Jos koirani käy hyökkääjän kimppuun, voinko saada tuomion?
Siis hypoteesina se että olen koiran kanssa ulkona ja joku random aseeton raiskaaja/ryöstäjä käy kimppuuni, mihin koira saattaisi (en tiedä varmaksi) reagoida käymällä hyökkääjään kiinni. Itseeni kohdistuva väkivalta saattaisi silloin loppua lyhyeen, mutta päällekarkaaja saattaisi kärsiä ihan kunnon vammat.
Voitaisiinko minut tuomita tästä oikeudessa?
Kun täällä verrataan koiran vaarallisuutta aseistettuna olemiseen, niin enkö ole puolustautunut aseellisesti aseetonta hyökkääjää vastaan? Hätävarjelun liioittelu?
Tämä siis on hypoteesi. Unohdetaan ne "se kuristais sun koiran eka" tai "miks joku kävis koirallisen kimppuun" spekulaatiot.
Kommentit (5)
vaikka se on täysin maalaisjärkeä vastaan! Minusta tuossa tilanteessa pitäisi oikeuden kyllä tajuta, että koira tai sen omistaja ei ole aiheuttanut tilannetta ja hyökkääjä saa syyttää vammoistaan itseään.
Mutta omistajan pitää lain mukaan pitää koiransa hallinnassa. Voit joutua korvaamaan esim. käden vammat tai naamaan puremisen. Eikö ole naurettavaa tässä tilanteessa?
Jos sulla on koira kytkettynä ja joku tulee provosoimaan hyökkäyksen niin silloin syy ei ole sinun. Tilanne olisi toinen jos koira kävisi kytkettynä haukkaamassa viatonta ohikulkijaa.
Joutuisit todennäköisesti jotenkin todistamaan, että kyseinen puskaraiskaaja oli käymässä kimppuusi, etkä vain ihan kaiken varalta koiraasi hänen kimppuunsa usuttanut.
Joutuisit todennäköisesti jotenkin todistamaan, että kyseinen puskaraiskaaja oli käymässä kimppuusi, etkä vain ihan kaiken varalta koiraasi hänen kimppuunsa usuttanut.
siis että jos itse kerran säästyn vammoilta kun taas hyökkääjällä on selvät jäljet koiran käsittelystä, voisi hän ihan hyvin väittää koiran vain hyökänneen tai minun jopa usuttaneen koirani hänen kimppuunsa.
T. Ap joka joutuu joskus lenkittämään koiraansa yömyöhään tai jopa pikkutunneilla.
Suomessa on nimittäin tarkkaan sisäistetty se kristillinen ohje, jonka mukaan pitää kääntää toinenkin poski jos joku lyö sinua poskelle.
Jos puolustat itseäsi tai omaisuutta, olet suurempi rikollinen ja saat isomman tuomion kuin se, joka teki alkuperäisen rikoksen. Tästä on paljon esimerkkejä oikeustapauksista.
Itse olisin valmis ottamaan käyttöön juutalaisten version "silmä silmästä, hammas hampaasta".