulemaan heti aamusta äitipolille tutkimuksiin. Neuvolaan on kuulemma turha mennä, kun ei siellä edes tikkutestejä tehdä ja muutenkin olisi tarvetta tarkemmille tutkimuksille kuin terkkarin konsultaatiolle.

Onneksi soitettiin.

Harmittaa kyllä, että tuossa meidän lähisairaalassa hoitajat/kätilöt voivat puhua ihmisille ihan mitä tahansa...

Vierailija
26/32 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jälkimmäinen tilanne toteutui. Lapsivettä oli tihkunut, tosin sen toteaminen ei ollut mitenkään itsestäänselvää!

Olenkin miettinyt, mitä sulle/teille kuuluu. Aikamoinen tarina ja hienoa, että pidit pääsi ja kaikki meni lopulta hyvin! (miten olisi mahtanut käydä, jos olisit tyytynyt ekaan kätilöiden neuvoon.) Toivottavasti se väärin ohjeistanut kätilökin saa tapahtuneen tietoonsa, ymmärtää virheensä ja korjaa menettelynsä vastaisuudessa.

Niin ja tosi hienoa, että av pääsi näyttämään parhaan puolensa!

Ennen kaikkea kuitenkin suuret onnittelut vauvan syntymän johdosta!

11

Vierailija
27/32 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jälkimmäinen tilanne toteutui. Lapsivettä oli tihkunut, tosin sen toteaminen ei ollut mitenkään itsestäänselvää!

Olenkin miettinyt, mitä sulle/teille kuuluu. Aikamoinen tarina ja hienoa, että pidit pääsi ja kaikki meni lopulta hyvin! (miten olisi mahtanut käydä, jos olisit tyytynyt ekaan kätilöiden neuvoon.) Toivottavasti se väärin ohjeistanut kätilökin saa tapahtuneen tietoonsa, ymmärtää virheensä ja korjaa menettelynsä vastaisuudessa.

Niin ja tosi hienoa, että av pääsi näyttämään parhaan puolensa!

Ennen kaikkea kuitenkin suuret onnittelut vauvan syntymän johdosta!

11

Joo aika kreivin aikaan oltiin liikenteessä.

Jos olisin uskonut alkupään kätilöiden neuvoja enkä olisi lukenut tätä ketjua, hyvin todennäköisesti meillä olisi käynyt samoin kuten teillä.

Palautetta sairaalalle en kuitenkaan taida antaa.

Siitä kun ei seuraa mitään muuta kuin riesaa mitä kukaan ei mitenkään korvaa, sekä hankalan tyypin leima omaan otsaan.

Joskus jopa hoitopapereihin on lainvastaisesti kirjattu valituksesta, jolloin hoitohenkilökunnalla on jo valmiiksi asenteellinen ja negatiivinen suhtautuminen. Yritä siinä sitten saada asiallista hoitoa...

Ja oma rumbansa on se, että lähtee niitä papereita tarkistamaan ja vaatimaan sieltä asiaankuulumattomuudet poistettaviksi.

Nämä kokemusten jakamiset netissä sen sijaan toimii. Näistä voi olla hyötyä vielä monelle muulle tulevaisuudessa.

Av näytti parhaat puolensa :)

Vierailija
28/32 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siitä olisi itselle tai vauvalle mitään konkreettista hyötyä, vaan kertomallasi tavalla voisi olla jopa päinvastoin. Itsekään en tehnyt virallista valitusta tms kun omassa tapauksessani ei ollut selkeää näyttöä virheestä. Tapaus otettiin kuitenkin lastenlääkärin aloitteesta käsiteltäväksi jossain heidän ja kätilöiden yhteisessä viikkopalaverissa tms, joten toivon mukaan sillä oli edes joku vaikutus meidän synnärin käytäntöihin.

11

Vierailija
29/32 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erilaisia toimintatapoja näyttää olevan sairaaloiden välillä. Minulla tihkui lapsivettä todella vähän viikolla 39. Soitin synnyttäjien vastaanottoon yöllä kun asia mietitytti, kehottivat tulemaan näytille ennen aamu 9. Kaikki oli päällisin puolin tutkimuksissa ok. Lapsivettä ei tihkunut enää

. kuitenkin koska en ollut ensisynnäjä ja kätilö oletti minun tietävän minkälaista lapsivesi on minut laitettiin osastolle. Tähän päätökseen vaikutti osittain myös edellisen lapsen syntyminen infektoituneena. Puoli vuorokautta myöhemmin vettä tuli enemmän ja seuraavana päivänä käynnistettiin synnytys. Näin Oulussa.

Vierailija
30/32 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko turha hälytys vai oliko se lapsivettä? (no joo, tuskin olet täällä vastailemassa jälkimmäisessä tilanteessa)

Jäi mietityttämään kätilöiden ohjeet. Onhan se varmaan niin, että lähes poikkeuksetta lapsiveden tihkuminen vain yltyy ja neuvot annetaan tätä ajatellen. Mutta mistäs sen tietää, onko itse se harvinainen poikkeustapaus? Itse olen jälkikäteen harmittelun monesti, kun vastoin vaistoani luotiin kätilöiden sanaan. Mieluummin riski kätilöiden hermostuttamisesta kuin syntymättömän lapsen vahingoittumisesta.

11

Vierailija
31/32 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se lapsivesi tuoksu hieman makealta? Laita pikkuhousunsuoja ja haistele sitä!

kun muitakin eritteitä on joukossa. Testi on ainut varma tapa selvittää asia.

Vierailija
32/32 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minä täällä ihmettelen tihuttaako lapsivettä vai onko tämä valkovuotoa.

Vkoloppuna lähti limatulppaa osittain irtoamaan ja se vuoto oli silikonimaista ja venyvää limaa mutta sitten alkoi tämä veden tulo, mitä ikinä onkaan. Joka yö erityisesti kun on makuulla ja sitten nousee istumaan sängyn reunalle niin hulahtaa jotain. On ihan läpimäräksi menny alushousut jos ei ole ollut mitään suojaa.

Nyt sitten olen yrittäny testata laittamalla siteen ja sen päälle talouspaperin, jotta näen meneekö vesi läpi. Ja tämä on siis ihan kirkasta mitä tulee sellaisella ruokalusikka pari tahdilla, ei haise mielestäni millekään. Ja päivällä toki vuotoa tulee myös mutta erityisesti huomaan tämän jos olen makuulla ja nousen ylös. Vain sellanen teelusikka siinä saattaa olla keskellä sellasta limatulpan kirkasta silikonimaista vuotoa välillä, joka ei siis mene läpi paperista toisin kuin tuo vesi. Mutta en todella tiedä onko lapsivettä.

Netistä luin että voisi olla myös kalvoissa ylhäällä reikä ja sillon oireilla näin tälläisellä tihkumisvuodolla. Äippäpolille kun soitin kysyäkseni neuvoa oli kätilö sitä mieltä että ei se lapsivettä ole että varmasti pelkkää valkovuotoa ja turha tulla tarkastettavaksi. On kai se sitten uskottava että valkovuoto voi muuttua pelkäksi vedentapaiseksi vuodoksi. Tai sitten täytyy odottaa vuoron vaihtoa ja soittaa toiselle kätilölle ja pyytää hänen mielipide.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi